Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-215/13/AJ
z 7 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 8 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:


  • w zakresie opodatkowania dostawy dwóch działek gruntu i darowizny czterech nieruchomości gruntowych – jest prawidłowe
  • w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowej – jest nieprawidłowe,


UZASADNIENIE


W dniu 8 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem dostawy trzech działek i darowizny czterech nieruchomości gruntowych.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jest Pani współwłaścicielem niezabudowanej działki rolnej nr 84/9 położonej w miejscowości L., o powierzchni 1,31 ha. Wspólnie z mężem posiada ½ udziałów, drugą połowę udziałów posiada Pani brat. Nieruchomość w ewidencji gruntów jest oznaczona jako grunt rolny. Gmina nie posiada dla tego gruntu aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego.

Jest Pani płatnikiem podatku rolnego z tytułu posiadania gospodarstwa rolnego i jest rolnikiem ryczałtowym. Podatku tego nie płacili ani Pani mąż, ani brat. Brat nie czerpał również żadnych korzyści z gospodarstwa rolnego. Wyżej wymienioną działkę rolną wraz z gospodarstwem rolnym otrzymała Pani, wspólnie z mężem, w drodze darowizny od brata w dniu 2 marca 2004 r. Drugi z braci swoje udziały w gospodarstwie rolnym w wysokości ½ otrzymał w drodze darowizny od rodziców w dniu 29 kwietnia 2002 r.

W niedalekiej przyszłości, wspólnie z mężem i bratem, zamierza Pani wydzielić z ww. działki rolnej, działkę o pow. 40 arów i ją sprzedać.

Przyszły nabywca zamierza prowadzić na niej działalność gospodarczą i sam wystąpi do Urzędu Gminy o wydanie decyzji o warunkach zabudowy terenu. Wstępnie ustalono cenę sprzedaży 40 arowej działki rolnej w wysokości 150.000 zł. Kwota uzyskana ze sprzedaży wejdzie w skład majątku prywatnego Pani, męża oraz brata.

Po sprzedaży 40 arowej działki rolnej, w przyszłości - jeśli uzyska Pani decyzję o warunkach zabudowy na pozostałą część gruntu – cztery działki gruntu, nieuzbrojone, z wydanymi decyzjami o warunkach zabudowy, przekaże Pani darowizną m.in. pozostałemu rodzeństwu. Dwie pozostałe, których nie zamierza Pani uzbrajać, jeśli nadarzy się okazja, zostaną sprzedane wówczas, gdy potencjalny nabywca sam wystąpi z propozycją zakupu (tak jak w przypadku 40 arowej działki rolnej).

Nie zamierza Pani zamieszczać żadnych ogłoszeń w prasie, radiu, telewizji, czy też Internecie, ani przy sprzedaży angażować profesjonalnych instytucji.

Posiada Pani inne nieruchomości, ale nie zamierza ich sprzedać.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy od sprzedaży wydzielonej 40 arowej niezabudowanej działki rolnej należy zapłacić podatek, każdy proporcjonalne do wysokości udziałów?
  2. Czy ewentualna darowizna działek gruntu wyodrębnionych z kolejnego podziału działki rolnej, po uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług?
  3. Czy ewentualna okazjonalna sprzedaż kilku działek gruntu w przyszłości, wyodrębnionych z kolejnego podziału gruntu, po uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy terenu, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług nie wystąpi. Wskazała Pani, że sprzedaż gruntu niezabudowanego, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podlega zwolnieniu.

W odniesieniu do pytania drugiego stwierdziła Pani, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium, a darowizna do takich nie należy.

W kwestii pytania 3 wskazała Pani, że sprzedaż majątku prywatnego, który nie był zakupiony w celu dalszej odsprzedaży, nie ma charakteru handlowego i tym samym nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Transakcje związane będą ze zwykłym wykonywaniem prawa własności


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:


  • za prawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy dwóch działek gruntu i darowizny czterech nieruchomości gruntowych,
  • za nieprawidłowe w zakresie dostawy nieruchomości gruntowej


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – stosowanie do brzmienia art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z ust. 2 pkt 2 powołanego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa w szczególności wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług – w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego (np. działek gruntu), a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Tereny budowlane, stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy, są to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z treści wniosku wynika, iż działkę rolną nr 84/9 wraz z gospodarstwem rolnym otrzymała Pani, wspólnie z mężem, w drodze darowizny od brata w dniu 2 marca 2004 r. Zamierza Pani sprzedać swój udział we własności 40 arowej niezabudowanej działki rolnej wyodrębnionej z działki nr 84/9. Dla tego gruntu nie ma aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Z ewidencji gruntów wynika, że jest to grunt rolny. Nabywca zamierza prowadzić na tej nieruchomości działalność gospodarczą i sam wystąpi z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Oferta sprzedaży nie była nigdzie zamieszczana, a nabywca zgłosił się do Pani sam. Po jej sprzedaży, w przyszłości - jeśli uzyska Pani decyzję o warunkach zabudowy na pozostałą część gruntu – cztery działki gruntu, nieuzbrojone, z wydanymi decyzjami o warunkach zabudowy, przekaże Pani darowizną m.in. pozostałemu rodzeństwu. Dwie pozostałych, których nie zamierza Pani uzbrajać, jeśli nadarzy się okazja, zostaną sprzedane, gdy potencjalny nabywca sam wystąpi z propozycją zakupu (tak jak w przypadku 40 arowej działki rolnej).

Przed sprzedażą nie zamierza Pani zamieszczać ogłoszeń w prasie, radio, telewizji, czy w Internecie. Nie będzie Pani również angażować przy sprzedaży agencji obrotu nieruchomościami.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych regulacji prawnych stwierdzić należy, że planowane transakcje, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, nie będą stanowiły działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym nie będzie Pani w nich występowała w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 powołanej ustawy. Dokonując tych dostaw będzie Pani zarządzała majątkiem prywatnym, ponieważ samo wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i podział gruntu, nie stanowią wystarczających przesłanek do tego by uznać Panią za podatnika, którego przedmiotem działalności jest sprzedaż nieruchomości. Jest to równoznaczne z tym, że czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu. Wobec powyższego - wbrew Pani stanowisku – sprzedaż 40 arowej działki gruntu nie będzie zwolniona od podatku na podstawie wskazanego przez Panią art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo zauważyć należy, że niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego została wydana w Pani indywidualnej sprawie, jako że to Pani jest stroną wniosku. Z tych też względów pozostali współwłaściciele (mąż i brat) chcąc uzyskać interpretacje indywidualne powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o ich udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania w stosunku do pozostałych współwłaścicieli (męża i brata).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj