Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-59/04
z 30 marca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-59/04
Data
2004.03.30



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
usługi turystyczne


Pytanie podatnika
Opodatkowanie usług turystycznych polegających na przewozie turystów zagranicznych statkiem rzecznym?


Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, w odpowiedzi na pismo z 3 lutego 2004r. (nad. 30 stycznia 2004r.) działając na podstwawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.), wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz 50 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport i import towarów lub usług. Przepis art. 4 pkt 3 ww. ustawy stanowi, iż przez import towarów rozumie się przywóz towarów na polski obszar celny. Obowiązek podatkowy natomiast w imporcie towarów, zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy, powstaje z chwilą powstania długu celnego.

Biorąc powyższe pod uwagę, w przedstawionym stanie faktycznym statek wpływajacy na polskie wody terytorialne i powracający po pewnym czasie do Niemiec jest środkiem transportu służącym do transportu turystów - nie jest więc przedmiotem importu w rozumieniu ustawy o VAT.

Zgodnie z § 57 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 127 poz. 268 ze zm.) za usługi zorganizowanej turystyki przyjazdowej, o których mowa w art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, uznaje się usługi świadczone przez podatników na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz oraz zlecenie nierezydenta, nie będącego podatnikiem. W myśl art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z 8 stycznia 1993r. eksportem usług są usługi zagranicznej turystyki przyjazdowej, świadczone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej lub osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pod warunkiem, że turystyka ma charakter zorganizowany, a usługi świadczone są nierezydentom w rozumieniu prawa dewizowego.

Tak więc ze stawki 0% korzystają usługi zagranicznej turystyki przyjazdowej świadczone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej lub osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pod warunkiem, że turystyka ma charakter zorganizowany, a usługi świadczone są nierezydentom w rozumieniu prawa dewizowego. Jak wynika z przedstawionego stanu, organizowanie rejsów statkiem po polskich rzekach przez firmę mającą siedzibę w Niemczech nie stanowi usługi zagranicznej turystyki przyjazdowej i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w polskim systemie podatkowym.

W przypadku otwarcia przez firmę mającą siedzibę w Niemczech na statku sklepu i dokonywania sprzedaży towarów turystom na nim zamieszkującym, sprzedaż taka byłaby czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podaku akcyzowym, opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 9 ust. 1 w/w ustawy z 8 stycznia 1993r. podatnicy o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 2 złożyć właściwemu organowi podatkowemu zgłoszenie rejestracyjne.

W przypadku nie otwarcia przez Spółkę sklepu dla zamieszkujących na statku turystów, a więc nie dokonywanie czynności o których mowa w art. 2 ustawy o VAT, Spółka nie będzie musiała rejestrować się dla potrzeb podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot podatku VAT z faktur dokumentujących zakupione towary lub usługi dokonywany może być na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 152 poz. 1478). § 1 ww. rozporządzenia reguluje przypadki i zasady dokonywania zwrotu podatku od towarów i usług, naliczonego przy nabyciu towarów i usług, podmiotom nieposiadającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby, miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z § 2 pkt 1 i 2 w/w rozporządzenia zwrot podatku od towarów i usług, naliczonego przy nabyciu towarów i usług, zwany dalej “zwrotem podatku”, przysługuje osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, która nie posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zwanej dalej “podmiotem uprawnionym”, który jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby lub miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej; nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie wykonuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej czynności o których mowa w art. 2 ustawy o VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj