Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PBB3-415/345/2004
z 21 maja 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PBB3-415/345/2004
Data
2004.05.21
Referencje
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników
Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
świadczenia rzeczowe
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy bilety do kina, teatru, na basen są rzeczowymi świadczeniami otrzymywanymi przez pracownika, które podlegają zwolnieniu z opodatkowania? Czy dopłata (w wysokości 100% kosztów) do wypoczynku zorganizowanego dzieci i młodzieży do lat 18. korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego? Czy można zakwalifikować do wypoczynku zorganizowanego zwolnionego od podatku pobyt dziecka na kwaterze prywatnej (agroturystyka, pokoje gościnne)? Czy wypoczynek dzieci do lat 18. zorganizowany przez instytucje kościelne i szkoły jest wypoczynkiem zorganizowanym korzystającym ze zwolnienia z podatku? Jakie dokumenty stanowią podstawę do stosowania zwolnień w tym zakresie?
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych – do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. W świetle powyższego wartość biletu wstępu, karnetu na imprezy kulturalne i sportowe (do teatru, kina, na basen) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w ramach określonego limitu jako świadczenie rzeczowe, jeżeli zostało sfinansowane w całości ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 78 lit. a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo – sanatoryjnych, rehabilitacyjno – szkoleniowych i leczniczo – opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu – dzieci i młodzieży do lat 18. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra – niezależnie od ich wysokości. Powołany wyżej przepis nie rozstrzyga kwestii w jakiej części dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych korzysta ze zwolnienia z opodatkowania a w jakiej nie. W konsekwencji takiego zapisu zarówno dofinansowanie w 50% kosztu wypoczynku jak i w 100% korzysta ze zwolnienia, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów określonych tym przepisem. Ustawodawca natomiast jednoznacznie określa katalog zwolnień a także wymóg dla organizatorów tego wypoczynku powodując, że tylko dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa wyżej. Poprzez zorganizowany wypoczynek należy rozumieć wszelkie formy wypoczynku zorganizowanego z wyjątkiem wczasów pod gruszą czy np. u rodziny na wsi. Agroturystyka to rodzaj turystyki (wypoczynku) polegającej na wyjazdach na wieś, do specjalnie przygotowanych na przyjęcie wczasowiczów gospodarstw wiejskich. Dofinansowanie wyjazdów, wczasów agroturystycznych jako jednej z form wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na postawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia pozostaje fakt czy rachunek za ten pobyt obejmuje zakwaterowanie i wyżywienie łącznie czy też osobno. Podatnicy prowadzący działalność w zakresie organizacji wypoczynku, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi (art. 87 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa; Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Rachunek ten stanowi dowód potwierdzający korzystanie z formy wypoczynku zorganizowanego. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, gdy z dowodu wpłaty lub rachunku nie wynika jasno, że wypoczynek był zorganizowany przez profesjonalne firmy zajmujące się działalnością turystyczną należałoby zwrócić się z zapytaniem do tegoż podmiotu o potwierdzenie prowadzenia działalności w tym zakresie. Z analizy treści ww. przepisu wynika, iż ustawodawca nie określił w jakiej formie ma prowadzić swoją działalność podmiot zajmujący się wypoczynkiem. Oznacza to, że zaliczyć do nich należy zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak również i te, które zajmują się statutowo tego typu działalnością. Z treści art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. nr 67, poz.329 ze zm.) wynika, iż w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku. Art. 92a ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa, w drodze rozporządzenia, warunki, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasady jego organizowania i nadzorowania. Rozporządzeniem z dnia 21.01.1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r. nr 12, poz. 67 ze zm.), Minister Edukacji Narodowej zarządził co następuje:
a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej - § 2 rozporządzenia,
Zgodnie z art. 39 pkt 6) ustawy z dnia 17.05.1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989 r. nr 29, poz. 154 ze zm.) działalność charytatywno – opiekuńcza Kościoła obejmuje w szczególności udzielanie pomocy w zapewnianiu wypoczynku dzieciom i młodzieży znajdującej się w potrzebie. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, iż zarówno szkoły, jak i kościoły są podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie wypoczynku zorganizowanego w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, wobec czego dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do organizowanego przez te jednostki wypoczynku dzieci do lat 18. pracowników zwolnione jest z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ przepis powyższy nie precyzuje, jakim dowodem ma być potwierdzone poniesienie wydatku z tytułu dofinansowania do wypoczynku dzieci do lat 18, zatem mogą to być zarówno faktury, rachunki, jak i dowody wpłaty do kasy danego podmiotu – np. KP. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.