Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1027/11/RS
z 16 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-1027/11/RS
Data
2012.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
były pracownik
emeryci
rodzina
świadczenie nieodpłatne
wycieczka


Istota interpretacji
Czy świadczenia finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, z których korzystają również członkowie rodzin byłych pracowników, stanowią świadczenia dla emerytów i rencistów podlegające zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 17 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego -jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Spółka organizuje zgodnie z regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wycieczki dla byłych pracowników: emerytów i rencistów, korzystających z zasiłków lub świadczeń przedemerytalnych, dla których ostatnim miejscem zatrudnienia była Spółka. Uprawnienia do korzystania ze świadczeń i usług Funduszu mają także członkowie rodzin ww. osób. Są to: współmałżonkowie lub dzieci do lat 18 będące na ich utrzymaniu, a jeżeli się kształcą w szkole – do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak jak do ukończenia 26 lat – nie pozostające w stałym stosunku pracy. Emeryt lub rencista biorący udział w organizowanej wycieczce ma prawo zabrać ze sobą jednego członka swojej rodziny. Warunkiem udziału członka rodziny emeryta (rencisty) jest uczestnictwo w tej samej imprezie beneficjenta świadczeń czyli byłego pracownika Spółki. Cała impreza finansowana jest z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Wycieczki organizowane w 2011 r. finansowane z ZFŚS, z których korzystają także członkowie rodzin byłych pracowników, Spółka traktuje jako dodatkowe świadczenie otrzymane przez emerytów lub rencistów podlegające zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy świadczenia finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, z których korzystają również członkowie rodzin byłych pracowników, stanowią świadczenia dla emerytów i rencistów podlegające zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł)...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 % należności.

Wnioskodawca uważa, że odstępstwem od generalnej zasady opodatkowania wszelkich świadczeń otrzymywanych przez rencistów i emerytów od byłych zakładów pracy są świadczenia określone w art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 ww. ustawy, podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. W myśl powyższych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy, przekazywane emerytom lub rencistom świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (w tym dofinansowanie do wycieczek) o wartości nieprzekraczającej 2.280 zł, w całości zwolnione są z podatku dochodowego. W przypadku, gdy wartość wszystkich świadczeń otrzymanych przez byłego pracownika przewyższy w roku podatkowym kwotę 2.280 zł, od nadwyżki ponad tę kwotę należy pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 10%.

Zdaniem Spółki, podobnie należy postąpić jeżeli ze świadczeń tych (w tym wycieczek finansowanych z ZFŚS) korzystali członkowie rodziny byłego pracownika (emeryta, rencisty). Świadczenie dla tych osób jest przyznane wyłącznie z powodu stosunku pracy łączącego uprzednio emeryta (rencistę) z zakładem pracy. Dlatego też, zarówno dofinansowanie dla emeryta (rencisty) jak i członka jego rodziny należy uznać jako łączne świadczenie otrzymane tylko i wyłącznie przez emeryta (rencistę) i podlegające zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł). Natomiast po przekroczeniu tego limitu, stanowi dochód tego emeryta (rencisty) podlegający opodatkowaniu. Do przychodu emeryta lub rencisty należy więc zaliczyć świadczenie wynikające z uczestnictwa w wycieczce jego małżonka lub dziecka pozostającego na jego utrzymaniu.

Wnioskodawca uważa, że dofinansowanie do wycieczek finansowanych z ZFŚS, w których uczestniczą również małżonkowie lub dzieci pozostające na utrzymaniu emerytów, rencistów zgodnie z regulaminem, dla członków rodziny byłego pracownika jest nieodpłatnym świadczeniem otrzymywanym przez niego (gdyby nie łączący byłego pracownika z pracodawcą stosunek pracy, członek rodziny nie otrzymałby tego świadczenia). Nie ma zatem uzasadnienia, aby w tym przypadku przychód przypisywać osobie trzeciej, jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak więc brak jest podstaw, aby Spółka wystawiała dla członków rodzin emerytów czy rencistów informację o przychodach z innych źródeł (PIT-8C).

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, iż świadczenia finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, z których korzystają również członkowie rodzin byłych pracowników (w tym dofinansowanie do wycieczek) stanowią dodatkowe świadczenia dla emerytów i rencistów podlegające zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.)


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W praktyce, w pojęciu przychodu mieści się każda realna korzyść, jaką uzyskał podatnik.

Przepis art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 9 tego artykułu wymienione są przychody z innych źródeł.

W myśl natomiast art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2011 r., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika z powyższego przepisu katalog przychodów zaliczanych do tzw. przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym. Tym samym do tegoż źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem do innych źródeł należy zaliczyć m.in. świadczenia przekazywane byłym pracownikom (emerytom lub rencistom) oraz członkom ich rodzin.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 – w wysokości 10% należności.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Zatem aby otrzymane świadczenie korzystało z przedmiotowego zwolnienia muszą być spełnione następujące warunki:


  • świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,
  • świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, oraz przez związki zawodowe,
  • wartość świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2.280 zł.


Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca organizuje zgodnie z regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wycieczki dla byłych pracowników: emerytów i rencistów, korzystających z zasiłków lub świadczeń przedemerytalnych, dla których ostatnim miejscem zatrudnienia była Spółka. Uprawnienia do korzystania ze świadczeń i usług Funduszu mają także członkowie rodzin ww. osób. Są to: współmałżonkowie lub dzieci do lat 18 będące na ich utrzymaniu, a jeżeli się kształcą w szkole – do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak jak do ukończenia 26 lat – nie pozostające w stałym stosunku pracy. Emeryt lub rencista biorący udział w organizowanej wycieczce ma prawo zabrać ze sobą jednego członka swojej rodziny. Warunkiem udziału członka rodziny emeryta (rencisty) jest uczestnictwo w tej samej imprezie beneficjenta świadczeń czyli byłego pracownika Spółki. Cała impreza finansowana jest z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Wycieczki organizowane w 2011 r. finansowane z ZFŚS, z których korzystają także członkowie rodzin byłych pracowników, Spółka traktuje jako dodatkowe świadczenie otrzymane przez emerytów lub rencistów podlegające zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł).

Mając na uwadze okoliczności faktyczne przedstawione we wniosku oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić należy, że sfinansowanie przez Wnioskodawcę emerytom i rencistom oraz uprawnionym członkom ich rodzin ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych kosztów uczestnictwa w organizowanej wycieczce stanowi świadczenie otrzymanie którego skutkuje powstaniem przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zakwalifikować należy do przychodów z innych źródeł, określonych w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy.

Przychody te korzystają ze zwolnienia od podatku w granicach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym do przychodu emeryta lub rencisty objętego zwolnieniem zaliczyć należy świadczenie przypadające na towarzyszącego jemu członka rodziny. Świadczenie dla tejże osoby przyznane jest wyłącznie z powodu łączącego uprzednio emeryta lub rencistę z zakładem pracy (Wnioskodawcą) stosunkiem pracy.

Reasumując, zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają świadczenia otrzymane przez emerytów lub rencistów w postaci sfinansowania kosztów ich uczestnictwa w wycieczce wraz z członkami rodziny, do wysokości nieprzekraczającej w danym roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Z kolei, od nadwyżki powyżej limitowanej kwoty, zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy – Wnioskodawca jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10 % należności.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj