Interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław-Stare Miasto
PP 443/2181/127i/03
z 7 stycznia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/2181/127i/03
Data
2004.01.07
Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Stare Miasto
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
gmina
zakład budżetowy
zakłady (oddziały) osób prawnych
Pytanie podatnika
Czy podatnik, będący jednostką budżetową gminy może być, w świetle przewidywanych zmian statutu podatnika, odrębnym od gminy podatnikiem podatku od towarów i usług.Ze złożonego wniosku wynika, że zmiany statutu przewidują zarządzanie przez podatnika powierzonymi w zarząd nieruchomościami gminy poprzez m.in. zawieranie umów z podmiotami gospodarczymi o utrzymanie zasobu (konserwacje, remonty), wybór i podpisywanie umów z podmiotami zarządzającymi nieruchomościami, zarządzanie nieruchomościami za pomocą własnych komórek organizacyjnych podatnika, wybór najemców lokali użytkowych i podpisywanie z nimi umów najmu, zawieranie umów najmu z najemcami lokali mieszkalnych, a także czasowe zarządzanie pozostałym zasobem komunalnym przejmowanym do obsługi na podstawie zarządzeń Prezydenta.
Strona wskazała, iż majątek stanowiący zasoby komunalne jest powierzony jej w zarząd. Zgodnie z nowym statutem, sprawowanie zarządu zasobem komunalnym przez podatnika polegać ma na dysponowaniu majątkiem w zakresie zawierania przez niego umów najmu lokali użytkowych i mieszkaniowych, zawierania umów dzierżawy na pozostały zasób, sprawowanie zarządzania bezpośrednio przez swoje komórki organizacyjne lub przez licencjonowanych zarządców, wyłonionych przez podatnika w wyniku postępowania w ramach ustawy o zamówieniach publicznych, przeprowadzanie postępowań z zakresu zamówień publicznych i zawieranie przez podatnika z wyłonionymi w ich wyniku wykonawcami umów o utrzymanie zasobu (usługi z zakresu eksploatacji, konserwacji i utrzymania w czystości) a także umów o wykonywanie robót remontowych. Strona wskazała ponadto, że zarząd powierzonym majątkiem sprawować będzie również poprzez windykację należności gminnych od najemców i dzierżawców dotyczących zarządzanego zasobu za cały okres zwłoki. Zdaniem wnioskującego zmieniony statut upoważnia go do dysponowania powierzonym majątkiem oraz do zawierania umów dotyczących zarządzanego zasobu, gdzie stroną umowy jest podatnik. Ponadto strona wskazała, iż jako jednostka budżetowa gminy, sporządza jednostkowy bilans, gdzie w aktywach zawarta jest wartość powierzonego w zarząd majątku, a pozostałe pozycje bilansowe wynikają z operacji związanych z uzyskiwanymi wpływami z najmu oraz dzierżawy powierzonego majątku oraz ponoszonymi wydatkami na jego utrzymania i zarządzanie.
Odpowiadając na postawiony przez podatnika problem, należy wskazać, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wykonują we własnym imieniu i na własny rachunek czynności, o których mowa w art. 2, w okolicznościach wskazujących na zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy nawet jeżeli zostały wykonane jednorazowo, a także wówczas, gdy czynności te polegają na jednorazowej sprzedaży rzeczy w tym celu nabytej. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.) gmina w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.