Interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna
PP 443-147/2003
z 22 grudnia 2003 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443-147/2003
Data
2003.12.22



Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Fabryczna


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy)


Słowa kluczowe
badanie rynku
podmiot zagraniczny


Pytanie podatnika
Stawka podatku VAT przy wykonywaniu usług polegających na badaniu rynku na rzecz podmiotów zagranicznych.


Zgodnie z zapisem art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w sprawie udzielenia odpowiedzi na pismo dotyczące stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław–Fabryczna podaje co następuje:
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Opodatkowaniu podlega również eksport i import towarów lub usług (art. 2 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym). Po wnikliwej analizie faktów przedstawionych przez wnioskodawcę w żądaniu udzielenia informacji stwierdza się, iż zgodnie z art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) przez eksport usług rozumie się usługi wykonywane poza państwową granicą Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 18 ust. 3 stawka podatku VAT od eksportu towarów i usług wynosi 0%. Dlatego też, decydującym dla określenia, czy usługa jest krajowa, czy zagraniczna (eksportowa) jest miejsce jej fizycznego wykonywania. W ocenie organu podatkowego miejsce wykonywania usługi oznacza miejsce, w którym osoba (podmiot) fizycznie wykonuje określone czynności. Zatem podatnik wykonujący usługi poza granicami kraju ma prawo do zastosowania stawki podatku 0% (zgodnie z art. 18 ust. 3 cyt. ustawy). Jednakże we wniosku określa Pan, iż miejscem wykonywania działań jest terytorium Polski. Przepis art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 z 1993 r., poz. 50 ze zm.) stanowi, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%.
Od tej zasady ustawodawca wprowadził jednak szereg wyjątków.
Między innymi na mocy art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 z 1993 r., poz. 50 ze zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w okresie do 31 grudnia 2005 r., w drodze rozporządzenia może obniżać stawki podatku do wysokości 0 proc. lub 7 proc. dla niektórych towarów i usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek. Wykonaniem tej delegacji ustawowej jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. (Dz. U. Nr 27 z 2002 r., poz. 268 ze zm.) zawierające między innymi § 64 ust. 1 pkt 2b.
Przepis § 64 pkt 2b rozporządzenia wykonawczego do ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy usług wykonywanych w kraju, związanych bezpośrednio z eksportem towarów, do których stosuje się obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku od towarów i usług, a których nie zalicza się do eksportu usług.
W związku z powyższym aby prawidłowo zinterpretować powołany przepis należy odnieść się do definicji eksportu usług, usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów, usług dotyczących towarów eksportowanych.
Ustawowe pojęcie eksportu usług zostało rozszerzone w art. 39 ust. 1 pkt 3 powołanej wyżej ustawy również na usługi świadczone w kraju, jeżeli są bezpośrednio związane z eksportem towarów, a z zawartych umów wynika, że wartość tych usług jest uwzględniona w cenie eksportowanego towaru.
Jeżeli chodzi o wysokość podatku należnego w przypadku prowadzenia działalności polegającej na usługach pośrednictwa handlowego związanego z importem towarów, informuje się, iż:
Z pisma strony wynika, że przedmiotem jej działalności jest świadczenie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na rzecz podmiotu zagranicznego, usług badania potencjału rynku polskiego, określanie grup docelowych klientów, podawanie szczegółowych danych kontaktowych potencjalnych polskich odbiorców towarów oferowanych przez nabywcę usługi (podmiot niemiecki), pośrednictwo handlowe związane z importem towarów. Strona za świadczoną usługę od wartości każdego zrealizowanego kontraktu, będzie otrzymywać od niemieckiej firmy (importera polskich towarów) prowizję. W świetle przedstawionego stanu faktycznego, nie mamy do czynienia z eksportem usług, bowiem warunkiem uznania czynności (usługi) za eksportową zgodnie z przytoczonym na wstępie przepisem art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) jest okoliczność, by czynność została wykonana poza państwową granicą RP. W tym zakresie organ podatkowy wskazuje na regulację pa r.64 ust. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.).
Pojęcie usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów precyzuje § 52 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem przez usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów rozumie się usługi:
1) dotyczące towarów eksportowanych polegające na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu nadzorowaniu bezpieczeństwa wywozu,
2) świadczone na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa i komisu, dotyczące towarów eksportowanych.
Jeżeli podatnik spełni powyższe warunki ma prawo do zastosowania stawki 0% ale tylkow odniesieniu do usług wyszczególnionych w pkt 1 ww. przepisu.
W przypadku gdy usługi wyszczególnione w pkt 1, wykonywane byłyby na podstawie umów o których mowa w pkt 2 na rzecz nierezydenta, to prawo do zastosowania stawki 0% także istnieje. Wynika to z § 64 ust. 1 pkt 2b przedmiotowego rozporządzenia, ale na nieco innych warunkach.
Warunki te są określone w § 64 ust. 2 omawianego rozporządzenia.Stosownie do ww. przepisu warunkiem zastosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku od towarów i usług jest spełnienie trzech wymogów :
1) usługa musi być świadczona na rzecz nierezydentów, nie będących podatnikami podatku VAT w Polsce,
2) efekt wykonanej usługi będzie wykorzystywany poza granicą Rzeczypospolitej Polskiej;
3) wykonujący usługę musi posiadać dowód, iż należność za wykonaną usługę została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku krajowym w terminie 90 dni od dnia wykonania usługi.
Minister Finansów postanowił również, iż otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego.
Reasumując powyższe, po spełnieniu tych warunków podatnik, mimo iż nie dokonuje eksportu usług, może zastosować stawkę 0%. Natomiast w pozostałych przypadkach obowiązującą byłaby stawka 22%. Podana przez Pana specyfika usług z pewnością jednoznacznie nie kwalifikuje ich do usług związanych z eksportem, w związku z czym należałoby zakwalifikować je do odpowiednich stawek podatkowych ze względu na posiadany symbol PKWiU.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj