Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów
US33/NG/423/205/04/KO
z 28 kwietnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US33/NG/423/205/04/KO
Data
2004.04.28



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów


Temat
Ordynacja podatkowa --> Przepisy ogólne --> Podatek


Słowa kluczowe
najem
reklama
ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi


Pytanie podatnika
Podatnik podnajmuje odpłatnie osobie trzeciej powierzchnię w prowadzonych przez Spółkę sklepach, w celu umieszczenia przez tę osobę trzecią reklam piwa, zgodnych z przepisami ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 ze zm.), zwanej dalej "Ustawą". Świadczenie Podatnika polega na udostępnianiu powierzchni do celów reklamowych w celu umieszczenia przez podnajemcę wspomnianych reklam, co - działając na zlecenie podnajemcy - czyni agencja reklamowa.Podatnik wnioskuje o udzielenie odpowiedzi na pytanie - czy opisana usługa świadczona przez Spółkę powoduje obowiązek wnoszenia opłaty, o której mowa w art.13 2 ust. 1 Ustawy. Zdaniem Strony obowiązek ten nie powstaje, gdyż przedmiotem opisanej usługi jest jedynie udostępnienie powierzchni do korzystania, w związku z czym świadczenie Podatnika nie jest usługą, której przedmiotem jest reklama prowadzona zgodnie z przepisami powołanej Ustawy.


Zgodnie z art. 21 pkt 3 ustawy z dnia 26 pażdziernika 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi , za reklamę napojów alkoholowych uważa się „publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi”. Stosownie do art. 13.2 ust. 1 Ustawy, „podmioty świadczące usługi, których przedmiotem jest reklama prowadzona zgodnie z przepisami niniejszej ustawy, wnoszą na wyodrębniony rachunek utworzony w tym celu przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu opłatę w wysokości 10% ustalonego umownie wynagrodzenia netto za usługę polegającą na reklamowaniu napoju alkoholowego”.

Z powołanych przepisów wynika, że w celu ustalenia podmiotu obowiązanego do wnoszenia przedmiotowych opłat, powinno decydować kryterium podmiotowe - przedmiotowe, tj. pozwalające na wskazanie podmiotu świadczącego usługę, której przedmiotem jest reklama prowadzona zgodnie z przepisami powołanej Ustawy.

Jak wynika z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego, przedmiotem umowy podnajmu, jest wyłącznie podnajęcie powierzchni, natomiast wszelkie ewentualne czynności zmierzające do stworzenia lub eksponowania treści reklamowych wykonane zostaną przez agencję reklamową, na podstawie odrębnej umowy wiążącej podnajemcę z tą agencją. Strona, poza umożliwieniem wykorzystania przez osobę trzecią wspomnianej powierzchni, nie współdziała z podnajemcą w przedmiocie reklamy napojów alkoholowych.

Z tych przyczyn należy uznać, że treścią umowy podnajmu łączącej Spółkę z podnajemcą nie jest świadczenie usługi, o której mowa w art. 13.2 ust. 1 Ustawy, której zakres wykracza poza samo udostępnienie powierzchni reklamowej określonej osobie, a w konsekwencji stwierdzić, że stanowisko Spółki jest prawidłowe



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj