Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-255/13-5/AO
z 7 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-255/13-5/AO
Data
2013.06.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dzierżawa
gmina
inwestycje
kanalizacja
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
W związku z przeznaczeniem budowanej sieci kanalizacji sanitarnej do wykonywania tylko czynności opodatkowanych Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymywanych faktur dokumentujących wydatki związane z bieżącymi robotami dotyczącymi budowanej sieci kanalizacji sanitarnej. Realizacja tego prawa może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzyma faktury dokumentujące zakupy związane z inwestycją polegającą na budowie sieci kanalizacji sanitarnej lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, tj. zgodnie z art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 377 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 18.03.2013 r.) przekazanym do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku (data wpływu 21.03.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 20.05.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 9 maja 2013 r. znak sprawy IPPP2/443-255/13-2/AO (skutecznie doręczone dnia 13.05.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z budowaną siecią kanalizacji sanitarnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z budowaną siecią kanalizacji sanitarnej. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 20.05.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 9 maja 2013 r. znak sprawy IPPP2/443-255/13-2/AO (data doręczenia 13.05.2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina, zarejestrowany czynny podatnik VAT, w roku 2012 rozpoczęła realizację inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej. Wartość początkowa zrealizowanej sieci wodociągowej przekracza 15.000,- zł, wartość planowanej do realizacji w roku bieżącym sieci kanalizacji sanitarnej również przekracza 15.000,- zł.

Na mocy zawartego porozumienia, zarząd powiatu przekazał gminie realizację zadania inwestycyjnego polegającego na przebudowie odcinka drogi powiatowej. Przed przebudową wspomnianego odcinka drogi powiatowej, w roku ubiegłym gmina (w budowanym odcinku drogi) wykonała własną inwestycję polegająca na wybudowaniu sieci wodociągowej. W roku bieżącym, w tym samym odcinku drogi, gmina realizować będzie sieć kanalizacji sanitarnej. Do budowanej sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej gmina wykona, w oparciu o zawarte umowy, przyłącza do sieci wodociągowej oraz przyłącza do sieci kanalizacji sanitarnej dla posesji znajdujących przy ww. drodze. Za wykonane dla mieszkańców usługi gmina wystawi faktury z należnym podatkiem VAT.

Wybudowane sieci: wodociągową i kanalizacyjną gmina przyjmie w roku bieżącym na stan środków trwałych jako budowle.

Wybudowane sieci, w oparciu o zawartą umowę na czas nieokreślony, gmina przekaże w dzierżawę własnemu zakładowi budżetowemu. Za dzierżawę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej zakład budżetowy będzie płacił gminie każdego miesiąca, na podstawie wystawianych przez gminę faktur, określoną w umowie należność opodatkowaną podatkiem VAT. Zakład budżetowy w wyniku otrzymanych w dzierżawę sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej będzie uzyskiwał przychody ze sprzedaży wody oraz za wywóz nieczystości płynnych.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że realizację zadania polegającego na budowie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej gmina rozpoczęła w ubiegłym 2012 roku. Z uwagi na wysokie koszty inwestycji zadanie realizowane jest w okresie dwuletnim (I etap w 2012 r.- sieć wodociągowa, II etap w 2013 r.- sieć kanalizacyjna). Gmina w 2012 r. nie odliczała podatku od towarów i usług zawartego w otrzymywanych od wykonawcy sieci wodociągowej fakturach VAT z uwagi na brak realizacji całości zadania (zrealizowano tylko I etap). Po wykonaniu sieci kanalizacji sanitarnej, czyli po wykonaniu II etapu zadania, zadanie zostanie zakończone i rozliczone.

Budowana przez gminę sieć wodociągowa służyć będzie dla celów dostarczania i sprzedaży wody pitnej dla osób zamieszkujących przy tej ulicy. Sprzedaż wody jest usługą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Od początku budowy sieci wodociągowej zamiarem gminy było więc wykorzystanie budowanej sieci wodociągowej do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nigdy nie było zamiarem gminy wykorzystanie zbudowanej sieci wodociągowej oraz realizowanej obecnie sieci kanalizacji sanitarnej do wykonywania czynności nieopodatkowanych. Sprzedaż wody jak też odbiór ścieków od mieszkańców jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że przyczyną braku odliczania podatku VAT jest fakt, że gmina realizuje wspomnianą inwestycję ale usługi sprzedaży wody (i w przyszłości odbioru ścieków) realizować będzie gminny zakład budżetowy, który jest odrębnym od gminy, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Zatem u gminy nie wystąpi podatek należny. Wystąpi on dopiero po przekazaniu w dzierżawę wybudowanej sieci wodociągowej, na podstawie wystawianych przez zakład budżetowy faktur za dzierżawę sieci wodociągowej.

Wybudowana sieć wodociągowa została oddana do użytkowania 23 sierpnia 2012 roku. Nigdy nie było zamiarem gminy wykorzystywanie budowanej sieci wodociągowej do czynności nieopodatkowanych. Zbudowana sieć wodociągowa miała służyć do odpłatnego dostarczania wody mieszkańcom gminy. Problem polega na tym, że gmina buduje sieć wodociągową, przekazuje wybudowaną sieć własnemu zakładowi budżetowemu, który wodę sprzedaje mieszkańcom gminy. Gminny zakład budżetowy jest odrębnym od gminy podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy gmina może odliczać podatek VAT naliczony w otrzymywanych fakturach za wykonywane w roku bieżącym roboty związane z budowaną siecią kanalizacji sanitarnej w miesiącu otrzymania faktur lub w dwóch następnych miesiącach...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina realizując inwestycję, którą przewiduje oddać w dzierżawę własnemu zakładowi budżetowemu może odliczać podatek VAT należny w miesiącu otrzymywania faktur dotyczących tej inwestycji lub w dwóch następnych miesiącach, tj. zgodnie z art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w odniesieniu do prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z budowaną siecią kanalizacji sanitarnej.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Ustawodawca stworzył bowiem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. W podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli natomiast dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. Zatem w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo – prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ww. ustawy jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca, zarejestrowany czynny podatnik VAT, w roku bieżącym realizować będzie inwestycję polegającą na budowie sieci kanalizacji sanitarnej. Do budowanej sieci kanalizacji sanitarnej gmina wykona, w oparciu o zawarte umowy, przyłącza. Za wykonane dla mieszkańców usługi gmina wystawi faktury z należnym podatkiem VAT. Wybudowaną sieć kanalizacji sanitarnej, w oparciu o zawartą umowę na czas nieokreślony, gmina przekaże w opodatkowaną podatkiem VAT dzierżawę własnemu zakładowi budżetowemu. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nigdy nie było zamiarem gminy wykorzystanie realizowanej obecnie sieci kanalizacji sanitarnej do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Jak zaznaczono powyżej, zgodnie z przywołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. Możliwość zrealizowania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - jest otrzymanie faktury, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

W niniejszych okolicznościach Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi udokumentowane otrzymywanymi fakturami w związku z wykonywanymi w roku bieżącym robotami związanymi z budowaną siecią kanalizacji sanitarnej będą, po oddaniu tej sieci własnemu zakładowi budżetowemu (odrębnemu od Gminy podatnikowi podatku od towarów i usług) w opodatkowaną podatkiem VAT dzierżawę, służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. Wnioskodawca z tego tytułu będzie wystawiał faktury i uzyskiwał określoną w umowie należność opodatkowaną podatkiem VAT i będzie z tego tytułu rozliczał podatek należny. Wnioskodawca zaznaczył, że nigdy nie było zamiarem gminy wykorzystanie realizowanej obecnie sieci kanalizacji sanitarnej do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawcy – zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi VAT, na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Realizacja prawa do odliczenia podatku VAT winna nastąpić na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy na tle przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, iż w związku z przeznaczeniem budowanej sieci kanalizacji sanitarnej do wykonywania tylko czynności opodatkowanych Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymywanych faktur dokumentujących wydatki związane z bieżącymi robotami dotyczącymi budowanej sieci kanalizacji sanitarnej. Realizacja tego prawa może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzyma faktury dokumentujące zakupy związane z inwestycją polegającą na budowie sieci kanalizacji sanitarnej lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, tj. zgodnie z art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. Organ zauważa, iż w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z wybudowaną siecią wodociągową wniosek został rozpatrzony odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj