Interpretacja Urzędu Skarbowego w Głogowie
PD.I/415-39/03
z 2 kwietnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD.I/415-39/03
Data
2004.04.02
Autor
Urząd Skarbowy w Głogowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
dom jednorodzinny
koszty uzyskania przychodów
odliczenia od podatku
sprzedaż towarów
ulga budowlana
Pytanie podatnika
- Czy właściciel firmy budowlanej (podatnik jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą na własny rachunek) może odsprzedać sobie materiały budowlane zakupione na firmę jako towary do dalszej odsprzedaży, fakturę sprzedaży wystawiłby jako podmiot gospodarczy na siebie i małżonkę ?
- Czy w wyżej opisanej sytuacji byłby uprawniony do skorzystania na podstawie ww. faktury sprzedaży do zwolnienia od podatku dochodowego tytułem rozliczenia ulgi budowlanej wykorzystywanej na budowę jednorodzinnego domu mieszkalnego ?
Towar handlowy, to towar nabyty w określonym celu – uzyskanie przychodu z jego odsprzedaży. Wartość takiego towaru stanowi zatem koszt uzyskania przychodu. Przez podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów wartość ta jest ewidencjonowana jako zakup towarów handlowych i materiałów według cen zakupu. Przekazanie towaru na potrzeby osobiste podatnika spowoduje, że zamierzony cel nie zostanie osiągnięty. Zdarzenia te muszą zatem znaleźć odzwierciedlenie w zapisach podatkowej księgi przychodów i rozchodów poprzez zmniejszenie kosztów zakupu towarów o wartość towarów pobranych na wyżej wymienione potrzeby tzn. należy dokonać zmniejszenia kosztów w okresie faktycznego pobrania towarów. Ważne jest aby zapisy oprzeć na dowodach księgowych. Zasada taka wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475). Poza wskazaniem katalogu dokumentów, jakie mogą stanowić podstawę zapisów w księdze, z rozporządzenia nie wynika, który z nich stanowi podstawę udokumentowania operacji pobrania przez podatnika towarów na osobiste potrzeby podatnika. W kwestii tej znaczenie mają uregulowania wynikające z przepisów dotyczących podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 32 ust. 4 w związku z art. 2 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) m. in.: W myśl art. 27a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym że:1) wydatki na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. d), ustala się na podstawie faktury, o której mowa w art. 32 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 ze zm.) wystawionej wyłącznie przez podatnika tego podatku, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej – na podstawie dowodu tej wpłaty. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.