Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
US35DP1/423-11/04/JS
z 30 marca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US35DP1/423-11/04/JS
Data
2004.03.30
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Właściwość organów podatkowych
Słowa kluczowe
naczelnik urzędu skarbowego
upadłość
właściwość
właściwość urzędu skarbowego
zmiana właściwości urzędu skarbowego
Pytanie podatnika
Czy w związku z ogłoszeniem upadłości spółki, w której akcjonariuszami są m.in. „nierezydenci” w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, posiadający powyżej 5% głosów na walnym zgromadzeniu powstaje obowiązek zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego
W odpowiedzi na pismo w sprawie udzielenia pisemnej informacji dot. stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście działając zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia, co następuje: Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że „G” S. A. w upadłości jest spółką, w której akcjonariuszami są m. in. nierezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, posiadający (zarówno łącznie jak i indywidualnie) powyżej 5% głosów na walnym zgromadzeniu. Z uwagi na ogłoszenie upadłości spółki (obejmującej likwidację) akcjonariusze w żaden sposób nie zarządzają (nawet pośrednio) i nie mają wpływu na zdarzenia w spółce związane ze sferą majątkową. W związku z tym – zdaniem Syndyka – Spółka nie jest zobligowana do zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego. Stosownie do postanowień art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c ustawy z dnia 21.06.1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489 ze zm.) zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego dotyczy m. in. osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu. Zgodnie z art. 75 ustawy z 28.02.2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535 ze zm.) w przypadku upadłości obejmującej likwidację majątku upadły traci prawo zarządu oraz możliwość korzystania i rozporządzania mieniem wchodzącym do masy upadłości. Majątek upadłego – na podst. art. 173 obejmuje i zarządza nim syndyk. Upadły jednak przez ogłoszenie upadłości nie traci prawa własności do swego majątku, a jego organy stanowiące nadal funkcjonują. Zgromadzenie wspólników podejmuje uchwały, o ile nie są one sprzeczne z postanowieniami prawa upadłościowego oraz nie kolidują z działaniami syndyka. Ponieważ na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy jednostki nierezydenci dysponują co najmniej 5% głosów, wobec tego spełniona jest przesłanka do zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego. W związku z tym organ podatkowy nie potwierdza stanowiska Syndyka. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.