Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-595/12-5/MW
z 21 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-595/12-5/MW
Data
2012.09.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
działalność statutowa
podmiot
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczania podatku VAT od zakupu towarów i usług związanych z funkcjonowaniem WTZ, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, zakupy te będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT



Wniosek ORD-IN 222 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 23 lipca 2012 r.) .), uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2012r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 24 lipca 2012 r.) oraz pismem z dnia 22 sierpnia 2012r. (data wpływu 23 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych przez warsztat terapii zajęciowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2012 r. do Izby Skarbowej w Łodzi wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych przez warsztat terapii zajęciowej. Pismem z dnia 19 lipca 2012r. ww. wniosek został przekazany, zgodnie z właściwością, do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim. Następnie pismem z dnia 20 lipca 2012r. Izba Skarbowa w Łodzi przesłała zgodnie z właściwością, otrzymane 17 lipca 2012r., uzupełninie ww. wniosku, do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 sierpnia 2012r. – w odpowiedzi na wezwanie z dnia 17 sierpnia 2012 r. Nr IPTPP1/443-595/12-3/MW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca jest spółdzielnią inwalidów – zakładem pracy chronionej. Od 17 lat przy Spółdzielni działa warsztat terapii zajęciowej, w którym odbywają rehabilitację osoby niepełnosprawne z upośledzeniem psychicznym i intelektualnym. W ramach terapii w czterech pracowniach wykonują czynności, których efektem są różne wyroby, np. zdobiona ceramika, stroiki, makatki.

Przedmioty te zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych mogą być sprzedawane, a dochody z tego tytułu muszą być przeznaczane na integrację społeczną uczestników WTZ. Obecnie pracownicy warsztatu sprzedają te wyroby we własnym zakresie poza systemem podatkowym.

Działalność warsztatu finansowana jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Wysokość tego dofinansowania nie zmienia się od wielu lat, co przy rosnących kosztach działalności WTZ powoduje coraz większe kłopoty z zachowaniem wysokiej jakości terapii uczestników.

Dlatego, oprócz wprowadzania różnych działań oszczędnościowych Wnioskodawca chciałby również wykorzystać fakt, że warsztat terapii zajęciowej stanowi integralną część firmy i jest jedną z komórek organizacyjnych, prowadzi jedynie specyficzną działalność i ma odrębne źródło finansowania. Działalność ta jest jednak powiązana tematycznie z jedną z funkcji, jaką pełni Spółdzielnia jako zakład pracy chronionej, tzn. z rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych.

W związku z tym Wnioskodawca chce potraktować produkty wytwarzane w warsztacie jako wyroby własne Spółdzielni i włączyć je do sprzedaży opodatkowanej. Pozwoliłoby to na zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a w rezultacie na odliczanie VAT od zakupów dokonywanych przez warsztat na swoje potrzeby, tzn. od materiałów do terapii, usług, mediów, transportu itp. – na ogólnych zasadach stosowanych przez Spółdzielnię. Rozliczanie faktur zakupowych WTZ w kwotach netto znacznie zmniejszyłoby koszty jego funkcjonowania i umożliwiłoby bardziej racjonalne wykorzystanie środków publicznych.

Wnioskodawca uważa, że w takim przypadku wystąpiłaby analogia z tworzonym w Spółdzielni zakładowym funduszem rehabilitacji osób niepełnosprawnych, który powstaje z ulg w podatkach i podobnie jak środki z PFRON stanowi środki publiczne. Na temat możliwości odliczania VAT od zakupów dokonywanych z tego funduszu jest już ustalona jednoznaczna wykładnia na podstawie interpretacji udzielanych przez organy skarbowe .

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i posiada identyfikator NIP. Spółdzielnia prowadzi wyłącznie opodatkowaną VAT sprzedaż wyrobów, towarów handlowych i usług. Zgodnie z zamierzeniami wyroby wytwarzane w WTZ byłyby sprzedawane z podatkiem VAT tak jak wszystkie pozostałe produkowane w Spółdzielni, na podstawie wystawianych faktur. Przychody z ich sprzedaży byłyby wykorzystywane na potrzeby WTZ, zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Faktury zakupowe dotyczące wyłącznie WTZ są obecnie adresowane na Spółdzielnię z dopiskiem WTZ, co umożliwia prawidłową ich ewidencję i ułatwia kontrolę wydatkowania środków PFRON przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Faktury zakupowe dotyczące całości Spółdzielni, w tym WTZ (np. za energię, gaz, dozór obiektu itp.) są adresowane na Spółdzielnię, a następnie zawarte w nich płatności ustalonym kluczem są dzielone na WTZ (w kwocie brutto) oraz pozostałe (od których VAT się odlicza). Koszty przypadające na WTZ są finansowane ze środków publicznych. Zgodnie z zamierzeniami Wnioskodawcy, przy niezmienionych zasadach ewidencji faktur zakupowych byłby odliczany VAT od zakupów WTZ.

Pismo o analogicznej treści Wnioskodawca wysłał do Biura Pełnomocnika Osób Niepełnosprawnych w celu uzyskania opinii o zgodności planowanych posunięć z przepisami ustawy o rehabilitacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w związku z zamiarem włączenia wyrobów wytwarzanych w WTZ do sprzedaży opodatkowanej w Spółdzielni podatkiem VAT, istnieje możliwość odliczania VAT od zakupu towarów i usług związanych z funkcjonowaniem WTZ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Warsztat Terapii Zajęciowej jest jedną z komórek organizacyjnych Spółdzielni i wykonuje przypisane mu zadania zgodnie ze strukturą organizacyjną Spółdzielni. Jednym z przejawów działalności WTZ jest wytwarzanie w ramach terapii uczestników drobnych wyrobów rękodzielniczych, które zatem jako wyprodukowane w Spółdzielni mogą być włączone do jej sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. W związku z tym możliwe staje się odliczanie VAT od zakupów WTZ, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powstaje wówczas analogia z odliczaniem VAT od zakupów dokonywanych z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, tworzonego w zakładach pracy chronionej z ulg podatkowych, które to odliczanie umożliwiają interpretacje organów skarbowych.

Dodatkowe wyjaśnienia i uzasadnienia przesłane zostały w pismach, których kopie stanowią załączniki nr 3 i 4 do wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 17 lat przy Spółdzielni działa warsztat terapii zajęciowej. W ramach terapii w czterech pracowniach osoby niepełnosprawne wykonują czynności, których efektem są różne wyroby, np. zdobiona ceramika, stroiki, makatki.

Przedmioty te zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych mogą być sprzedawane, a dochody z tego tytułu muszą być przeznaczane na integrację społeczną uczestników WTZ. Obecnie pracownicy warsztatu sprzedają te wyroby we własnym zakresie poza systemem podatkowym. Wnioskodawca chciałby wykorzystać fakt, że warsztat terapii zajęciowej stanowi integralną część firmy i jest jedną z komórek organizacyjnych, prowadzi jedynie specyficzną działalność i ma odrębne źródło finansowania. Działalność ta jest jednak powiązana tematycznie z jedną z funkcji, jaką pełni Spółdzielnia jako zakład pracy chronionej, tzn. z rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych. W związku z tym Wnioskodawca chce włączyć wytwarzane w ramach terapii zajęciowej do sprzedaży opodatkowanej. Pozwoliłoby to na zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a w rezultacie na odliczanie VAT od zakupów dokonywanych przez warsztat na swoje potrzeby, tzn. od materiałów do terapii, usług, mediów, transportu itp. – na ogólnych zasadach stosowanych przez Spółdzielnię. Rozliczanie faktur zakupowych WTZ w kwotach netto znacznie zmniejszyłoby koszty jego funkcjonowania i umożliwiłoby bardziej racjonalne wykorzystanie środków publicznych. Spółdzielnia prowadzi wyłącznie opodatkowaną VAT sprzedaż wyrobów, towarów handlowych i usług. Zgodnie z zamierzeniami wyroby wytwarzane w WTZ byłyby sprzedawane z podatkiem VAT, tak jak wszystkie pozostałe produkowane w Spółdzielni, na podstawie wystawianych faktur. Przychody z ich sprzedaży byłyby wykorzystywane na potrzeby WTZ, zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Faktury zakupowe dotyczące WTZ są adresowane na Spółdzielnię z dopiskiem WTZ, co umożliwia prawidłową ich ewidencję i ułatwia kontrolę wydatkowania środków PFRON przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Faktury zakupowe dotyczące całości Spółdzielni, w tym WTZ (np. za energię, gaz, dozór obiektu itp.) są adresowane na Spółdzielnię, a następnie zawarte w nich płatności ustalonym kluczem są dzielone na WTZ (w kwocie brutto) oraz pozostałe (od których VAT się odlicza).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż z uwagi na to, iż Wnioskodawca zamierza sprzedawać wytwarzane w WTZ przez osoby niepełnosprawne w ramach terapii zajęciowej przedmioty, sprzedaż ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług dla WTZ, ponieważ zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. będzie istniał związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczania podatku VAT od zakupu towarów i usług związanych z funkcjonowaniem WTZ, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, zakupy te będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż towary i usługi zakupione na potrzeby funkcjonowania WTZ będą związane z wytwarzaniem wyrobów podlegających sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj