Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-9-1/GW/04
z 2 kwietnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-9-1/GW/04
Data
2004.04.02



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
faktura
faktura korygująca
faktura VAT
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
premia
rabaty
rabaty premiowe


Pytanie podatnika
Spółka zapytuje: 1) czy premia jest premią w jej potocznym rozumieniu, a więc swoistym wynagrodzeniem za osiągnięcie danego rezultatu (obrotu), wskutek czego jej dokumentowanie może odbywać się za pomocą not księgowych lub też not obciążeniowych, czy też premię tę należy uznać za upust czy rabat, a tym samym w przypadku ich przyznania Spółka będzie zobowiązana wystawić fakturę korygującą, 2) czy w przypadku obowiązku wystawienia faktury korygującej można będzie wystawić faktury korygujące w stosunku do dowolnie wybranych faktur z okresu za jaki premia została przyznana, czy też korekta winna dotyczyć wszystkich faktur za te okres, np.: poprzez korygowanie ich w sposób proporcjonalny do ich wartości, czy też korekta miałaby dotyczyć tylko faktur wystawionych do czasu kiedy został osiągnięty poziom 1 000 000,00 zł do zakończenia okresu rozliczeniowego.


Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, udzielona w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.)

Pismem złożonym w dniu 29 stycznia 2004 r. Spółka z o.o. ............................(zwana dalej także podatnikiem) zwróciła się do tut. organu podatkowego z prośbą o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Stan faktyczny

Na podstawie umowy z odbiorcą Spółka (podatnik) sprzedaje swoje towary. Strony zastrzegły, że w przypadku zrealizowania przez odbiorcę Spółki określonego poziomu zakupów, ustalonego jako określony obrót netto w danym okresie rozliczeniowym (rok kalendarzowy) otrzyma on premię pieniężną (poziom ten to kwota 1 000 000,00 zł, za osiągnięcie którego przysługuje odbiorcy ściśle określona kwota stałej premii). W przypadku gdy obrót ten przekroczy wskazany poziom, to za każdą następną określoną kwotę obrotu odbiorca nabywa prawo do kolejnej premii w ustalonej wysokości, których suma stanowi premię za dany rok kalendarzowy.

Wobec wyżej opisanego stanu faktycznego Spółka zapytuje:

  1. czy premia jest premią w jej potocznym rozumieniu, a więc swoistym wynagrodzeniem za osiągnięcie danego rezultatu (obrotu), wskutek czego jej dokumentowanie może odbywać się za pomocą not księgowych lub też not obciążeniowych, czy też premię tę należy uznać za upust czy rabat, a tym samym w przypadku ich przyznania Spółka będzie zobowiązana wystawić fakturę korygującą,
  2. czy w przypadku obowiązku wystawienia faktury korygującej można będzie wystawić faktury korygujące w stosunku do dowolnie wybranych faktur z okresu za jaki premia została przyznana, czy też korekta winna dotyczyć wszystkich faktur za te okres, np.: poprzez korygowanie ich w sposób proporcjonalny do ich wartości, czy też korekta miałaby dotyczyć tylko faktur wystawionych do czasu kiedy został osiągnięty poziom 1 000 000,00 zł do zakończenia okresu rozliczeniowego.

Stanowisko podatnika

Podatnik wskazuje, iż nie jest w stanie stwierdzić jednoznacznie czy przyznana odbiorcy premia jest premią w jej potocznym rozumieniu czy też upustem (rabatem). Spółka bliższa jest twierdzeniu, że premia nie może być w omawianym przypadku traktowana jako rabat ze względu na fakt, iż wolą stron w momencie zawierania umowy było nagradzanie odbiorcy poprzez premię, a nie obniżenie ceny. Kwota premii uzależniona jest bowiem od osiągnięcia przez odbiorcę określonego rezultatu (poziomu sprzedaży), co leży w interesie Spółki, która dzięki temu zwiększy swoją sprzedaż. Tym samym wypłacona odbiorcy kwota stanowi swoistego rodzaju nagrodę, nie jest zaś elementem weryfikującym wcześniej ustaloną i zapłaconą przez odbiorcę cenę sprzedaży towarów Spółki. To zaś prowadzi do wniosku, że w sprawie winny być wystawione wyłącznie noty obciążeniowe, nie zaś faktury korygujące.

Ponadto podatnik uważa, iż w sytuacji gdyby premia miałaby być potraktowana jako upust i w związku z tym wystawiona miałaby być faktura korygująca (bez względu na to czy zbiorcza czy też pojedyncza) winna ona objąć wszystkie faktury za okres rozliczeniowy w sposób proporcjonalny, gdyż prawo upustu przysługiwałoby w związku z każdą z tych faktur, gdyż każda z nich stanowiłaby element sumy będącej poziomem, od którego - odbiorcy należna byłaby premia w postaci upustu.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego w treści zapytania stanu faktycznego stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem, z zastrzeżeniem art. 16 i 17 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Z brzmienia art. 15 ust. 2 ww. ustawy wynika, że obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów oraz zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Rabaty pomniejszają obrót, gdy zostały przyznane w ciągu roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi. Rabaty udzielone z tytułu i w okresie gwarancji lub rękojmi pomniejszają obrót, nawet gdy zostały przyznane po upływie roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi.

W przypadku, gdy sprzedawca ze swojej marży płaci premie pieniężne (bonusy) pod warunkiem dokonania w ustalonym okresie pewnego limitu zakupów lub dokonania zapłaty należności w określonym terminie, to de facto powoduje to obniżenie kwoty należnej z tytułu sprzedaży. Tym samym premia pieniężna (bonus) wypłacana przez sprzedawcę pod względem ekonomicznym spełnia funkcję rabatu. Zatem znajduje tu zastosowanie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Udokumentowanie w/w czynności powinno nastąpić zgodnie z § 41 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 27, poz. 268 ze zm.), który stanowi, iż w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 15 ust. 2 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zatem dokumentowanie premii pieniężnej z tytułu wypracowania odpowiednich obrotów powinno nastąpić za pomocą faktury korygującej, niewystarczające jest natomiast wystawienie samej noty księgowej. Brak jest natomiast w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług uregulowania dotyczącego kwestii sposobu wystawiania faktur korygujących w przypadku zaistnienia opisanego przez podatnika stanu faktycznego. Zdaniem tut. organu podatkowego, faktura korygująca, winna objąć wszystkie faktury za okres rozliczeniowy w sposób proporcjonalny, gdyż prawo upustu przysługiwałoby w związku z każdą sprzedażą udokumentowaną za pomocą tych faktur, bowiem kwota każdej sprzedaży stanowić będzie element sumy będącej poziomem, od którego odbiorcy należna byłaby premia w postaci upustu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj