Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/446-720/648/04/DM
z 24 maja 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/446-720/648/04/DM
Data
2004.05.24
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
eksport usług
stawki podatku
uszlachetnianie czynne
Pytanie podatnika
Przedmiotem pytania zawartego w piśmie podatnika jest zasadność zastosowania stawki podatku 0% w eksporcie usług objętych procedurą uszlachetniania czynnego.
W odpowiedzi na pismo firmy ... z dnia 14.01.2004r. uzupełnione w dniu 05.02.2004r. oraz w dniu 23.03.2004r. - w sprawie interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź – Śródmieście wyjaśnia, co następuje: Przedmiotem pytania, zawartego w wymienionym piśmie jest zasadność stosowania przepisów:
b) podatnik posiada szczegółowe rozliczenie wykonanych usług zgodnie z dokumentami celnymi stwierdzającymi wywóz towarów za granicę oraz kopię tych dokumentów celnych. Z przedstawionego przez Podatnika w pismach z dnia 12.01.2004r., z dnia 04.02.2004r. oraz z dnia 22.03.2004r. stanu faktycznego wynika iż:
- wymienione usługi świadczone są na podstawie umów o charakterze umów o dzieło i w szczególności obejmują następujące czynności: przygotowanie dokumentacji, odpraw celnych, nadzór techniczny nad wykonaną produkcją, zapewnienie transportu, terminowe dostawy gotowego towaru do kontrahenta niemieckiego, ubezpieczenie towaru, wykonanie ewentualnych procedur reklamacyjnych, wystawienie faktur kontrahentowi, rozliczenie z podwykonawcami za wykonane usługi, - za wykonane usługi wystawiane są faktury kontrahentowi zagranicznemu, które obejmują łączną kwotę należną kontrahentowi niemieckiemu za wykonane na terytorium Polski czynności, - przy wykonywaniu czynności związanych z uszlachetnianiem firma posługuje się zastępcami lub pomocnikami w zależności od potrzeb, - zastępcy i pomocnicy to podmioty określone w pozwoleniu na korzystanie z procedury uszlachetniania czynnego, z którymi firma ma zawarte oddzielne umowy na wykonywanie ustalonych wcześniej usług, - firma jest podmiotem, który posiada wydane przez Urząd Celny I dnia 10.12.2002r. Pozwolenie na korzystanie z procedury uszlachetniania czynnego, w którym m.in. firma ta została wskazana jako podmiot dokonujący całości lub części procesu uszlachetniania. Zdaniem Podatnika pozycja firmy w stosunkach z kontrahentem zagranicznym daje absolutnie podstawy do traktowania spółki jako podmiotu świadczącego usługi bezpośrednio tj. zgodnie z § 58 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, gdyż firma nie otrzymuje prowizji od kontrahenta zagranicznego z tytułu wykonywanych usług ani od polskiego pomocnika czy zastępcy (§ 58 ust. 1 pkt 2), nie świadczy również usług na zlecenie podatnika (§ 58 ust. 1 pkt 3) oraz nie wykonuje usług, o których mowa w § 58 ust. 1 pkt 4 wymienionego rozporządzenia. W piśmie z dnia 22.03.2004r. Podatnik wskazał, iż czynności, które są wykonywane przez firmę obejmują procesy uszlachetniania, o których stanowi prawo celne – czyli sprowadzenie na polski obszar celny towarów w celu ich obróbki, przetworzenia, naprawy itp., dokonanie odpraw celnych przywozowych i wywozowych, na podstawie dokumentów rozliczeniowych tj. faktur, faktur pro-forma, CMR, świadectw pochodzenia. Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan faktyczny i prawny tutejszy organ podatkowy stwierdza, co następuje: przepis zawarty w § 58 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia posługuje się sformułowaniem „usługi świadczone bezpośrednio przez podatnika, który sprowadził na polski obszar celny towary...” natomiast przepis zawarty w § 58 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia posługuje się sformułowaniem „...usługi polegające na naprawie, uszlachetnianiu towarów sprowadzonych na polski obszar celny...” w związku z czym należy uznać, iż różnica wynikająca z wyżej wymienionych przepisów polega na tym, że w pierwszym przypadku chodzi o podatnika, który bezpośrednio wykonuje usługi uszlachetniania, natomiast w drugim o podatnika, który nie spełnia warunku „bezpośredniego wykonywania usług”. W związku z tym, zdaniem tutejszego organu podatkowego:
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.