Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-212a/13/IB
z 24 maja 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu wkładu w rolniczej spółdzielni produkcyjnej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu wkładu w rolniczej spółdzielni produkcyjnej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni w 1983 r. została przyjęta na członka rolniczej spółdzielni produkcyjnej i wpłaciła wkład pieniężny przeliczany na kwintale żyta według cen ustalanych do obliczania podatku rolnego z dnia wniesienia, tj. 0,10 zł = 0,5 kw. żyta. Statut rolniczej spółdzielni produkcyjnej pozwalał przeznaczać część dochodu ogólnego na powiększenie wkładów pieniężnych członków na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Powiększenie nastąpiło w 1991 r. z odpisu z dochodu ogólnego 1990 r. - 200,00 zł = 35 kw. żyta, w 1997 r. - 215,00 zł = 6,16 kw. żyta, w 2008 r. -11676,00 = 291,90 kw. żyta. W sumie wartość wkładu w 2008 r. wynosiła 12091,10zł = 333,56 kw. żyta. Spółdzielnia osiągała dochody zwolnione z podatku dochodowego -sprzedaż zbóż, trawy i słomy, co przekładało się na przychody zwolnione z podatku od dniówek obrachunkowych i udziale w dochodzie podzielnym Jej członków. Stosowany do liczenia podatku członkom był art. 33 ustawy o p.d.o.f. W dalszej kolejności statut stanowi, że "wkłady pieniężne podlegają zwrotowi w wypadku ustania członkostwa. Zwrot następuje w gotówce umożliwiającej nabycie liczby kw. żyta naliczonych przy wpłacie. Wypłata następuje w terminie 6 m-cy od ustania członkostwa". W kwietniu 2012 r. Wnioskodawczyni wystąpiła o wykreślenie z członka i wypłatę udziału. Na ten czas wkład wynosił: 333,56 kw. x 74,18 (cena żyta do naliczania podatku rolnego w 2012 r.) = 24743,48 zł. Wnioskodawczyni utraciła status członka dnia 12 lipca 2012 r. Od tej daty Spółdzielnia miała 6 m-cy na zwrot ww. wkładu.
Rolnicza spółdzielnia produkcyjna naliczyła i rozliczyła wkład na dzień 11 stycznia 2013 r.:
333,06 kw. żyta x 65,00 zł (cena rynkowa) = 21648,90 zł. Potrącono podatek: 21648,90 -18% (tj. 3896,80) = 17752,10 - wypłacono. Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że wkład został opodatkowany 18% podatkiem zgodnie z przepisami o podatku dochodowym art. 35 ust. 1 pkt 5. Telefonicznie prezes zarządu poinformował, że księgowa naliczyła maksymalny podatek, aby nie mieć kłopotów z urzędem skarbowym. Jeżeli Wnioskodawczyni ma wątpliwości co do słuszności naliczeń, to sama ma to udowodnić.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy wkład pieniężny utworzony z odpisu dochodu ogólnego rolniczej spółdzielni produkcyjnej osiągającej dochody zwolnione z podatku dochodowego na powiększenie wkładu obowiązkowego członka podlega opodatkowaniu przy zwrocie według 18% - podatek ryczałtowy?
- Czy członkowi nie powinno się zastosować do naliczenia podatku art. 33 w stosunku do wkładu pieniężnego w całości zgromadzonego w czasie trwania członkostwa, a ponadto z dochodu ogólnego spółdzielni zwolnionego z podatków dochodowych - działalność rolnicza?
- Jeżeli statut rolniczej spółdzielni produkcyjnej stanowi o wypłacie wkładu umożliwiającej nabycie takiej samej ilości kwintali żyta liczonego wg cen wziętych do naliczania podatku gruntowego jak przy wpłacie, to po potrąceniu podatku będzie to niemożliwe?
- Czy osoba odpowiedzialna w firmie za prawidłowe naliczanie podatku może bezkarnie stosować maksymalne opodatkowanie podatnika, aby uniknąć odpowiedzialności karno-skarbowej za ewentualne zaniżenie podatku?
Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytania 1-3. W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zdaniem Wnioskodawczyni wkład pieniężny został zgromadzony w trakcie trwania członkostwa i powinien być opodatkowany zgodnie z art. 33 updof. Kwota nominalna, tj. 12091,10 zł powinna być wolna od opodatkowania, gdyż w czasie tworzenia odpisów z dochodu ogólnego na powiększenie wkładu, rolnicza spółdzielnia produkcyjna osiągała dochody zwolnione. Jeżeli należałoby opodatkować to różnicę pomiędzy wartością nominalną a wartością do wypłaty. Przed datą 12 lipca 2012 r., tj. datą wykreślenia Wnioskodawczyni z członka, wkład rolnicza spółdzielnia produkcyjna powinna była przeliczyć i pobrać zaliczkę na pdof zgodnie z art. 33. Statut stanowi, spółdzielnia ma 6 miesięcy na wypłacenie wkładu a nie naliczenie. Pół roku daje się spółdzielni na zgromadzenie środków finansowych. Jeżeli zdarzają się wkłady bardzo wysokie, to natychmiastowa wypłata zachwiałaby gospodarką finansową firmy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
W myśl art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) za przychód z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną uważa się wszelkie przychody, o których mowa w art. 11, uzyskane przez członka spółdzielni lub jego domownika z tytułu wkładu pracy oraz innych tytułów przewidzianych w statucie spółdzielni, po wyłączeniu z tych przychodów udziałów w dochodzie podzielnym spółdzielni z tytułu działalności rolniczej, z wyjątkiem polegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Na podstawie art. 33 ust. 1 ww. ustawy rolnicze spółdzielnie produkcyjne oraz inne spółdzielnie zajmujące się produkcją rolną są obowiązane jako płatnicy pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od dokonywanych na rzecz członków spółdzielni lub ich domowników wypłat z tytułu dniówek obrachunkowych, udziału w dochodzie podzielnym spółdzielni, a także uzyskiwanych od spółdzielni przez te osoby zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego.
Stosownie do art. 33 ust. 2 ww. ustawy zaliczki, o których mowa w ust. 1, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c minus kwota obliczona zgodnie z art. 32 ust. 3 miesięcznie.
Zgodnie z art. 33 ust. 3 ww. ustawy dla obliczenia zaliczek od wypłat z tytułu dniówek obrachunkowych do opodatkowania przyjmuje się ich część ustaloną w takim stosunku procentowym, w jakim pozostawał w roku poprzedzającym rok podatkowy udział dochodu zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w ogólnej kwocie wypłat z tytułu dniówek obrachunkowych, pomniejszoną o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, obliczonych od przychodu podlegającego opodatkowaniu. Jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy nie wystąpił dochód określony w zdaniu poprzednim, płatnicy, o których mowa w ust. 1, nie potrącają w roku podatkowym zaliczek na podatek dochodowy.
Po zakończeniu roku podatkowego płatnicy, o których mowa w ust. 1, określają za ten rok, według zasad wynikających z ust. 3, udział dochodu zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych w ogólnej kwocie wypłat z tytułu dniówek obrachunkowych oraz kwoty składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne obliczonych od przychodów podlegających opodatkowaniu i rozliczają podatek zgodnie z art. 37-40 (art. 33 ust. 4 ww. ustawy).
W myśl art. 152 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.), statut spółdzielni może zobowiązywać członków do wniesienia określonego wkładu pieniężnego. Na poczet tego wkładu spółdzielnia może przyjąć środki produkcji, jak: inwentarz żywy, pasze, materiał siewny, urządzenia, maszyny i narzędzia przydatne we wspólnym gospodarstwie. Środki te podlegają oszacowaniu według stanu i cen z dnia wniesienia. Wkład pieniężny, jak i środki produkcji wniesione na jego poczet są przeliczane według zasad określonych w statucie (art. 152 § 2 ww. ustawy). Natomiast w myśl § 3 art. 152 cytowanej ustawy, wkład pieniężny jest oprocentowany w wysokości określonej w statucie.
Stosownie do treści art. 154a ustawy Prawo spółdzielcze, statut spółdzielni może przewidywać powiększenie wkładów pieniężnych z dochodu ogólnego. W takim wypadku statut określa uprawnienia członków do wycofania w czasie trwania członkostwa części wkładu pochodzącego z odpisów.
Dochód ogólny spółdzielni stanowi różnicę między przychodem uzyskanym w danym roku obrachunkowym z produkcji i usług oraz zysków nadzwyczajnych a sumą poniesionych kosztów na tę działalność, pomniejszoną o straty nadzwyczajne i należne podatki oraz powiększoną lub pomniejszoną o różnicę wartości zapasów między stanem na koniec roku obrachunkowego a stanem na początek tego roku. Przy ustalaniu dochodu ogólnego uwzględnia się udział spółdzielni w wyniku finansowym innych organizacji (art. 166 ww. ustawy).
W myśl art. 167 § 1 ww. ustawy, zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:
- fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie z podziału dochodu ogólnego lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach;
- fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, części dochodu ogólnego, wartości majątkowych otrzymanych nieodpłatnie lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach. Fundusz zasobowy zmniejsza się o straty na likwidacji środków trwałych oraz straty losowe.
Dochód ogólny podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Spółdzielnia przeznacza co najmniej 3% dochodu ogólnego na fundusz zasobowy, jeżeli fundusz ten nie osiąga wysokości wniesionych udziałów obowiązkowych (art. 168 § 1 cytowanej ustawy).
Jak stanowi art. 171 § 1 ww. ustawy, część dochodu ogólnego powstała po dokonaniu odpisów, o których mowa w art. 154a, 167 i 168, stanowi dochód podzielny podlegający podziałowi między członków i domowników z tytułu wykonywania pracy.
Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić zatem należy, że zwrot wkładu z rolniczej spółdzielni produkcyjnej stanowi dla Wnioskodawczyni przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uwzględniając dyspozycję przepisu art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy przychód ten do wysokości wkładu wniesionego przez Wnioskodawczynię do spółdzielni jest wolny od podatku dochodowego. Przy tym, wysokości wniesionego wkładu nie należy utożsamiać z ilością kwintali żyta, ale ilością wniesionych środków pieniężnych. Natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem a wartością wniesionego wkładu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, według skali określonej w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na spółdzielni zaś ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w cytowanym uprzednio art. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie, w przedmiotowej sprawie wskazać należy, że dla obliczenia zaliczki na podatek od kwoty zwróconego wkładu nie przyjmuje się do opodatkowania jedynie przychodu w części ustalonej w takim stosunku procentowym, w jakim pozostawał w roku poprzedzającym rok podatkowy udział dochodu zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w ogólnej kwocie wypłat. Zasada taka ma bowiem zastosowanie wyłącznie w przypadku wypłat z tytułu dniówek obrachunkowych.
Natomiast dochód podzielny podlegający podziałowi między członków powstaje z części dochodu ogólnego po dokonaniu odpisów, o którym mowa m.in. w art. 154a ustawy Prawo spółdzielcze.
Za nieprawidłowe należało zatem uznać stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym w Jej przypadku nie występuje opodatkowanie części przychodu, ponieważ w czasie tworzenia odpisów z dochodu ogólnego na powiększenie wkładu, rolnicza spółdzielnia produkcyjna osiągała dochody zwolnione z podatku dochodowego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.