Interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław-Stare Miasto
PP 443/2181/127i/03
z 7 stycznia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/2181/127i/03
Data
2004.01.07



Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Stare Miasto


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
gmina
zakład budżetowy
zakłady (oddziały) osób prawnych


Pytanie podatnika
Czy podatnik, będący jednostką budżetową gminy może być, w świetle przewidywanych zmian statutu podatnika, odrębnym od gminy podatnikiem podatku od towarów i usług.Ze złożonego wniosku wynika, że zmiany statutu przewidują zarządzanie przez podatnika powierzonymi w zarząd nieruchomościami gminy poprzez m.in. zawieranie umów z podmiotami gospodarczymi o utrzymanie zasobu (konserwacje, remonty), wybór i podpisywanie umów z podmiotami zarządzającymi nieruchomościami, zarządzanie nieruchomościami za pomocą własnych komórek organizacyjnych podatnika, wybór najemców lokali użytkowych i podpisywanie z nimi umów najmu, zawieranie umów najmu z najemcami lokali mieszkalnych, a także czasowe zarządzanie pozostałym zasobem komunalnym przejmowanym do obsługi na podstawie zarządzeń Prezydenta.
Strona wskazała, iż majątek stanowiący zasoby komunalne jest powierzony jej w zarząd. Zgodnie z nowym statutem, sprawowanie zarządu zasobem komunalnym przez podatnika polegać ma na dysponowaniu majątkiem w zakresie zawierania przez niego umów najmu lokali użytkowych i mieszkaniowych, zawierania umów dzierżawy na pozostały zasób, sprawowanie zarządzania bezpośrednio przez swoje komórki organizacyjne lub przez licencjonowanych zarządców, wyłonionych przez podatnika w wyniku postępowania w ramach ustawy o zamówieniach publicznych, przeprowadzanie postępowań z zakresu zamówień publicznych i zawieranie przez podatnika z wyłonionymi w ich wyniku wykonawcami umów o utrzymanie zasobu (usługi z zakresu eksploatacji, konserwacji i utrzymania w czystości) a także umów o wykonywanie robót remontowych. Strona wskazała ponadto, że zarząd powierzonym majątkiem sprawować będzie również poprzez windykację należności gminnych od najemców i dzierżawców dotyczących zarządzanego zasobu za cały okres zwłoki.
Zdaniem wnioskującego zmieniony statut upoważnia go do dysponowania powierzonym majątkiem oraz do zawierania umów dotyczących zarządzanego zasobu, gdzie stroną umowy jest podatnik. Ponadto strona wskazała, iż jako jednostka budżetowa gminy, sporządza jednostkowy bilans, gdzie w aktywach zawarta jest wartość powierzonego w zarząd majątku, a pozostałe pozycje bilansowe wynikają z operacji związanych z uzyskiwanymi wpływami z najmu oraz dzierżawy powierzonego majątku oraz ponoszonymi wydatkami na jego utrzymania i zarządzanie.


Odpowiadając na postawiony przez podatnika problem, należy wskazać, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wykonują we własnym imieniu i na własny rachunek czynności, o których mowa w art. 2, w okolicznościach wskazujących na zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy nawet jeżeli zostały wykonane jednorazowo, a także wówczas, gdy czynności te polegają na jednorazowej sprzedaży rzeczy w tym celu nabytej. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.) gmina w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne.
Tworzone są one m. in. w formie jednostek budżetowych. Wyodrębnione jednostki budżetowe nie posiadają osobowości prawnej. Jednostki takie mogą wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu wymienione w art. 2 ustawy o PTU, a także mogą w określonych przypadkach samodzielnie rozliczać podatek od towarów i usług, powstający w związku z realizacją zadań przekazanych im przez gminę. Zależy to jednak od spełnienia kryteriów, o których mowa w art. 5 ustawy o PTU. Decydujące znaczenie ma bowiem to, jakie czynności są przedmiotem prowadzonej przez te jednostki działalności oraz czy dokonywane są w imieniu własnym i na własny rachunek.
Jeżeli określone czynności są wykonywane w imieniu i na rachunek gminy wówczas podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie będzie gmina, jeżeli jednak określona czynność jest w sensie cywilnoprawnym wykonywana przez jednostkę budżetową we własnym imieniu i na własny rachunek, wówczas podatnikiem (stroną) jest dana jednostka budżetowa.
Jeżeli zatem, jak wskazał podatnik w złożonym wniosku, ze statutu podatnika wynika, że ma on prawo do dysponowania majątkiem oddanym w zarząd oraz zawierania w tym zakresie umów (najmu, dzierżawy), w których, w ramach udzielonych kompetencji, stroną będzie podatnik, wówczas będzie on w zakresie realizacji tych czynności samodzielnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dla powstania skutku podatkowego decydujące znaczenie ma bowiem, jak określone są strony zawartych umów. Jeżeli zatem stroną w ramach zawieranych umów będzie podatnik jako samodzielna jednostka, a nie jako reprezentant gminy, wówczas on będzie podatnikiem. Jednak żeby podatnik mógł być stroną zawieranych umów, musi posiadać określony tytuł prawny do dysponowania majątkiem, którego te umowy dotyczą.
Jak wskazane zostało w złożonym wniosku, majątek, stanowiący zasoby komunalne jest powierzony podatnikowi w zarząd. Dysponowanie tym majątkiem polega na samodzielnym zawieraniu przez niego umów (najmu, dzierżawy, umów o utrzymanie zasobu), przeprowadzaniu postępowań z zakresu zamówień publicznych, a zmieniony statut upoważnia podatnika do zawierania umów dotyczących zarządzanego zasobu, w taki sposób, że stroną umowy jest podatnik. Ponadto strona wskazała, że wartość powierzonego majątku będzie wykazywana w aktywach bilansu podatnika.
Wobec powyższego, zdaniem tutejszego organu podatkowego, w odniesieniu do stanu faktycznego opisanego we wniosku, spełnione zostały przesłanki art. 5 ustawy o PTU, zatem strona będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie realizacji opisanych we wniosku czynności.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj