Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sierpcu
ZF/415-181/04
z 21 maja 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
ZF/415-181/04
Data
2004.05.21



Autor
Urząd Skarbowy w Sierpcu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
dowody wewnętrzne
księga przychodów i rozchodów
remanent
zakład


Pytanie podatnika
Proszę o udzielenie wyjaśnienia dotyczącego prowadzenia dwóch zakładów tego samego przedsiębiorstwa. Czy mogę prowadzić jedną księgę przychodów i rozchodów dla całej mojej działalności? Czy mam obowiązek sporządzać dowody przesunięć towarów handlowych oraz oddzielne remanenty?


W związku ze złożonym w dniu 22.04.2004r. (uzupełnionym w dniu 18.05.2004r.) zapytaniem dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w sytuacji prowadzenia dwóch zakładów tego samego przedsiębiorstwa, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sierpcu uprzejmie informuje, iż nie podziela w całości przedstawionego przez Pana stanowiska w powyższej sprawie.

Z opisanego w piśmie stanu faktycznego wynika, że obecnie prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami chemicznymi i przemysłowymi w jednym punkcie pod adresem zamieszkania. Jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. Dla potrzeb podatku dochodowego prowadzona jest przez biuro rachunkowe podatkowa księga przychodów i rozchodów. W przyszłości zamierza Pan uruchomić drugi punkt sprzedaży towarów tej samej branży, który będzie się mieścił pod tym samym adresem lecz w innym budynku należącym do tej samej posesji. W obu punktach sprzedaż ewidencjonowana będzie za pomocą kas fiskalnych.

W 2004r. zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów opublikowane w Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.

W świetle definicji zawartej w § 3 pkt 10 ww. rozporządzenia, jeżeli działalność prowadzona jest w oparciu o kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, mamy do czynienia z przedsiębiorstwem wielozakładowym. Jeżeli zatem podatnik posiada co najmniej dwa takie zespoły (np. sklepy) należy uznać, że prowadzi przedsiębiorstwo wielozakładowe. Bez znaczenia jest tu fakt, że obydwa lokale handlowe mieszczące się w odrębnych budynkach mają ten sam adres położenia.

Dla prowadzenia przedsiębiorstwa wielozakładowego przepisy § 9 ust. 3 ww. rozporządzenia przewidują możliwość prowadzenia księgi podatkowej na dwa sposoby:1. prowadzenie jednej księgi dla wszystkich zakładów, w miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba,2. prowadzenie księgi w każdym zakładzie.

Powyższe dotyczy również sytuacji, gdy na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu.

Jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi (lub ksiąg) zostało powierzone biuru rachunkowemu - podatnik zobowiązany jest w każdym zakładzie prowadzić ewidencję sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, jednakże obowiązek ten nie dotyczy podatników którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W sytuacji gdy podatnik prowadzi odrębne księgi dla każdego zakładu, zakupy towarów handlowych zobowiązany jest dokumentować odrębnymi dowodami zakupu. W przypadku każdorazowego przesunięcia towarów na podatniku ciąży obowiązek wystawienia dowodu przesunięcia.

Jeżeli podatnik zdecyduje się na prowadzenie jednej księgi dla przedsiębiorstwa wielozakładowego, a zakupione towary przekazuje tylko do jednego zakładu, nie ma obowiązku sporządzania dowodu przesunięć, pod warunkiem że na dowodzie zakupu poda nazwę zakładu, do którego przekazał te towary. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy dostawa towaru nie zostanie dokonana w całości do jednego zakładu lub gdy podatnik zdecyduje się przenieść wcześniej zakupione i zaewidencjonowane towary z jednego zakładu do drugiego. Wówczas na podatniku ciąży obowiązek udokumentowania przekazania towaru do poszczególnych zakładów dowodami przesunięć. Zasady powyższe określają przepisy § 9 ust. 4 i 5 ww. rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Przepisy ww. rozporządzenia o prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie określają obowiązku sporządzania przez podatnika odrębnych spisów towarów handlowych dla poszczególnych zakładów. Oznacza to, że podatnik prowadzący przedsiębiorstwo wielozakładowe może sporządzić jeden zbiorczy spis towarów handlowych znajdujących się we wszystkich punktach prowadzenia działalności gospodarczej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj