Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-4/HM/04
z 19 kwietnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-4/HM/04
Data
2004.04.19



Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
opłata ewidencyjna
prowadzenie ewidencji
przychody ewidencjonowane
przychód


Pytanie podatnika
dotyczy ewidencjonowania przez Starostwo Powiatowe opłaty ewidencyjnej, o której mowa w przepisach ustawy - Prawo o ruchu drogowym


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, w odpowiedzi na pismo z dnia 17.02.2004 r. (znak: FK.I.0715-4/04, data wpływu 19.02.2004 r.) w sprawie ewidencjonowania opłaty ewidencyjnej, wyjaśnia:

Wyżej wymienionym pismem strona zwróciła się z zapytaniem, czy opłaty ewidencyjne pobierane na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18.12.2003 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej, o której mowa w przepisach ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 227, poz. 2254) podlegają ewidencji za pośrednictwem kasy fiskalnej.Zgodnie z tym rozporządzeniem opłata ewidencyjna pobierana jest za wydanie takich dokumentów jak dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, zalegalizowanie tablic rejestracyjnych, nalepki kontrolne itp. i stanowi przychód „środka specjalnego” MSWiA. Zdaniem strony, skoro ta opłata nie jest przychodem Starostwa, powinno się ją ewidencjonować jedynie jako przychód na podstawie kwitariusza, a nie ujmować do obrotu ewidencjonowanego za pośrednictwem kasy fiskalnej.

W świetle stanu faktycznego i prawnego, zdaniem tut. organu, stanowisko Starostwa w przedstawionej sprawie jest prawidłowe:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), podatnicy sprzedający towary i świadczący usługi, w tym również w zakresie handlu i gastronomii na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Z kolei w świetle § 5 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani m.in. do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ustępu 5, który nie ma zastosowania w niniejszej sprawie.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Starostwo Powiatowe jest organem zobowiązanym do pobierania i rozliczania opłat ewidencyjnych na podstawie przepisów wynikających z rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18.12.2003 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej, o której mowa w przepisach ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 227, poz. 2254). Zgodnie z ww. przepisami opłaty pobrane za udostępnienie danych lub informacji zgromadzonych w ewidencji stanowią przychód środka specjalnego będącego w dyspozycji ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Pobierający w terminach określonych w rozporządzeniu przekazuje na rachunek bankowy „środka specjalnego” pobrane opłaty ewidencyjne.

Wobec powyższego, jeżeli pobierane przez Starostwo opłaty ewidencyjne nie stanowią jego przychodu, to zgodnie z ww. przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia o kasach fiskalnych, nie muszą być ewidencjonowane za pośrednictwem kasy fiskalnej. Tym samym przyjęty przez Starostwo sposób ewidencjonowania tych opłat należy uznać za poprawny.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące, na dzień jej datowania, przepisy prawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj