Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-203/13-4/AK
z 6 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2013r. (data wpływu 20 marca 2013r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2013r. (data wpływu 29 maja 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 maja 2013r. (data wpływu 29 maja 2013r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Spółka (dalej: „Spółka”), będąca podatnikiem VAT czynnym uzyskała jako organ prowadzący niepubliczną placówkę Centrum Doskonalenia – wpis do ewidencji niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli prowadzonej przez Samorząd Województwa z dniem 27 grudnia 2012r. Wpisu pod numerem … dokonano zgodnie z § 24 ust. 4 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 19 listopada 2009r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537, z późn. zm.).

Spółka ma zamiar uczestniczyć w przetargach, gdzie przedmiotem zamówienia jest usługa edukacyjna polegająca na organizacji i przeprowadzeniu zajęć dodatkowych i wychowawczych, wspierających uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Przykładem wyżej opisanego przetargu jest przeprowadzenie 65 340 godzin zajęć dodatkowych, wspierających indywidualizację procesu nauczania i wychowania dla uczniów klas I – III w 87 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto. Szkoły biorą udział w projekcie „…” realizowanym w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1. Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską Funduszu Społecznego.

Celem ogólnym zajęć jest zmniejszenie trudności w nauce u uczniów biorących udział w zajęciach dodatkowych o charakterze dydaktyczno – wyrównawczym lub specjalistycznym oraz doskonalenie umiejętności u uczniów biorących udział w zajęciach dodatkowych rozwijających zdolności. Podstawą do realizacji zajęć są potrzeby uczniów wynikające z diagnozy edukacyjnej w szkołach podstawowych i szkołach podstawowych kształcenia specjalnego.

Miejscem realizacji zajęć będą szkoły podstawowe, a za udostępnienie sal i zaplecza technicznego do ich przeprowadzenia jest odpowiedzialny podmiot zamawiający usługę. Dla potrzeb realizacji zajęć wykonawcy lub osobom przez niego uprawnionym zostaną również udostępnione pomoce dydaktyczne i materiały sfinansowane w ramach projektu.

Liczebność grup oraz czas trwania zajęć zgodny z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010r., Nr 228, poz. 1487). Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno - wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych - 60 minut.

Dla przykładu w ramach działań obejmujących wykonanie zlecenia w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Miasto, Spółka zobowiązana będzie do wykonania następujących czynności:

  1. opracowanie programów zajęć wspierających indywidualizację procesu nauczania dla każdego rodzaju zajęć oraz każdej szkoły na podstawie dokumentów udostępnionych przez szkoły (tj. adekwatnie: Kart Indywidualnych Potrzeb Ucznia, diagnozy pedagogicznej, diagnozy dojrzałości szkolnej);
  2. organizację i przeprowadzanie zaplanowanych godzin zajęć wspierających indywidualizację procesu nauczania;
  3. stosowanie narzędzi ewaluacyjnych przygotowanych przez Spółkę (tj. arkusza obserwacji indywidualnych osiągnięć ucznia oraz arkusz samooceny i zadowolenia ucznia z zajęć);
  4. prowadzenie indywidualnej teczki pracy ucznia (zawierającej adekwatne do rodzaju zajęć dokumenty potwierdzające postępy oraz sukcesy u uczniów np. w konkursach, reprezentatywne wytwory pracy, portfolia, testy, zdjęcia, arkusze ewaluacyjne, arkusz samooceny i zadowolenia ucznia);
  5. prowadzenie dokumentacji wymaganej podczas realizacji projektu,
  6. monitorowanie przebiegu realizacji projektu oraz frekwencji uczniów;
  7. przeprowadzenie indywidualnej oceny opisowej uczniów na zakończenie realizacji zajęć;
  8. sprawozdawczość z realizacji usługi prowadzona w okresach miesięcznych;
  9. sporządzenie raportu końcowego z realizacji zajęć.

Spółka zobowiązuje się do wykonywania następujących obowiązków przy realizacji ww. zamówień:

  1. Zapewnienie odpowiedniej kadry do prowadzenie zajęć w projekcie. Zajęcia muszą być prowadzone przez osoby spełniające wymagania dotyczące wykształcenia i kwalifikacji w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009r. nr 50, poz. 400 z późn. zm.). Nauczyciele muszą posiadać co najmniej stopień nauczyciela kontraktowego.
  2. Przed przystąpieniem do realizacji zajęć Spółka przedłoży program dla każdego rodzaju zajęć oraz każdej szkoły. Program zajęć wspierających indywidualizację procesu nauczania musi być opracowany na podstawie dokumentów udostępnionych przez szkoły oraz musi być wcześniej zaakceptowany przez Dyrektora odpowiedniej szkoły. Program zajęć musi być zgodny z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 03 lipca 2012r., poz. 752) i zawierać minimum następujące obligatoryjne elementy: tytuł, cele, metody, treści z podziałem na jednostki dydaktyczne, sposób ewaluacji.
  3. Przed przystąpieniem do realizacji zajęć osoby prowadzące zajęcia w projekcie zobligowane są do wzięcia udziału w bezpłatnym 3 godzinnym szkoleniu zorganizowanym przez wykonawcę dotyczącym kwestii wybranych przepisów obowiązujących w POKL (obowiązki informacyjne, równość szans) oraz stosowanej dokumentacji w projekcie w celu prawidłowego prowadzenia zajęć i narzędzi ewaluacji stosowanych w projekcie. Ukończenie szkolenia przez każdego z prowadzących jest warunkiem dopuszczenia go do prowadzenia zajęć. Głównym celem szkolenia jest przygotowanie prowadzących i wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności niezbędne do prawidłowej realizacji zajęć w ramach projektu.
  4. Realizacja zajęć w wymiarze godzin przewidzianym dla rodzaju zajęć i dla danej grupy uczniów, zgodnie z założeniami projektowymi z uwzględnieniem indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów oraz wykorzystaniem podczas zajęć pomocy dydaktycznych i materiałów zakupionych na potrzeby projektu, a udostępnionych przez szkoły.
  5. Przedłożenie w każdym półroczu szkolnym harmonogramów realizacji zajęć w wersji papierowej oraz wersji elektronicznej, zatwierdzonych i podpisanych przez Dyrektora szkoły w terminie wskazanym w umowie. Harmonogram musi być przygotowany według wzoru dostarczonego przez zamawiającego i uwzględnić co najmniej: organizację planu zajęć lekcyjnych (rodzaj zajęć, nazwa zajęć, dzień tygodnia i godziny) oraz imię i nazwisko osoby prowadzącej.
  6. Świadczenie usług edukacyjnych z należytą starannością według harmonogramów opracowanych oddzielnie dla każdego rodzaju zajęć, uzgodnionych i zatwierdzonych przez Dyrektorów jednostek oświatowych, uwzględniających efektywne rozłożenie zajęć, nieskumulowanych, zharmonizowanych z pracą szkoły, umożliwiających osiągnięcie zakładanych efektów i rezultatów. Zajęcia przeprowadzone będą w dni robocze, jeden raz w tygodniu po jednej godzinie (każdego z rodzajów zajęć), chyba że zamawiający lub Szkoła postanowi inaczej.
  7. Badanie rezultatów przedmiotu umowy, a w szczególności określane poziomu przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie treści programowych zajęć.
  8. Sprawozdawczość z realizacji usługi prowadzonej w okresach miesięcznych, według wzoru przygotowanego przez zamawiającego w terminie określonym w umowie. Przygotowany raport powinien zawierać potwierdzenia Dyrektorów wszystkich placówek dotyczące zrealizowania liczby godzin zajęć wg. harmonogramu wraz z deklaracją wykonania przedmiotu umowy z należytą starannością.
  9. Wspomaganie ewaluacji przedmiotu umowy oraz ścisła współpraca z zespołem projektowym w badaniu rezultatów i mierzeniu wskaźników zajęć.
  10. Sporządzenie raportu końcowego z realizacji przedmiotu umowy według określonego wzoru.
  11. Bezzwłoczne - tj. nie później niż 3 dni od dnia zaistnienia zdarzenia – informowanie o problemach mogących mieć wpływ na terminową lub prawidłową realizację przedmiotu umowy, w tym w szczególności o niskiej frekwencji na zajęciach, rezygnacjach uczniów z udziału w zajęciach, zmianie osoby prowadzącej zajęcia.
  12. Współpraca z zespołem nauczycielskim odpowiedzialnym za opracowanie, wdrożenie i realizację działań związanych z procesem nauczania i wychowania uczniów klas I - III w kontekście wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym w każdej szkole, w której realizowany jest przedmiot zamówienia.
  13. Poddawania się kontroli przebiegu i sposobu prowadzenia zajęć dodatkowych oraz frekwencji uczniów przez osoby uprawnione.
  14. Przestrzeganie zaleceń wynikających z wymogów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (w tym Zasad przygotowania, realizacji i rozliczenia projektów systemowych w zakresie indywidualizacji nauczania realizowanych przez organy prowadzące szkoły w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki), w szczególności w zakresie promocji, monitoringu i ewaluacji przestrzegania przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych, w szczególności ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002r., Nr 101, poz. 926, z późn. zm.).

Usługa dotycząca wykonania zajęć w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto, obejmuje przeprowadzenie 65.340 godzin (2166 grup) w podziale na następujące zajęcia:

  1. zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji w ilości 13.920 godzin dla 458 grup uczniów w 83 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  2. zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych w ilości 6.690 godzin dla 217 grup uczniów w 53 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  3. zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów z trudnościami w języku angielskim w ilości 750 godzin dla 25 grup uczniów w 11 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  4. zajęcia logopedyczne dla uczniów z zaburzeniami rozwoju mowy w ilości 15.120 godzin dla 504 grup uczniów w 78 szkołach podstawowych i jednej szkole podstawowej kształcenia specjalnego, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  5. zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów z zaburzeniami komunikacji społecznej w ilości 5.220 godzin dla 174 grup uczniów w 53 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  6. zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów z zaburzeniami komunikacji społecznej w ilości 270 godzin dla 9 grup uczniów w 3 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  7. zajęcia gimnastyki wyrównawczo – kompensacyjne dla uczniów z wadami postawy w ilości 7.350 godzin dla 245 grup uczniów w 51 szkołach podstawowych i jednej szkole podstawowej kształcenia specjalnego, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  8. zajęcia specjalistyczne korekcyjno – kompensacyjne: kinezjologia edukacyjna, integracja sensoryczna, arteterapia, muzykoterapia w łącznej ilości 1.020 godzin dla 34 grup uczniów w 10 szkołach podstawowych i jednej szkole podstawowej kształcenia specjalnego dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  9. terapia pedagogiczna w ilości 1.980 dla 66 grup uczniów w 16 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  10. zajęcia rozwijające zainteresowania wokalno – muzyczne w ilości 1.140 godzin dla 38 grup uczniów w 16 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  11. zajęcia rozwijające zainteresowania matematyczno - przyrodnicze dla uczniów zdolnych w ilości 7.740 godzin dla 258 grup uczniów w 73 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  12. zajęcia rozwijające zainteresowania plastyczne w ilości 1.950 godzin dla 65 grup uczniów w 20 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  13. zajęcia rozwijające zainteresowania językowe (humanistyczne) dla uczniów szczególnie uzdolnionych w ilości 210 godzin dla 7 grup uczniów w 3 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  14. zajęcia rozwijające zainteresowania językowe (język angielski) dla uczniów szczególnie uzdolnionych w ilości 960 godzin dla 32 grup uczniów w 16 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  15. zajęcia rozwijające zainteresowania teatralne w ilości 300 godzin dla 10 grup uczniów w 7 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  16. zajęcia rozwijające zainteresowania sportowe w ilości 420 godzin dla 14 grup uczniów w 7 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  17. zajęcia rozwijające zainteresowania taneczne w ilości 180 godzin dla 6 grup uczniów w 4 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto,
  18. zajęcia rozwijające zainteresowania komputerowe w ilości 60 godzin dla 2 grup uczniów w 1 szkole podstawowej, dla której organem prowadzącym jest Miasto,
  19. zajęcia socjoterapeutyczne w oparciu o techniki dramy i teatralne dla dzieci nadpobudliwych ruchowo w ilości 30 godzin dla 1 grupy uczniów w 1 szkole podstawowej, dla której organem prowadzącym jest Miasto,
  20. zajęcia socjoterapeutyczne w oparciu o techniki dramy i teatralne dla dzieci o zaburzonych funkcjach komunikacji społecznej w ilości 30 godzin dla 1 grupy uczniów w szkole podstawowej, dla której organem prowadzącym jest Miasto.

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256 poz. 2572, z późn. zm.). Wszystkie usługi wspierające proces nauczania i wychowania dla uczniów szkół podstawowych w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: „Projekt”) tj. Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych, Projekt „…”, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania.

Spółka nie będzie świadczyć usług w ramach zawodu lekarza lub zawodów medycznych. Jeśli Spółka wygra przetarg, zostanie podpisana jedna, kompleksowa umowa na realizację Projektu pomiędzy Spółką, a Urzędem Miasta. Następnie zostaną zawarte umowy zlecenia i o dzieło z wykwalifikowaną kadrą nauczycieli, posiadającą dodatkowe kwalifikacje terapeutyczne lub/i rehabilitacyjne.

Nauczyciele z powyższymi kwalifikacjami będą prowadzić następujące zajęcia: socjoterapeutyczne dla uczniów z zaburzeniami komunikacji społecznej, psychoedukacyjne dla uczniów z zaburzeniami komunikacji społecznej, gimnastyki wyrównawczo - kompensacyjnej dla uczniów z wadami postawy, specjalistyczne korekcyjno-kompensacyjne: kinezjologia edukacyjna, integracja sensoryczna, arteterapia, muzykoterapia.

Spółka w ramach Projektu obejmującego świadczenie kompleksowej usługi dla Urzędu Miasta, będzie wykonywać jedynie zajęcia korekcyjno - kompensacyjne dla uczniów z wadami postawy, które będą prowadzone przez nauczycieli z odpowiednimi uprawnieniami.

Wszystkie zajęcia wykonywane w ramach Projektu będą prowadzone przez nauczycieli zatrudnionych przez Spółkę na umowę o dzieło lub zlecenia. Nauczyciele ci posiadają dodatkowe kwalifikacje terapeutyczne lub/i rehabilitacyjne.

W przypadku, gdy Spółka wygra przetarg, zostanie podpisana umowa na realizację jednej, kompleksowej usługi w ramach Projektu pomiędzy Spółką, a Urzędem Miasta. Następnie celem wykonania wszelkich usług wymienionych w Projekcie, Spółka podpisze odpowiednie umowy zlecenia i o dzieło z wykfalifikowaną kadrą nauczycieli posiadającą dodatkowe kwalifikacje terapeutyczne lub/i rehabilitacyjne.

W ramach realizacji Projektu zostanie podpisana jedna, kompleksowa umowa pomiędzy Spółką, a Urzędem Miasta obejmująca wszystkie usługi w zakresie kształcenia i wychowania wymienione we wniosku, a więc również usługi wsparcia psychologicznego i pedagogicznego.

W ramach realizacji Projektu na podstawie jednej, kompleksowej umowy zawartej pomiędzy Spółką, a Urzędem Miasta, obejmującej wszystkie wspomniane we wniosku rodzaje usług, Spółka będzie wykonywała usługi zgodnie z PKWiU 85.60.1 "Usługi wspomagające edukację".

Istotnym jest, iż zwolnienie z podatku VAT ma zastosowanie do usług bez względu na symbol PKWiU, pod jakim zostały sklasyfikowane, gdy są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Spółkę usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. nr 177, poz. 1054)?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o VAT, jako usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Zwolnienie to obejmuje również dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Przedmiotowo – podmiotowy charakter omawianego zwolnienia wymaga ustalenia poniższych elementów w celu uzyskania możliwości jego zastosowania:

  1. usługodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (element podmiotowy),
  2. usługi wykonywane są usługami w zakresie kształcenia i wychowania (element przedmiotowy).

Ad. a) - Element podmiotowy

Zgodnie z art. 2 ust. 9 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r., nr 256, poz. 2572), (dalej „ustawa o systemie oświaty”), system oświaty obejmuje zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli.

Zgodnie z art. 77a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli mogą być tworzone placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej „placówkami doskonalenia”. Jednocześnie, ustawa wskazuje, iż placówki takie mogą tworzyć też podmioty niepubliczne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z dnia 27 listopada 2009r. z późn. zm.), określa warunki i tryb tworzenia niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli zgodnie z delegacją określoną w art. 78 ust. 1. Zgodnie z § 24 ust. 1 tego rozporządzenia utworzenie niepublicznej placówki doskonalenia wymaga uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę placówki doskonalenia.

Centrum doskonalenia PCG Sp. z o. o. zostało wpisane do ewidencji niepublicznych placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli mających siedzibę na terenie Województwa, co potwierdza zaświadczenie z dnia 27 grudnia 2012r. Ty samym, Spółka jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Ad. b) – element przedmiotowy

Drugim z elementów, który warunkuje możliwość zastosowania zwolnienia jest element przedmiotowy, który wskazuje, że zwolnieniu podlegają usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Zgodnie z przedstawionymi dokumentami dotyczącymi typu przetargów, w których Spółka chciałoby zastosować zwolnienie z podatku VAT, będą usługi edukacyjne polegające na organizacji i przeprowadzeniu zajęć dodatkowych i wychowawczych, wspierających uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Przykładem jest pisany wcześniej przetarg na usługę edukacyjną polegającą na organizacji i przeprowadzeniu 65.340 godzin zajęć dodatkowych, wspierających indywidualizację procesu nauczania i wychowania dla uczniów klas I – III w 87 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto. Szkoły biorą udział w projekcie „…” realizowanym w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9. 1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9. 1. 2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego. Tym samym zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, iż przedmiotowe usługi mogą być uznane za usługi w zakresie kształcenia.

Reasumując, zwolnienie usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowo – podmiotowym. Tym samym w celu jej zastosowania konieczne jest stwierdzenie że:

  1. Spółka jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – analizując powyższy stan faktyczny oraz regulacje prawne w przypadku, gdy usługi będą świadczone przez Centrum Doskonalenia Sp. z o. o. przesłanka ta będzie spełniona.
  2. usługi wykonywane są usługami w zakresie kształcenia i wychowania – na podstawie zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że przedmiotowa przesłanka będzie spełniona.

W konsekwencji, analizując literalne brzmienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o VAT należy uznać, iż możliwe jest zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Przedstawione powyżej stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach:

  1. IBPP1/443-1758/11/AW z dnia 5 marca 2012r.
  2. IBPP1/443-1657/11/AW z dnia 1 lutego 2012r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty obejmuje zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli.

Z kolei art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W świetle art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Natomiast art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty stanowi, iż osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Na podstawie art. 1 pkt 8 ww. ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust.1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r., poz. 247, z późn. zm.), usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i „przekwalifikowania zawodowego”, wobec tego należy wskazać, iż w dniu 01 lipca 2011r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 (Dz. U. UE.L. Nr 77 poz. 1) ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie to przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. dyrektywy.

Rozporządzenie wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl art. 44 omawianego rozporządzenia, sługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Jak wynika z przedstawionego opisu, Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka uzyskała jako organ prowadzący niepubliczną placówkę Centrum Doskonalenia – wpis do ewidencji niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli prowadzonej przez Samorząd Województwa z dniem 27 grudnia 2012r. Spółka ma zamiar uczestniczyć w przetargach, gdzie przedmiotem zamówienia jest usługa edukacyjna polegająca na organizacji i przeprowadzeniu zajęć dodatkowych i wychowawczych, wspierających uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Przykładem wyżej opisanego przetargu jest przeprowadzenie 65 340 godzin zajęć dodatkowych, wspierających indywidualizację procesu nauczania i wychowania dla uczniów klas I – III w 87 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto. Szkoły biorą udział w projekcie „…” realizowanym w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1. Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Celem ogólnym zajęć jest zmniejszenie trudności w nauce u uczniów biorących udział w zajęciach dodatkowych o charakterze dydaktyczno – wyrównawczym lub specjalistycznym oraz doskonalenie umiejętności u uczniów biorących udział w zajęciach dodatkowych rozwijających zdolności. Podstawą do realizacji zajęć są potrzeby uczniów wynikające z diagnozy edukacyjnej w szkołach podstawowych i szkołach podstawowych kształcenia specjalnego. Miejscem realizacji zajęć będą szkoły podstawowe, a za udostępnienie sal i zaplecza technicznego do ich przeprowadzenia jest odpowiedzialny podmiot zamawiający usługę.

Dla przykładu w ramach działań obejmujących wykonanie zlecenia w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Miasto, Spółka zobowiązana będzie do wykonania następujących czynności:

  1. opracowanie programów zajęć wspierających indywidualizację procesu nauczania dla każdego rodzaju zajęć oraz każdej szkoły na podstawie dokumentów udostępnionych przez szkoły (tj. adekwatnie: Kart Indywidualnych Potrzeb Ucznia, diagnozy pedagogicznej, diagnozy dojrzałości szkolnej);
  2. organizację i przeprowadzanie zaplanowanych godzin zajęć wspierających indywidualizację procesu nauczania;
  3. stosowanie narzędzi ewaluacyjnych przygotowanych przez Spółkę (tj. arkusza obserwacji indywidualnych osiągnięć ucznia oraz arkusz samooceny i zadowolenia ucznia z zajęć);
  4. prowadzenie indywidualnej teczki pracy ucznia (zawierającej adekwatne do rodzaju zajęć dokumenty potwierdzające postępy oraz sukcesy u uczniów np. w konkursach, reprezentatywne wytwory pracy, portfolia, testy, zdjęcia, arkusze ewaluacyjne, arkusz samooceny i zadowolenia ucznia);
  5. prowadzenie dokumentacji wymaganej podczas realizacji projektu,
  6. monitorowanie przebiegu realizacji projektu oraz frekwencji uczniów;
  7. przeprowadzenie indywidualnej oceny opisowej uczniów na zakończenie realizacji zajęć;
  8. sprawozdawczość z realizacji usługi prowadzona w okresach miesięcznych;
  9. sporządzenie raportu końcowego z realizacji zajęć.

Usługa dotycząca wykonania zajęć w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto, obejmuje przeprowadzenie 65.340 godzin (2166 grup) w podziale na następujące zajęcia:

  1. zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji,
  2. zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
  3. zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów z trudnościami w języku angielskim,
  4. zajęcia logopedyczne dla uczniów z zaburzeniami rozwoju,
  5. zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów z zaburzeniami komunikacji,
  6. zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów z zaburzeniami komunikacji społecznej,
  7. zajęcia gimnastyki wyrównawczo – kompensacyjne dla uczniów z wadami postawy,
  8. zajęcia specjalistyczne korekcyjno – kompensacyjne: kinezjologia edukacyjna, integracja sensoryczna, arteterapia, muzykoterapia,
  9. terapia pedagogiczna,
  10. zajęcia rozwijające zainteresowania wokalno – muzyczne,
  11. zajęcia rozwijające zainteresowania matematyczno - przyrodnicze dla uczniów zdolnych,
  12. zajęcia rozwijające zainteresowania plastyczne,
  13. zajęcia rozwijające zainteresowania językowe (humanistyczne) dla uczniów szczególnie uzdolnionych,
  14. zajęcia rozwijające zainteresowania językowe (język angielski) dla uczniów szczególnie uzdolnionych,
  15. zajęcia rozwijające zainteresowania teatralne,
  16. zajęcia rozwijające zainteresowania sportowe,
  17. zajęcia rozwijające zainteresowania taneczne,
  18. zajęcia rozwijające zainteresowania komputerowe,
  19. zajęcia socjoterapeutyczne w oparciu o techniki dramy i teatralne dla dzieci nadpobudliwych ruchowo,
  20. zajęcia socjoterapeutyczne w oparciu o techniki dramy i teatralne dla dzieci o zaburzonych funkcjach komunikacji społecznej.

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty. Wszystkie usługi wspierające proces nauczania i wychowania dla uczniów szkół podstawowych w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Spółka nie będzie świadczyć usług w ramach zawodu lekarza lub zawodów medycznych. Jeśli Spółka wygra przetarg, zostanie podpisana jedna, kompleksowa umowa na realizację Projektu pomiędzy Spółką, a Urzędem Miasta. Następnie zostaną zawarte umowy zlecenia i o dzieło z wykwalifikowaną kadrą nauczycieli, posiadającą dodatkowe kwalifikacje terapeutyczne lub/i rehabilitacyjne. Nauczyciele z powyższymi kwalifikacjami będą prowadzić następujące zajęcia: socjoterapeutyczne dla uczniów z zaburzeniami komunikacji społecznej, psychoedukacyjne dla uczniów z zaburzeniami komunikacji społecznej, gimnastyki wyrównawczo - kompensacyjnej dla uczniów z wadami postawy, specjalistyczne korekcyjno-kompensacyjne: kinezjologia edukacyjna, integracja sensoryczna, arteterapia, muzykoterapia. W ramach realizacji Projektu na podstawie jednej, kompleksowej umowy zawartej pomiędzy Spółką, a Urzędem Miasta, obejmującej wszystkie wspomniane we wniosku rodzaje usług, Spółka będzie wykonywała usługi zgodnie z PKWiU 85.60.1 "Usługi wspomagające edukację". Istotnym jest, iż zwolnienie z podatku VAT ma zastosowanie do usług bez względu na symbol PKWiU, pod jakim zostały sklasyfikowane, gdy są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

Dokonując oceny, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia są objęte zwolnieniem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, zatem w przypadku, gdy Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, brak jest konieczności dalszego badania przesłanek z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca uzyskał jako organ prowadzący niepubliczną placówkę Centrum Doskonalenia – wpis do ewidencji niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli prowadzonej przez Samorząd Województwa z dniem 27 grudnia 2012r. Ponadto, usługi będące przedmiotem wniosku, tj. usługi edukacyjne polegające na organizacji i przeprowadzeniu zajęć dodatkowych i wychowawczych, wspierających uczniów szkół podstawowych, o tematyce wymienionej w opisie sprawy, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Jeśli Spółka wygra przetarg, zostanie podpisana jedna, kompleksowa umowa na realizację Projektu pomiędzy Spółką, a Urzędem Miasta. W celu wykonywania tych usług Spółka będzie zawierać umowy zlecenia i o dzieło z wykwalifikowaną kadrą nauczycieli, posiadającą dodatkowe kwalifikacje terapeutyczne lub/i rehabilitacyjne.

Wskazać należy, iż zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, w tym w zakresie stosowania właściwej stawki VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Oznacza to, że opodatkowanie świadczeń pomocniczych, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym zasadom opodatkowania, jakim podlega świadczenie główne. Pogląd taki został ukształtowany w orzeczeniu ETS w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP), w którym TSUE stwierdził, że „Z jedną usługą mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub kilka elementów należy uznać za usługę główną, a jeden lub kilka elementów za usługi pomocnicze, objęte tym samym reżimem podatkowym, co usługa główna.” (podobnie w orzeczeniu w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV).

Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast, czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez czynności pomocniczej usługi głównej. Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Odnosząc przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż Spółka zobowiązana będzie do świadczenia dodatkowych usługi w ramach działań obejmujących wykonanie projektu w szkołach, wymienionych szczegółowo w opisie sprawy. Świadczone usługi będą przez Wnioskodawcę w ramach jednej umowy obejmującej świadczenie usług edukacyjnych polegających na organizacji i przeprowadzeniu zajęć dodatkowych i wychowawczych, wspierających uczniów szkół podstawowych i stanowić będą element niezbędny do wykonywania usługi podstawowej.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jako niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli będzie świadczyła usługi w zakresie kształcenia i wychowania, to opisane we wniosku usługi będą wypełniać podmiotowo-przedmiotową dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Reasumując, usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli, polegające na organizacji i przeprowadzeniu zajęć dodatkowych i wychowawczych, wspierających uczniów szkół podstawowych o tematyce wymienionej w opisie sprawy, jako usługi w zakresie kształcenia i wychowania, będą podlegać zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj