Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1486/11/AP
z 20 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1486/11/AP
Data
2012.01.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa
działki
grunty
nieruchomości
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż gruntów
stawki podatku
zamiana


Istota interpretacji
Czy zamiana działki , położonej w obrębie geodezyjnym., na działkę nr , położoną w obrębie geodezyjnym. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy jest zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany gruntów niezabudowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany gruntów niezabudowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zarządzeniem nr z dnia 12 sierpnia 2011 r. Wójt Gminy . przeznaczył do zbycia nieruchomość niezabudowaną, stanowiącą mienie komunalne Gminy, położoną w obrębie ., obejmującą działkę nr 117 o pow. 0,0026 ha, zapisaną w księdze wieczystej . Zbycie nieruchomości nastąpi w formie bezprzetargowej w drodze zamiany na nieruchomość niezabudowaną, położoną w obrębie ., oznaczoną jako działka nr 7/11 o pow. 0,0027 ha, zapisaną w księdze wieczystej , prowadzonej przez Sąd Rejonowy . Zgodnie ze zmianą Miejscowego Planu Szczegółowego Zagospodarowania Przestrzennego miejscowości . oraz zmianą Miejscowego Planu Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Gminy ., zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy z dnia 30 listopada 2001 roku (Dz. Urz. Województwa z dnia 11 stycznia 2002 r.) działka nr 117 posiada przeznaczenie – symbol w planie 4.UT tj. „zmienia się dotychczasowy sposób użytkowania terenu. Teren powiększający istniejące działki zabudowy funkcji obsługi ruchu turystycznego. Zakaz budowy obiektów budowlanych na terenie. Wykonać scalenia geodezyjne. Zakaz wtórnego podziału i wydzielania samodzielnych działek po dokonaniu scalenia. Działka leży w obszarze chronionego krajobrazu na wschód od ”. Zgodnie ze zmianą Miejscowego Planu Szczegółowego Zagospodarowania Przestrzennego miejscowości . oraz zmianą Miejscowego planu Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Gminy . zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy Nr z 2001 roku (Dz. Urz. Województwa Nr z 2002 r.) działka nr 7/11 ma symbol w planie – 11. KL, tj. „pozostawia się dotychczasowy sposób użytkowania terenu. Adoptuje się ustalenia zmienianego planu: pas drogowy głównego ciągu pieszo-jezdnego miejscowości (ul….). Ustala się korektę przebiegu linii rozgraniczającej, poszerzającą pas drogowy w obrębie działek nr 7/3, 7/4, 7/5, stanowiącą własność Pani ., zam. ”. Gmina przeniesie na rzecz Pani . działkę nr 117 o pow. 0,0026 ha, położoną w obrębie geodezyjnym P., a Pani . przeniesie w zamian na rzecz Gminy działkę nr 7/11 o pow. 0,0027 ha, położoną w obrębie geodezyjnym..


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy zamiana działki nr 117, położonej w obrębie geodezyjnym., na działkę nr 7/11, położoną w obrębie geodezyjnym. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy jest zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, opisana dostawa (zamiana) działki nr 117 o pow. 0,0026 ha jest zwolniona od podatku, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z powyższego wynika, iż ustawowemu zwolnieniu podlega dostawa gruntów, które mają status inny niż budowlane. Zgodnie z komentarzem do ww. przepisu (publik. Legalis) przedmiotowe zwolnienie wynika z regulacji art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112, zgodnie z którą państwa członkowskie zwolnią od podatku dostawy terenów niezabudowanych innych niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b (zgodnie z art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/12 terenem budowlanym, o którym mowa w art. 12 ust. 1 lit. b jest każdy grunt nieuzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie). Przedmiotowa działka posiada w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego przeznaczenie oznaczone symbolem – „zmienia się dotychczasowy sposób użytkowania terenu. Teren powiększający istniejące działki zabudowy funkcji obsługi ruchu turystycznego. Zakaz budowy obiektów budowlanych na terenie”. Dostawa (zamiana) nieruchomości niezabudowanej, położonej w obrębie geodezyjnym jest zwolniona od podatku od towarów i usług, bowiem dostawy dokonuje podmiot niebędący podatnikiem VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy, tj. osoba fizyczna dokonująca dostawy nie w ramach prowadzonej działalności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Przez umowę zamiany należy rozumieć umowę cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy - art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zapis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Dopłata przez jedną ze stron do świadczenia, wynikająca z różnicy wartości rzeczy będącej przedmiotem zamiany nie zmienia charakteru umowy (chyba, że ze względu na jej wartość ma ona charakter ceny jak w umowie sprzedaży).

Jak wynika z powyższego, przeniesienie własności towaru realizowane w oparciu o umowę zamiany stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów.

Z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, aby istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tą czynność.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż czynność zamiany dokonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej dokonywana pomiędzy podatnikami podatku od towarów i usług stanowi dla obu stron transakcji odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy określono, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca przeznaczył do zbycia nieruchomość niezabudowaną, obejmującą działkę nr 117 o pow. 0,0026 ha. Zbycie nieruchomości nastąpi w formie bezprzetargowej w drodze zamiany na nieruchomość niezabudowaną, położoną w obrębie ., oznaczoną jako działka nr 7/11 o pow. 0,0027 ha. Zgodnie ze zmianą Miejscowego Planu Szczegółowego Zagospodarowania Przestrzennego miejscowości . oraz zmianą Miejscowego Planu Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Gminy ., dla przedmiotowej działki zmienił się dotychczasowy sposób użytkowania terenu. Jest to teren powiększający istniejące działki zabudowy funkcji obsługi ruchu turystycznego. Na działce tej obowiązuje zakaz budowy obiektów budowlanych.

W związku z powyższym, z uwagi na przeznaczenie przedmiotowych gruntów, wynikające z obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym działka nr 117 o pow. 0,0026 ha, będąca przedmiotem zbycia w drodze zamiany stanowi tereny inne niż przeznaczone pod zabudowę, jej dostawa zwolniona jest od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Końcowo informuje się, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej, nie odniesiono się do stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej kwestii ewentualnego zwolnienia od podatku sprzedaży gruntu dokonanej przez osobę fizyczną, będącą stroną umowy o zamianę gruntów, gdyż w tym zakresie nie jest on podmiotem zainteresowanym, o którym mowa w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj