Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/79/OBQ/11/PK-690
z 4 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD3/033/79/OBQ/11/PK-690
Data
2013.02.04



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody w konkursach
płatnik
środki masowego przekazu
wygrana
zwolnienia przedmiotowe
źródła przychodu


Istota interpretacji
sposób opodatkowania nagród rzeczowych wygranych w konkursie



Wniosek ORD-IN 2 MB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 4 października 2010 r. Nr IBPB II/1/415-631/10/BD wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację i stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród rzeczowych wygranych w konkursie, jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 października 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach – działając na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 2 lipca 2010 r.


We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi marketingu, w szczególności polegające na usługowym tworzeniu lub/i organizowaniu różnego rodzaju programów promocyjnych. W związku ze swoją działalnością Wnioskodawca na zlecenie klientów i w ich imieniu będzie organizował konkursy lub sprzedaże premiowe skierowane do konsumentów. W konkursach przyznawane będą nagrody. Jednocześnie głównym beneficjentem konkursu jest zleceniodawca, bowiem podejmowane przez Wnioskodawcę czynności mają na celu zwiększenie sprzedaży producenta, umocnienie jego pozycji rynkowej, a także zwiększenie popularności wśród klientów. Oczywiście korzyść jednostkową w postaci nagrody odnosił będzie także każdy ze zwycięzców konkursu. Konkursy będą realizowane w sklepach sieci supermarketów w Polsce bądź w innych sklepach sieciowych. W każdym ze sklepów, na terenie którego konkurs będzie miał miejsce, rozwieszone zostaną informacje o warunkach uczestnictwa w konkursie, przyznawanych nagrodach oraz stronie internetowej, na której znaleźć będzie można szczegółowy regulamin. Strony internetowe, na których umieszczony będzie regulamin, nie są stronami wewnętrznymi dostępnymi jedynie dla pracowników. Dostęp do nich nie jest ograniczony także w żaden inny sposób, w szczególności nie wymagane są żadne hasła. Zgodnie z aktualną wersją projektu regulaminu organizatorem konkursu jest Wnioskodawca. Przedsięwzięcie organizowane jest w oparciu o instytucję przyrzeczenia publicznego uregulowaną w art. 919 i nast. Kodeksu cywilnego. Czas trwania konkursu będzie także określony w regulaminie. Konkurs nie będzie miał charakteru loterii promocyjnej. Regulamin wyłączał będzie od wzięcia udziału w konkursie osoby niepełnoletnie oraz pracowników i współpracowników: producenta, organizatora oraz sieci sklepów, a także członków ich najbliższych rodzin. Projekt regulaminu, uwzględniającego wskazówki zleceniodawców Wnioskodawcy, przewiduje trzy warunki wzięcia udziału w konkursie, tj.: zakup jednego z produktów wskazanych przez producenta-zleceniodawcę, wysłanie SMSa z dokończonym hasłem reklamowym (jednocześnie wysłanie SMSa jest zgłoszeniem do udziału w konkursie) oraz zachowanie paragonów dokumentujących zakup produktu. Zwycięzcy wybierani będą przez Kapitułę Konkursu. Kapituła może składać się z parzystej bądź nieparzystej ilości jurorów. Zgodnie z proponowanym regulaminem wyłączona będzie możliwość uzyskania równowartości pieniężnej za przyznane nagrody. Nagrody rzeczowe stanowiące wygraną w konkursach zakupuje Wnioskodawca wg własnego uznania. Wśród nich są takie, których jednostkowa wartość nie przekracza sumy 760 zł oraz takie, których wartość przewyższa tę sumę.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w zarysowanym zdarzeniu przyszłym zasadne będzie wystawianie PIT-8C, a nie PIT-8AR, a następnie przesłanie go zwycięzcom oraz organowi skarbowemu...
  2. Czy obowiązek wystawienia PIT-8C albo naliczenia, pobrania, wpłacenia podatku oraz wystawienia PIT-8AR spoczywa na wnioskodawcy czy na zlecającym zorganizowanie konkursów...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zarysowanym zdarzeniu przyszłym właściwe będzie wystawianie PIT-8C. Odpowiedź na pytanie, który z formularzy będzie właściwy jest zależne od rozstrzygnięcia czy planowane przedsięwzięcie jest konkursem w rozumieniu przepisów podatkowych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji legalnej pojęcia „konkurs”, chociaż posługuje się tym pojęciem. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a, 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Znaczenie rozumienia tego przepisu trzeba zatem ustalić stosując narzędzia wykładni literalnej. W szczególności więc trzeba posiłkować się definicją słownikową (źródło: słownik PWN dostępny na stronie sjp.pwn.pl), zgodnie z którą, przez konkurs rozumieć należy: imprezę, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., bądź postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko. W doktrynie uznano konkurs opisany jako pierwszy za konkurs przedmiotowy, natomiast konkurs opisany jako drugi przyjęto traktować jako konkurs podmiotowy. Jednocześnie jedynie konkurs przedmiotowy można uznać za konkurs, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem tylko w jego rezultacie pojawia się przychód u zwycięzcy konkursu. W przypadku zaś konkursu podmiotowego, jego rezultatem jest powołanie danego kandydata na stanowisko, czego wyrazem będzie nawiązanie stosunku prawnego będącego później podstawą uzyskania przychodów. Ponadto, jak organy skarbowe podkreślają, poza elementem rywalizacji równie istotna jest strona formalna przedsięwzięcia. W szczególności niezbędny jest regulamin konkursu określający organizatora, warunki udziału, nagrody oraz sposób wyboru zwycięzców. Projektowany regulamin będzie określał warunki udziału w konkursie, organizatora oraz nagrody. Brak natomiast będzie szczegółów co do sposobu dokonania wyboru zwycięzców. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, podany wprawdzie będzie organ, który dokona w wyznaczonym dniu wyboru zwycięzców tj. Kapituła Konkursu, natomiast nigdzie w projekcie regulaminu, w jego obecnym kształcie, nie umieszczono postanowień wskazujących na sposób procedowania w wypadku niepełnego składu lub gdy skład Kapituły będzie parzysty, w szczególności czy należy odroczyć posiedzenie czy też, można je kontynuować. Natomiast, co bez wątpienia najważniejsze, w regulaminie nie wskazano kryteriów, na podstawie których członkowie Kapituły mieliby wybrać zwycięzcę. A wskazać trzeba, że werdykt wydawany w konkursach jest de facto rozstrzygnięciem, rozwiązaniem sprawy. Wydawanie rozstrzygnięć jest zaś przede wszystkim domeną państwa działającego poprzez organy wymiaru sprawiedliwości czy organy administracji publicznej. W przypadku państwa sposób podejmowania decyzji wyznaczony jest trzema następującymi elementami: wskazaniem organu kompetentnego, przekazaniem temu organowi określonych spraw do rozstrzygnięcia oraz podaniem bądź kryteriów, na podstawie których rozstrzygnięcie ma zostać wydane, bądź granic, których rozstrzygnięcie nie może przekroczyć. W przypadku rozstrzygnięć mających walor norm indywidualno-konkretnych wskazanie kryterium bądź nieprzekraczalnej granicy rozstrzygnięcia ma na celu zapewnienie zgodności rozstrzygnięcia z powszechnie obowiązującym poczuciem sprawiedliwości i równości znajdującymi swój wyraz w zasadach systemu prawnego. Brak w przepisach któregokolwiek z tych trzech elementów jest rażącym naruszeniem zasad Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 02 kwietnia 1997r., w szczególności art. 2, 7 i 32, i może prowadzić do uchylenia tak skonstruowanych przepisów. Dlatego też, w celu realizacji tych naczelnych zasad, ustawodawca zawarł w przepisach postępowania karnego, cywilnego, administracyjnego, sądowo-admistracyjnego, czy w przypadku ordynacji podatkowej tego typu kryteria, tj. zasadę ochrony obywatela działającego w zaufaniu do organów państwa, zasadę domniemania niewinności, zasadę prawdy, zasadę legalizmu, zasadę swobodnej oceny dowodów itd. W przypadku rozstrzygnięć stanowiących element zapytania nie można oczywiście mówić o naruszeniu Konstytucji skutkującym uchyleniem postanowień regulaminu. Jednak wskazać trzeba, że umieszczenie właściwych kryteriów, na podstawie których, Kapituła miałaby rozstrzygać, zapewni wydawanie rozstrzygnięć w zgodzie z naczelną zasadą konkursu - zasadą konkurencyjności. Zapewnienie jej realizacji, tzn. aby zgłoszenia uczestników o identycznym walorze były w jednakowy sposób traktowane i wygrał najlepszy (wspomniana równość i sprawiedliwość) konstytuuje przedsięwzięcie jako konkurs. Zdaniem Wnioskodawcy, projekt regulaminu w jego obecnym kształcie nie zapewnia zachowania konkurencyjności, dając jurorom pełną i niczym nieograniczoną swobodę decyzyjną. W konsekwencji brak konkurencyjności prowadzi do niespełnienia jednego z warunków uznania przedsięwzięcia za konkurs w rozumieniu przepisów prawa podatkowego. Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że zaniechanie uzupełnienia regulaminu o postanowienia, które precyzowałyby kryterium wyboru oraz sposób procedowania na wypadek obradowania w składzie parzystym uniemożliwi opodatkowanie laureatów zryczałtowaną stawką 10% (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), i w efekcie tak przyznana nagroda będzie opodatkowana zgodnie z art. 27 ww. ustawy, a ponadto konieczne będzie wystawienie PIT-8C, a nie PIT-8AR. Zatem dopiero po dokonaniu uzupełnienia regulaminu Wnioskodawca będzie mógł pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 10% od nagród, których wartość nie będzie podlegać zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 cyt. ustawy. Tytułem przykładu takiego postanowienia można by podać nakaz kierowania się oryginalnością hasła reklamowego z uwzględnieniem zasady poszanowania dobrych obyczajów. Wnioskodawca stoi również na stanowisku, że to na nim spoczywać będą obowiązki wystawienia informacji PIT-8C, a jeśli natomiast Wnioskodawca będzie obowiązany do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku - wystawienia deklaracji PIT-8AR. Niezależnie bowiem od tego, który sposób opodatkowania będzie właściwy, to Wnioskodawca dokonuje zakupu nagród rzeczowych oraz to on dokonuje ich wydania na rzecz zwycięzców.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, w interpretacji z dnia 4 października 2010 r. Nr IBPB II/1/415-631/10/BD uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. Powyższe stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej podjął w oparciu o przytoczone brzmienie art. 9 ust. 1, art. 20 ust. 1, art. 30 ust. 1 pkt 2, art. 41 ust. 4, art. 42 ust. 1, art. 42a oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Na tle przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wolne od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia „konkurs”, również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa) konkurs to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

Skoro sam Wnioskodawca twierdzi, iż organizowany „konkurs” nie jest w istocie konkursem, gdyż nie zapewnia zachowania konkurencyjności, dając jurorom pełną i niczym nieograniczoną swobodę decyzyjną. W konsekwencji brak konkurencyjności prowadzi do niespełnienia jednego z warunków uznania przedsięwzięcia za konkurs brak jest podstaw prawnych do zastosowania w stosunku do wygranych w przedmiotowym „konkursie” sposobu opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji uzyskany przychód kwalifikowany będzie do przychodów z innych źródeł i podlegać będzie opodatkowaniu według skali podatkowej. Przychody te uczestnik przedmiotowego „konkursu” powinien wykazać w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym zostały osiągnięte, oraz opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Organizator konkursu obowiązany jest wyłącznie do sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a ustawy (PIT-8C).

Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Ponadto w ocenie Ministra Finansów, błędne jest twierdzenie Wnioskodawcy, iż to on będzie obowiązany do wystawienia informacji PIT-8C. Podmiotem tym będzie bowiem zleceniodawca, który jest zarówno organizatorem konkursu oraz ponosi cały ekonomiczny ciężar związany z realizacją konkursu. Natomiast fakt, iż kompleksową obsługą konkursu zajmować się będzie Wnioskodawca, nie czyni go organizatorem konkursu.

Jeżeli jak wskazuje Wnioskodawca regulamin konkursu zostanie poprawiony i jednoznacznie wynikać z niego będzie, że mamy do czynienia z konkursem wówczas, do opodatkowania nagród w takim konkursie będzie miał zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone przepisy prawa podatkowego, należy podkreślić, że warunkiem zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Przepis ten bowiem pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa dotyczy konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W tym przypadku dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenia ma temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie, oraz jednorazowa wartość wygranej, która nie może przekroczyć 760 zł.

Druga grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

  • organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu;
  • ­podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu;
  • jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 760 zł.

W szczególności należy zwrócić uwagę na dwa pierwsze warunki. O zastosowaniu przedmiotowego zwolnienia nie decyduje bowiem sam fakt ogłoszenia konkursu lub gry w środkach masowego przekazu. Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika „i” w wyrażeniu „organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu”.

O braku podstaw do zakwalifikowania opisanego w zdarzeniu przyszłym konkursu do pierwszej grupy konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy jest fakt, iż nie są to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, gdyż zgodnie z przedstawionym opisem będą one polegać na zakupie jednego z produktów wskazanych przez producenta-zleceniodawcę, wysłanie SMSa z dokończonym hasłem reklamowym (jednocześnie wysłanie SMSa jest zgłoszeniem do udziału w konkursie) oraz zachowanie paragonów dokumentujących zakup produktu.

Brak jest również podstaw do zakwalifikowania takiego konkursu do drugiej grupy konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, gdyż jego organizatorem nie będzie podmiot zaliczany do środków masowego przekazu, bowiem ani Wnioskodawca, ani zleceniodawca nie jest instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu.

Powyższe stanowisko Ministra Finansów znajduje także potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie z dnia 15 stycznia 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 1189/09, w którym Sąd stwierdził, iż „dostępne definicje słownikowe pojęcia "środki masowego przekazu", do których należy sięgnąć z uwagi na brak definicji legalnej, określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, iż są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Z powyższego wynika zatem, że środki masowego przekazu są definiowane, zarówno od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 prowadzi do wniosku, że do skorzystania ze zwolnienia nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie przekazana została w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) rozumianych jako środki komunikowania masowego (urządzenia techniczne), do których zaliczany jest Internet. Przepis ten wymaga, aby konkursy były również organizowane przez środki masowego przekazu w znaczeniu instytucji zaliczanych do tzw. mass mediów.”.

Stąd do nagród otrzymanych w ramach opisanego konkursu nie będzie mieć zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Zatem błędne jest twierdzenie, iż Wnioskodawca będzie mógł pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 10% od nagród, których wartość nie będzie podlegać zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 cyt. ustawy.

Należy jeszcze raz wskazać, że Wnioskodawca także w tym przypadku nie będzie płatnikiem podatku dochodowego, gdyż nie będzie organizatorem konkursu, a działa jedynie na zlecenie producenta, który jest zarówno organizatorem konkursu jak i ponosi cały ekonomiczny ciężar związany z realizacją konkursu. Zatem płatnikiem podatku dochodowego nie będzie Wnioskodawca ale organizator konkursu (zleceniodawca).

Z tych względów pobrany zryczałtowany podatek powinien być przekazany do urzędu skarbowego właściwego według siedziby zleceniodawcy.

Również do sporządzenia i przekazania rocznej deklaracji podatkowej o symbolu PIT-8AR obowiązany będzie zleceniodawca. Deklarację tę przekazuje się do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby zleceniodawcy a nie Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, iż powyższe czynności mogą być wykonane przez Wnioskodawcę, ale wyłącznie w imieniu zleceniodawcy, jeżeli wynika to z zawartej umowy pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniodawcą.

Mając powyższe na uwadze należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 października 2010 r. Nr IBPB II/1/415-631/10/BD, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, zwanej dalej „ustawą”). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj