Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna
III-443/15/2003/2004/MR
z 22 kwietnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-443/15/2003/2004/MR
Data
2004.04.22



Autor
Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Górna


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
obliczenie podatku
obniżenie podatku należnego
podatek
podatek akcyzowy
podatek należny
podatek naliczony


Pytanie podatnika
Podatnik dokonuje zakupu soli spożywczej opodatkowanej akcyzą służącej do produkcji tabletek solnych, które następnie są przedmiotem eksportu. Kwota podatku akcyzowego jest następnie ujmowana przez Podatnika w deklaracji VAT-7 jako podatek naliczony zgodnie z przepisem § 19 rozporządzenia z dnia 22.03.2002 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 27, poz. 269) z zastrzeżeniem § 25 tego rozporządzenia. W związku z powyższym Podatnik zwrócił się do tut. organu z zapytaniem czy kwota akcyzy, która zwiększa kwotę podatku naliczonego spełnia wymogi wynikające z art. 21 ust. 2a ustawy z dn. 8.01.1993r. o podatku od towarów i usłud (Dz. U. Nr 11, poz. 50, ze zm.) i może być dodana do podatku naliczonego wynikającego z faktur, z których należności zostały w całości uregulowane, w celu ustalenia kwoty przysługującej do zwrotu na rachunek bankowy podatnika wykazywanej w poz. 64 deklaracji VAT-7.


Uznając, iż Podatnik przedstawiając w sposób wyczerpujący stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie uczynił zadość wymogom określonym przepisem art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, działając na podstawie przepisu art. 14a § 1 i § 3 ustawy Ordynacja podatkowa udzielam niniejszym pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 ze zm.) zwanej dalej ustawą oraz przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego. (Dz. U. Nr 27, poz. 269) zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z przepisem § 19 ust. 1 rozporządzenia: W przypadku gdy eksportowany wyrób akcyzowy został nabyty po cenach zawierających podatek akcyzowy, kwota tego podatku zwiększa u eksportera podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy; dotyczy to również podatku akcyzowego zawartego w cenach surowców i materiałów zużytych do wytworzenia wyeksportowanych towarów. Przepis § 25 rozporządzenia stanowi natomiast, iż W przypadkach określonych w § 14 ust. 2, § 15-17 i 19-20 podatnik może obniżyć należny podatek akcyzowy lub zwiększyć podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, pod warunkiem że posiada dowód, iż zapłacił kwoty podatku akcyzowego, wynikające z faktur i faktur korygujących, a w przypadku dokumentów celnych - kwoty podatku akcyzowego wynikające z tych dokumentów. Warunkiem zatem powiększenia kwoty podatku naliczonego, o której mowa w przepisie art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o podatek akcyzowy zawarty w cenach surowców i materiałów zużytych do wytworzenia wyeksportowanych towarów jest zapłata kwoty podatku akcyzowego potwierdzona będącym w posiadaniu podatnika dowodem.

W myśl przepisu art. 21 ust. 1 i 2 ustawy w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 19 ust. 2 i 2a, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo, z zastrzeżeniem ust. 2-9, do obniżenia o tę różnicę podatku należnego za następne okresy, a podatnikom dokonującym sprzedaży towarów opodatkowanych w całości lub w części, stawką niższą niż określona w art. 18 ust. 1, przysługuje prawo do zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 2a i 4.

Przepis art. 21 ust. 2a ustawy stanowi zaś, iż kwota zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2, nie może być wyższa od kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur, z których należności zostały w całości uregulowane, oraz z dokumentów celnych, jeżeli podatek z nich wynikający został zapłacony.

Jak zatem z powyższych przepisów wynika kwota podatku akcyzowego przy spełnieniu warunku, o którym mowa w § 25 rozporządzenia zwiększająca kwotę podatku naliczonego w rozumieniu przepisu art. 19 ust. 1 ustawy jako kwota stanowiąca element tego podatku podlega tym samym uprawnieniom i rygorom co kwota podatku naliczonego wynikająca z tytułu zakupu towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Spełnienie wszystkich warunków, o których mowa w przepisie art. 21 ust. 2a ustawy w odniesieniu do kwoty podatku akcyzowego uprawnia do uwzględnienia tejże kwoty przy ustaleniu limitu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, którą podatnik ma prawo zadysponować do zwrotu na rachunek bankowy.

Jak wyżej wskazano w świetle przepisu art. 21 ust. 1 ustawy w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 19 ust. 2 i 2a, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo, z zastrzeżeniem ust. 2-9, do obniżenia o tę różnicę podatku należnego za następne okresy, Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 2 ustawy podatnikom dokonującym sprzedaży towarów opodatkowanych w całości lub w części, stawką niższą niż określona w art. 18 ust. 1, przysługuje prawo do zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku, o której mowa w ust. 1.Jednakże w myśl przepisu art. 21 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług kwota zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2, nie może być wyższa od kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur, z których należności zostały w całości uregulowane, oraz z dokumentów celnych, jeżeli podatek z nich wynikający został zapłacony.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż podatnikowi przysługuje prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym (po uwzględnieniu zapisu art. 21 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług) do wysokości odpowiadającej kwocie podatku naliczonego wynikającej z faktur, z których należności zostały w całości uregulowane do dnia złożenia deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj