Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
U.S. III-415/16/03
z 5 grudnia 2003 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
U.S. III-415/16/03
Data
2003.12.05
Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
pomoc publiczna
pomoc regionalna
specjalna strefa ekonomiczna
wskaźnik
wydatki inwestycyjne
zezwolenie na prowadzenie działalności
Pytanie podatnika
uzupelnić
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odpowiedzi na zapytanie z dnia 3.11.2003 r. (data wpływu 6.11.2003 r.) dotyczące:
Jak wynika z ww. pisma, spółka z prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 19.11.2002 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zgodnie z którym ustalono następujące warunki:
Opisane kwestie regulująnastępujące przepisy:
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu w brzmieniu po zmianie z dnia 23.04.2002 r. (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23.04.2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu (Dz. U. Nr 64, poz. 585), w przypadku korzystania przez przedsiębiorcę z tytułu realizacji nowej inwestycji ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym zwolnienie stanowi pomoc regionalną udzielaną w celu wspierania nowych inwestycji. Na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu wielkość pomocy regionalnej, o której mowa w ww. przepisie stanowi iloczyn maksymalnej intensywności pomocy ustalonej dla danego obszaru i kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą. Na podstawie powyższego stanowisko przedstawione w zapytaniu w sprawie wielkości dochodu podlegającego zwolnieniu (wszystkie przykłady liczbowe) jest nieprawidłowe, gdyż oparte jest na przepisach (§ 3 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym do 7.06.2002 r.), które utraciły moc obowiązującą w dniu 8.06.2002 r. (Dz. U. Nr 64, poz. 585). Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w strefie uzyskali państwo w dniu 19.11.2002 r., a więc na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów. Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu, „za wydatki inwestycyjne uznaje się wydatki faktycznie poniesione po dniu uzyskania zezwolenia...”. Jednocześnie koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną określono w § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia, który stanowi: kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą regionalną, są wydatki inwestycyjne wymienione w § 6, z tym że:
Stanowisko własne państwa w sprawie wielkości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną (przykład liczbowy przy obliczeniu zwolnienia na dzień 31.05.2003 r.) jest w związku z powyższym również nieprawidłowe, gdyż koszty te obliczono z uwzględnieniem kosztów planowanych, a nie faktycznie poniesionych, jak stanowi cytowany przepis, przez co przekroczono limit procentowy (70 % całkowitych wydatków inwestycyjnych) w grupie wydatków na pozostałe środki trwałe. W świetle § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu, „zwolnienie od podatku dochodowego przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania regionalnej pomocy inwestycyjnej, pod warunkiem, że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne – przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym”. Na podstawie powyższego przepisu zwolnienie od podatku dochodowego przysługuje w miesiącu, w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne. Stanowisko państwa w tej kwestii jest prawidłowe, gdyż przepis nie stawia wymogu zakończenia modernizacji lub wytworzenia we własnym zakresie środka trwałego, z którym związane są poniesione wydatki. Wyczerpanie regionalnej pomocy inwestycyjnej w związku z poniesieniem wydatków inwestycyjnych w określonej wysokości oznacza w danym momencie osiągnięcie maksymalnej intensywności pomocy regionalnej, o której mowa w § 7 rozporządzenia w sprawie dopuszczalności pomocy regionalnej dla przedsiębiorców, obliczonej na zasadach określonych w cytowanych przepisach § 3 ust. 2, 3 i 5 ww. rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Mielcu. Kwota 420.000,00 zł wymieniona we własnym stanowisku państwa jest to wielkość minimalnych wydatków inwestycyjnych określonych w zezwoleniu z dnia 19.11.2002 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jako jeden z warunków prowadzenia działalności gospodarczej w strefie na podstawie ww. zezwolenia, które uprawnia do uzyskania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie stanowi natomiast kryterium w odniesieniu do wyczerpania pomocy regionalnej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.