Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/28/2004
z 15 marca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/28/2004
Data
2004.03.15
Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
leki
reklama
reklama publiczna
Pytanie podatnika
dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów związanych z czynnościami faktycznymi, stanowiącymi w rozumieniu przepisów prawa farmaceutycznego reklamę produktów leczniczych
Odpowiadając na pismo I. R. S.A. z dnia 2.03.2004 r. (bez znaku, uzupełnione pismem z dnia 9.03.2004 r., znak: EK/ZZ/235/2004) zawierające prośbę o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego odnośnie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów cyt. „kosztów związanych z czynnościami faktycznymi, stanowiącymi w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2001 r. Nr 126, poz. 1381 z późn. zm. – „Prawo farmaceutyczne”) reklamę produktów leczniczych”, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), uprzejmie informuje, iż stosownie do zapisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654. ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji reklamy – należy posługiwać się pojęciem reklamy w znaczeniu nadanym unormowaniami zawartymi w przepisach szczególnych. Przy określaniu więc skutków podatkowych wynikających z działalności polegającej na reklamie produktu leczniczego powinny być brane pod uwagę przepisy art. 52 - 64 ustawy - Prawo farmaceutyczne. Szczególnie istotnym w przedmiotowej sprawie jest zapis art. 52 ust. 4 ww. ustawy wprowadzony z dniem 1.10.2002 r. ustawą z dnia 30.08.2002 r. o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 152, poz. 1265), który stanowi cyt. „reklamę, o której mowa w ust. 1 uznaje się za reklamę publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych...”. Tym samym reklama produktu leczniczego polegająca na prowadzeniu działalności, o której mowa w art. 52 - 64 ustawy - Prawo farmaceutyczne powinna być pod względem skutków podatkowych traktowana jako prowadzona w sposób publiczny. W związku z powyższym ten rodzaj reklamy nie podlega limitowaniu w sposób określony w art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz faktyczny przedstawiony w zapytaniu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.