Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lubartowie
DP1-415-1/04
z 19 lutego 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
DP1-415-1/04
Data
2004.02.19
Autor
Urząd Skarbowy w Lubartowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
księga przychodów i rozchodów
księgowanie kosztów
leasing operacyjny
opłata leasingowa
Pytanie podatnika
W jakim momencie spółka ma prawo zaliczenia do kosztów wstępnej opłaty leasingowej w sytuacji, kiedy w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, w której koszty ewidencjonuje w dacie otrzymania faktury? W dniu 19 grudnia 2003 roku spółka zawarła umowę leasingu spełniającą warunki art. 23b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Na podstawie umowy termin opłaty wstępnej ustalono na 26.12.2003 r. Faktura na w/w opłatę została wystawiona dnia 24.12.2003 r., w tym też dniu spółka dokonała zapłaty. Samochód został zarejestrowany i ubezpieczony w dniu 31.12.2003, ale jego odbiór nastąpił 15.01.2004 r.
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), odpowiadając na pismo z dnia 19 stycznia 2004 r. w sprawie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wstępnej opłaty leasingowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubartowie podziela przedstawione w piśmie stanowisko, że wydatek ten należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w grudniu 2003 roku. W wypadku podatników będących osobami fizycznymi zasadą jest, że koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione (art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Odstępstwo od tej zasady, polegające na potrącalności kosztów w tym roku podatkowym, którego dotyczą, ma zastosowanie do podatników, którzy prowadzą księgi rachunkowe (ust. 5 tego przepisu) oraz do tych tylko podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, którzy prowadzą je w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów odnoszących się tylko do danego roku podatkowego (ust. 6 tego przepisu). W sytuacji przedstawionej w piśmie koszt uzyskania przychodu powstał w grudniu 2003 roku i powinien być zaewidencjonowany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dniu otrzymania faktury dokumentującej to zdarzenie gospodarcze. Zgodnie z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. 152 poz. 1475) zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30 tegoż przepisu, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Zapisów zaś dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 20 i 30, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.