Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łowiczu
US.III.PP.443/3/04
z 19 marca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.III.PP.443/3/04
Data
2004.03.19
Autor
Urząd Skarbowy w Łowiczu
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
faktura korygująca
opodatkowanie
premia
rabaty
usługi
Pytanie podatnika
Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem: czy udzielane odbiorcy miesięczne rabaty potransakcyjne z tytułu marketingu i optymalizacji zamówień i dostaw oraz roczne z tytułu wypracowania odpowiednich obrotów można uznać za premię nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i dokumentować notą uznaniową. Zdaniem wnioskodawcy nie jest to czynność opodatkowana podatkiem VAT i dlatego powinna być udokumentowana notą uznaniową.
W odpowiedzi na pismo z dnia 20.02.2004r. uzupełnione w dniu 11.03.2004r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łowiczu działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia, co następuje: Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 08.01.1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem z zastrzeżeniem art. 16 i 17 ustawy jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W przypadku, gdy sprzedawca ze swojej marży płaci premie pieniężne pod warunkiem dokonania w ustalonym okresie pewnego limitu zakupów, to de facto powoduje to obniżenie kwoty należnej z tytułu sprzedaży. Tym samym premia pieniężna wypłacana przez sprzedawcę pod względem ekonomicznym spełnia funkcję rabatu. Zatem znajduje tu zastosowanie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Udokumentowanie w/w czynności powinno nastąpić zgodnie z § 41 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 27, poz. 268 ze zm.), który stanowi, iż w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 15 ust. 2 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Reasumując, dokumentowanie premii pieniężnej z tytułu wypracowania odpowiednich obrotów powinno nastąpić za pomocą faktury korygującej, niewystarczające jest natomiast wystawienie samej noty księgowej. Zatem stanowisko przedstawione w piśmie Spółki jest nieprawidłowe. Właściwie natomiast zostały sformułowane postanowienia załączonej „umowy o współpracę handlową” zgodnie z którymi rozliczenie przyznanego przez dostawcę rabatu potransakcyjnego progowego (rocznego w wysokości uzależnionej od stopnia wykonania obrotu rocznego w stosunku do założonego planu) nastąpi poprzez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej VAT dokumentującej udzielony rabat. Ponadto z załączonej umowy oraz przedstawionego stanu faktycznego wynika, że udzielane przez Spółkę miesięczne rabaty z tytułu marketingu oraz optymalizacji zamówień i dostaw nie mają charakteru premii pieniężnej ani rabatu, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Powyższe rabaty są przyznawane przez Spółkę w związku z podjętymi przez zamawiającego (odbiorcę towaru) działaniami marketingowymi promującymi towary Spółki, jak emitowanie spotów reklamowych i informacyjnych w radiowęzłach w placówkach handlowych, drukowanie informacyjnych gazetek z produktami dostawcy i dystrybucja gazetek oraz z tytułu udostępniania Spółce materiałów ekspozycyjnych, powierzchni celem umożliwienia przeprowadzenia animacji, degustacji, prezentacji. W przepisach prawa podatkowego brak jest ustawowej definicji pojęcia „rabat”. Z analizy stanu faktycznego wynika, że udzielane przez Spółkę rabaty z tytułu marketingu oraz optymalizacji zamówień i dostaw nie mieszczą się w słownikowym pojęciu rabatu. Przepisy obowiązujące w zakresie podatku od towarów i usług stanowią, że powyższe działania mające charakter odpłatnych świadczeń o charakterze promocyjno - reklamowym podejmowane przez placówki handlowe (zastępujące działania producentów) mieszczą się w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT, o których mowa w art. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Ich udokumentowanie winno nastąpić fakturą wystawioną przez wykonującego usługę na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym ustalenia załączonej umowy są sprzeczne z obowiązującymi przepisami w zakresie podatku od towarów i usług, a stanowisko przedstawione w piśmie Spółki nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.