Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-38/13/HS
z 25 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 15 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wskazanych we wniosku przychodów osiąganych przez członków Wspólnoty Pastwiskowej - jest prawidłowe.

ZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wskazanych we wniosku przychodów osiąganych przez członków Wspólnoty Pastwiskowej.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 02 kwietnia 2013 r. Znak: IBPB I/2/423-77/13/PP, IBPB II/2/415-38/13/HS, IBPP1/443-28/13/AZb wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 12 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnota Gruntowa została powołana została decyzją Starosty z dnia 04 grudnia 2008 r. na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowanie wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28 poz. 169 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668) oraz ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

Starosta ww. decyzją stwierdził, że działki nr 21 o pow. 0,86 ha, nr 22 o pow. 0,15 ha, nr 23 o pow. 23,49 ha, nr 905/1 o pow. 1,13ha, nr 905/2 o pow. 2,0059 ha, nr 905/3 o pow. 10,37 ha, nr 986 o pow. 2,23 ha stanowią wspólnotę gruntową pod nazwą Spółka Pastwiskowa. i zatwierdził jej utworzenie na podstawie przedłożonego przez Wójta Gminy na wniosek grupy osób składającej się z każdoczesnych właścicieli, na podstawie wpisu z 05 października 1903 r. i wobec nie uporządkowania wspólnoty gruntowej na podstawie przepisów ustawy we wspólnocie.

Dnia 28 marca 2009 r. odbyło się zebranie członków wspólnoty zatwierdzonych przez Starostę ww. decyzją, które to zebranie zatwierdziło statut. Następnie Zarządzeniem z dnia 06 maja 2009 r. Wójt Gminy zatwierdził statut Spółki pod nazwą Spółka Pastwiskowa zatwierdzony przez członków wspólnoty gruntowej. Dzień 29 czerwca 2009 r. przyjmuje się za początek działalności Spółki Pastwiskowej. Spółka Pastwiskowa nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Spółka Pastwiskowa oprócz dzierżawy gruntów ornych i osiąganiu dość niskich przychodów z tego tytułu ok. 11 tys. zł rocznie, przychodów ze sprzedaży drzewa -przychód ok. 800 zł rocznie nie prowadziła i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.

Spółka obliczała i wpłacała corocznie podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 19%, składała bilans i rachunek wyników, ClT-8 do właściwego Urzędu Skarbowego, uchwałą udziałowców spółki dzieliła wynik finansowy na tę część, która zwiększała fundusz zapasowy spółki oraz na darowizny na rzecz Kościoła, Szkoły, dla Powodzian.

Dalej wnioskodawca wskazał, że dnia 30 kwietnia 2010 r. Wojewoda wydał decyzję o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej budowę autostrady - decyzja stała się ostateczna dnia 10 czerwca 2010 r. Decyzją z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dokonano wywłaszczenia na rzecz Skarbu Państwa, decyzja stała się ostateczna 10 czerwca 2010 r. Faktyczne wydanie wywłaszczonych nieruchomości nastąpiło w dniu 16 czerwca 2010 r. poprzez oświadczenie złożone przez Zarząd Spółki o wydaniu działek nr 905/2, 905/5, 905/6 w Oddziale GDDKiA. Decyzja Wojewody z dnia 27 maja 2011 r. ustaliła wysokość odszkodowania na rzecz Spółki w wysokości ok. 500 000 zł za prawo własności nieruchomości oznaczonej jako działki nr: 905/2, 905/5 i 905/6, które przeszły z mocy prawa na własność Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna, czyli z dniem 10 czerwca 2010 r.

Odszkodowanie otrzymała Spółka na swoje konto, wpływ w dniu 05 lipca 2011 r. Przelewu dokonał Oddział GDDKiA.

Działki ww. podlegające wywłaszczeniu były pastwiskami, łąkami niezabudowanymi, nie znajdowały się na tych terenach żadne zabudowania. Działki objęte wywłaszczeniem nie były przedmiotem najmu lub dzierżawy. Działki objęte wywłaszczeniem nie były przez Spółkę wykorzystywane ani do celów prowadzenia działalności gospodarczej, ani do prowadzenia działalności rolniczej, Spółka nie dokonywała z ww. nieruchomości sprzedaży produktów rolnych. Kwota odszkodowania w całości została wpłacona na konto Spółki, znajduje się na lokacie bankowej należącej do Spółki, nie została rozdzielona na poszczególnych członków Wspólnoty Gruntowej.

Wpłacone na konto Spółki odszkodowanie potraktowane zostało jako pozostałe przychody operacyjne wolne od podatku.

Działki nr 905/5 o pow. 0,5361 ha, 905/6 o pow. 0,4867 ha powstały odpowiednio z podziału działek 905/1 o pow. 1,13 ha, 905/3 o pow. 10, 37 ha na wniosek GDDKiA złożony do urzędu Wojewódzkiego w dniu 20 października 2009 r. i na podstawie złożonej dokumentacji geodezyjno-prawnej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy kwoty wypłacane w przyszłości udziałowcom według ich procentowego udziału lub przekazane na darowizny powinny podlegać opodatkowaniu i według jakiej skali podatkowej?
  2. Czy w związku z otrzymanym odszkodowaniem Spółka postąpiła słusznie traktując przychód z tego tytułu jako wolny od podatku dochodowego?

Zdaniem wnioskodawcy,

Ad.1. Na Spółce powinien ciążyć obowiązek potrącenia zryczałtowanego podatku od osób fizycznych w wysokości 19% i sporządzenie sprawozdania PIT-AR jedynie w przypadku przeznaczenia decyzją udziałowców dochodów dla udziałowców właśnie środków lub na inne cele np. darowizny dla przedszkoli, szkół, kościoła, wyjazd integracyjny itd. od każdego udziałowca zgodnie z udziałem procentowym w spółce.

Spółka nie powinna naliczać i wpłacać podatku dochodowego z tytułu otrzymanego odszkodowania, odsetek od lokat, które są kapitalizowane na lokatach bankowych i nie zostały wypłacone.

Ad.2. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami (podane w tym przepisie wyjątki nie dotyczą wnioskodawcy).

Treść zacytowanego przepisu wskazuje, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie przychodu między innymi z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Kwestie odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 Nr 102, poz. 651 z późn. zm.). Decyzja Wojewody z dnia 27 maja 2011 r. o ustaleniu wysokości odszkodowania na rzecz Wspólnoty Gruntowej tworzącej Spółkę została wydana na podstawie m. in. art. 18 ust. 1 i 1e w związku z art. 12 ust. 4a i 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. Nr 193, poz. 1194 z późn. zm.) oraz art. 130 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102 poz. 651 z późn. zm.). Zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania (…) do ustalania i wypłacenia odszkodowania za nieruchomości, które stały się własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce nieruchomościami z zastrzeżeniem art. 18. W myśl art. 18 ust.1 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania (…) wysokość odszkodowania, o którym mowa w art. 12 ust. 4a ustala się według stanu nieruchomości w dniu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przez organ I instancji oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania. Tak wiec odszkodowanie, o którym mowa jest odszkodowaniem wypłaconym stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami i jest zwolnione z podatku.

Ponadto w przedmiotowym stanie faktycznym przejęcie gruntu na własność Skarbu Państwa dokonane zostało w oparciu o decyzję Wojewody o lokalizacji dróg, wydaną w oparciu o ustawę z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 07 kwietnia 2013 r. wskazał, iż oczekuje odpowiedzi w tym zakresie w podatku dochodowym od osób prawnych. Podniósł, iż mimo że jest osobą prawną, lecz jest to szczególny zarząd majątkiem wspólnoty gruntowej osób fizycznych. Oznacza to, że Spółka zbywając grunty wchodzące w skład wspólnoty gruntowej, nie działa na własny rachunek, ale na rachunek swoich członków, występując jako ich reprezentant z mocy ustawy zgodnie z art. 6 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.

Dopiero w momencie ewentualnego przekazania członkom wspólnoty zgodnie z jego udziałem części dochodu ze Spółki, także ze sprzedaży nieruchomości lub ich części, członek wspólnoty uzyskuje przychód, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów wskazanych we wniosku osiąganych przez członków Wspólnoty. W zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Wspólnoty gruntowo - leśne to podmioty o swoistym statusie prawnym, opartym na uregulowaniu ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169 z późn zm.). Z definicji wspólnoty zawartej w art. 1 ust. 1 powołanej ustawy wynika, iż wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne – o określonych przymiotach.

Uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej polega na korzystaniu z nieruchomości stanowiącej przedmiot wspólnoty zgodnie z jej przeznaczeniem, np. przez wypasanie bydła, pobieranie pożytków naturalnych z lasu lub stawu, udział w dochodach przez podział pożytków z użytków rolnych i leśnych, czyli przez udział w zagospodarowaniu wspólnoty gruntowej.

Udziały uprawnionych we wspólnocie i w korzyściach wynikających z zagospodarowania wspólnoty są określone w idealnych (ułamkowych) częściach w sposób wymieniony w art. 9 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych - osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Utworzenie spółki następuje w drodze uchwały powziętej większością głosów uprawnionych do udziału we wspólnocie przy obecności przynajmniej ich połowy (art. 14 ust. 2 ww. ustawy). Jeżeli w skład wspólnoty wchodzą również lasy, grunty leśne lub nieużytki przeznaczone do zalesienia (art. 6 ust. 2), do zagospodarowania takich gruntów może być utworzona odrębna spółka (art. 14 ust. 3 ww. ustawy). Natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że spółka ta jest osobą prawną i działa na postawie statutu.

Członkami spółki są osoby uprawnione do udziału we wspólności gruntowej – art. 16 ust. 1 powołanej wyżej ustawy. Członkami spółki mogą być również posiadacze gruntów przyległych do wspólnoty gruntowej na warunkach określonych w statucie – art. 16 ust. 1 tejże ustawy.

Za zobowiązania spółki odpowiada spółka całym swoim majątkiem stosownie do art. 20 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Członkowie spółki odpowiadają za zobowiązania spółki tylko do wysokości wartości ich udziałów w tej wspólnocie, jeżeli chodzi jednak o zobowiązania spółki utworzonej do zagospodarowania gruntów określonych w art. 1 ust. 2 - odpowiednio do wysokości udziału w korzyściach osiąganych z tych gruntów (art. 20 ust. 2 ustawy).

Członkowie wspólnoty nie posiadają również wszystkich praw wynikających z przepisów Kodeksu cywilnego, dotyczących współwłasności rzeczy, gdyż jest to współwłasność szczególnego rodzaju i rządząca się przepisami ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Członek wspólnoty nie może zbyć udziału osobie spoza wspólnoty, a jedynie wspólnota może dokonać zbycia gruntów za zgodą wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Każdy zaś członek wspólnoty samodzielnie opłaca podatek rolny, przewidziany w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zatem wszelkiego rodzaju przychody uzyskane przez wspólnotę stanowią dochód, będący wyłączną własnością jej członków.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu. Za przychód należy więc uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z nim źródłami przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. (uchylony)
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,
    -jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
  9. inne źródła.

Ze złożonego przez Spółkę wniosku wynika, że osiąga ona przychody: z dzierżawy gruntów ornych, sprzedaży drewna, odszkodowania za wywłaszczone grunty pod budowę autostrady, a także z tytułu odsetek - środki te znajdują się na lokatach bankowych i nie zostały wypłacone członkom Wspólnoty.

Ww. przychody zaliczyć należy zatem do źródeł przychodów, które stanowią odpowiednio przychody z dzierżawy (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ze sprzedaży (art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy), z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9) oraz z kapitałów pieniężnych (art. 10 ust. 1 pkt 7).

Zgodnie z art. 16a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy określaniu przychodów z tytułu umowy najmu lub dzierżawy rzeczy albo praw majątkowych oraz umów o podobnym charakterze, których przedmiotem nie są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, przepis art. 14 ust. 2b stosuje się odpowiednio, z tym że opłaty ponoszone przez najemcę lub dzierżawcę na rzecz osoby trzeciej stanowią przychód wynajmującego lub wydzierżawiającego w dniu zapłaty. Dyspozycją tego przepisu są więc co do zasady objęte przychody uzyskiwane z dzierżawy.

Kolejnym źródłem przychodu wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d powyższej ustawy jest odpłatne zbycie innych rzeczy, jeżeli zostało dokonane przed upływem pól roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. Do tego źródła przychodów należeć będzie sprzedaż drewna.

Przechodząc do następnego źródła, tj. odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości pod budowę autostrady stwierdzić należy, że uzyskane środki stanowią źródło przychodu wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Do tego źródła przychodów należeć będą co do zasady wszelkiego rodzaju odszkodowania.

Następnie, w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako źródło przychodów wymieniono m.in. kapitały pieniężne. I tak zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą. W tej kategorii mieścić się będą odsetki od lokat kapitalizowane na rachunku bankowym. Jednakże w stosunku do tych środków znajdujących się na lokacie bankowej Wspólnota, do momentu ich wypłaty, nie pełni funkcji płatnika.

Jak już powyżej wskazano w niniejszej interpretacji, wszelkiego rodzaju przychody uzyskane przez Wspólnotę stanowią dochód, będący wyłączną własnością jej członków.

Przychód z tytułu ww. źródeł przychodów wskazanych we wniosku nie stanowi więc przychodu Wspólnoty jako spółki, ale przychód jej członków.

Otrzymany w wyniku podziału przychód członków Wspólnoty z dzierżawy (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ze sprzedaży (art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy) oraz z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9) Wspólnoty jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 8 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Zarówno więc środki otrzymane z dzierżawy gruntów (jako przychód z dzierżawy), sprzedaży (przychód ze sprzedaży), a także odszkodowania (przychód z innych źródeł), odsetki (przychód z kapitałów pieniężnych), które nie zostały wypłacone członkom Wspólnoty, a znajdują się jedynie na lokatach nie powinny być rozliczane przez członków Wspólnoty. Środki zgromadzone na lokatach bankowych stanowią bowiem przychód członków Wspólnoty (a nie przychód z działalności gospodarczej Wspólnoty, która jedynie zarządza nieruchomościami stanowiącymi przedmiot Wspólnoty), dopiero w momencie wypłaty lub postawienia do dyspozycji. Zatem obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i uiszczenia podatku ciąży na każdej osobie uprawnionej do udziału we wspólnocie gruntowej nie zaś na samej Spółce zarządzającej tą Wspólnotą, ale dopiero po rzeczonej wypłacie.

Jednakże wyjaśnić należy, iż dla przychodu członka Wspólnoty z tytułu dzierżawy gruntów ornych i ze sprzedaży drewna – zastosowanie znajduje art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej oraz przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach oraz ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia.

Źródłem przychodu jest natomiast przychód z tytułu otrzymanego odszkodowania (jako przychód z innych źródeł) i podlega w stosunku do członków Wspólnoty opodatkowaniu na opisanych wcześniej zasadach. Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Zaznaczyć zatem należy, iż wprawdzie przychód ten, po spełnieniu wymaganych przesłanek, jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, niemniej skoro stanowi przychód poszczególnych członków Wspólnoty a nie samej Wspólnoty, to warunki przedmiotowego zwolnienia należy rozpatrywać osobno w stosunku do każdego z członków Wspólnoty Pastwiskowej. W tym miejscu wskazać należy również, iż w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 kwietnia 2013 r. Znak: IBPBI/423-77/13/PP, IBPBI/423-447/13/PP stwierdzono (udzielając odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z wnioskiem wnioskodawcy zawartym w uzupełnieniu z dnia 07 kwietnia 2012 r.), iż Spółka nie polega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytułu dochodu z otrzymanego odszkodowania i uznano stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku zindywidualizowanych odsetek członków Wspólnoty. Jeżeli bank postawi do dyspozycji przychód z tytułu odsetek od łącznej kwoty środków pieniężnych zgromadzonych na lokatach bankowych na rzecz Wspólnoty i nie pobierze przy tym podatku dochodowego z tego tytułu, wówczas to na Wspólnocie ciążyć będzie obowiązek podziału dochodu z tytułu oprocentowania lokat bankowych (w ramach prowadzonej księgowości) z tytułu przychodów jakie uzyskują poszczególni jej członkowie. Powyższe oznacza, że obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych ciążyć będzie wówczas na wnioskodawcy jako płatniku, gdyż tylko Wspólnota jako podmiot zarządzający lokatami bankowymi może zindywidualizować wysokość odsetek przypadających na poszczególnego członka Wspólnoty.

Stosownie bowiem do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 ustawy. Zgodnie z treścią art. 42 ust. 1 ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym deklarację roczną PIT-8AR.

Jednakże od odsetek z lokat bankowych nie wypłacanych (kapitalizowanych) na Wspólnocie nie ciążą obowiązki płatnika.

Odnosząc się z kolei do przeznaczenia dochodów udziałowców na darowizny (dla przedszkoli, szkół, kościoła itp.) wyjaśnić należy, iż przez pojęcie darowizny rozumieć należy typ umowy nazwanej, opisany w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z przepisem art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Podstawowym elementem umowy darowizny, niezbędnym do uznania, że dane świadczenie jest darowizną, jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do innego świadczenia w przyszłości. Przy czym to świadczenie drugiej strony nie musi mieć charakteru majątkowego, może być np. korzyścią osobistą. Jedynym celem, jaki leży u podstaw darowizny, jest chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony. Jeżeli podatnik dokonuje świadczenia, mając nadzieję uzyskania w zamian, w przyszłości, jakiejś korzyści majątkowej lub osobistej, to nie można mówić o darowiźnie.

Na gruncie ustawy. o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód występuje wówczas gdy dany podmiot prawa podatkowego uzyskuje określone przysporzenie majątkowe. Tymczasem w sytuacji przekazywania darowizny darczyńca dokonuje świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku, nie uzyskuje zatem z tego tytułu żadnego przysporzenia. Co za tym idzie po stronie darczyńcy nie powstanie przychód z tego tytułu, ani obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w przypadku dokonania darowizny Wspólnota jako Spółka nie będzie pełnić z tego tytułu funkcji płatnika, gdyż w takiej sytuacji podatek po stronie darczyńcy nie wystąpi.

Stanowisko wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe, albowiem wszelkiego rodzaju przychody uzyskane przez Wspólnotę stanowią przychód, będący wyłączną własnością jej członków.

Zarówno w przypadku środków uzyskanych ze sprzedaży drewna i z dzierżawy gruntów ornych (z uwagi na wyłączenie zawarte w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) jak i w przypadku otrzymanego odszkodowania, a także znajdujących się na lokatach bakowych i nie wypłacanych (kapitalizowanych) odsetek, Spółka nie powinna naliczać i wpłacać podatku dochodowego od osób fizycznych, nie pełniąc tym samym obowiązków płatnika.

Wyjątek stanowić natomiast będą odsetki od lokat bankowych, ale postawione do dyspozycji członków Wspólnoty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj