Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/446-720/648/04/DM
z 24 maja 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/446-720/648/04/DM
Data
2004.05.24



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
eksport usług
stawki podatku
uszlachetnianie czynne


Pytanie podatnika
Przedmiotem pytania zawartego w piśmie podatnika jest zasadność zastosowania stawki podatku 0% w eksporcie usług objętych procedurą uszlachetniania czynnego.


W odpowiedzi na pismo firmy ... z dnia 14.01.2004r. uzupełnione w dniu 05.02.2004r. oraz w dniu 23.03.2004r. - w sprawie interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź – Śródmieście wyjaśnia, co następuje:

Przedmiotem pytania, zawartego w wymienionym piśmie jest zasadność stosowania przepisów:
1. art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 8.01.1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm. ) zwanej w dalszej części „ustawą” i
2. § 58 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 27, poz. 268 z późn.zm.) zwanej w dalszej części „rozporządzeniem” do wykonywanych przez przedsiębiorstwo usług objętych procedurą uszlachetniania czynnego.


Zagadnienie poruszone w piśmie regulują następujące przepisy prawa podatkowego:

  • art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy, w myśl którego eksportem usług w rozumieniu wyżej wymienionej ustawy są usługi polegające na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów przywiezionych na polski obszar celny, które zostały objęte procedurą uszlachetniania czynnego, jeżeli towary te zostaną wywiezione za granicę zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych,
  • art. 18 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym „w eksporcie towarów i usług...stawka podatku wynosi 0%, pod warunkiem prowadzenia przez podatnika ewidencji określonej w art.27ust. 4”.
  • § 58 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zgodnie z którym za eksport usług, o których mowa w art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy uznaje się usługi świadczone bezpośrednio przez podatnika, który sprowadził na polski obszar celny towary objęte procedurą uszlachetniania czynnego w celu ich naprawy, uszlachetnienia, przerobu lub przetworzenia, jeżeli towary te zostaną wywiezione za granicę zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych. Dowodem wywozu poza państwową granicę Rzeczypospolitej Polskiej towarów uprzednio przywiezionych w celu naprawy, uszlachetniania, przetworzenia lub przerobu jest dokument SAD (kod procedury 1151) potwierdzony w sposób przewidziany dla tej procedury w przepisach celnych.
  • § 58 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia, zgodnie z którym usługi polegające na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetworzeniu towarów sprowadzonych na polski obszar celny, które zostały objęte procedurą uszlachetniania czynnego w rozumieniu przepisów celnych, świadczone przez podatników na zlecenie nierezydentów, niebędących podatnikami, w ramach kontraktów wielostronnych, jeżeli:

    a) naprawiony, uszlachetniony, przerobiony lub przetworzony przez tych podatników towar został sprowadzony do kraju przez podatnika będącego również stroną tego kontraktu,
    b) podatnik posiada szczegółowe rozliczenie wykonanych usług zgodnie z dokumentami celnymi stwierdzającymi wywóz towarów za granicę oraz kopię tych dokumentów celnych.

Z przedstawionego przez Podatnika w pismach z dnia 12.01.2004r., z dnia 04.02.2004r. oraz z dnia 22.03.2004r. stanu faktycznego wynika iż:

    - przedsiębiorstwo świadczy usługi na rzecz kontrahenta zagranicznego w ramachprocedury uszlachetniania czynnego,
    - wymienione usługi świadczone są na podstawie umów o charakterze umów o dzieło i w szczególności obejmują następujące czynności: przygotowanie dokumentacji, odpraw celnych, nadzór techniczny nad wykonaną produkcją, zapewnienie transportu, terminowe dostawy gotowego towaru do kontrahenta niemieckiego, ubezpieczenie towaru, wykonanie ewentualnych procedur reklamacyjnych, wystawienie faktur kontrahentowi, rozliczenie z podwykonawcami za wykonane usługi,
    - za wykonane usługi wystawiane są faktury kontrahentowi zagranicznemu, które obejmują łączną kwotę należną kontrahentowi niemieckiemu za wykonane na terytorium Polski czynności,
    - przy wykonywaniu czynności związanych z uszlachetnianiem firma posługuje się zastępcami lub pomocnikami w zależności od potrzeb,
    - zastępcy i pomocnicy to podmioty określone w pozwoleniu na korzystanie z procedury uszlachetniania czynnego, z którymi firma ma zawarte oddzielne umowy na wykonywanie ustalonych wcześniej usług,
    - firma jest podmiotem, który posiada wydane przez Urząd Celny I dnia 10.12.2002r.

Pozwolenie na korzystanie z procedury uszlachetniania czynnego, w którym m.in. firma ta została wskazana jako podmiot dokonujący całości lub części procesu uszlachetniania.

Zdaniem Podatnika pozycja firmy w stosunkach z kontrahentem zagranicznym daje absolutnie podstawy do traktowania spółki jako podmiotu świadczącego usługi bezpośrednio tj. zgodnie z § 58 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, gdyż firma nie otrzymuje prowizji od kontrahenta zagranicznego z tytułu wykonywanych usług ani od polskiego pomocnika czy zastępcy (§ 58 ust. 1 pkt 2), nie świadczy również usług na zlecenie podatnika (§ 58 ust. 1 pkt 3) oraz nie wykonuje usług, o których mowa w § 58 ust. 1 pkt 4 wymienionego rozporządzenia.

W piśmie z dnia 22.03.2004r. Podatnik wskazał, iż czynności, które są wykonywane przez firmę obejmują procesy uszlachetniania, o których stanowi prawo celne – czyli sprowadzenie na polski obszar celny towarów w celu ich obróbki, przetworzenia, naprawy itp., dokonanie odpraw celnych przywozowych i wywozowych, na podstawie dokumentów rozliczeniowych tj. faktur, faktur pro-forma, CMR, świadectw pochodzenia.

Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan faktyczny i prawny tutejszy organ podatkowy stwierdza, co następuje: przepis zawarty w § 58 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia posługuje się sformułowaniem „usługi świadczone bezpośrednio przez podatnika, który sprowadził na polski obszar celny towary...” natomiast przepis zawarty w § 58 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia posługuje się sformułowaniem „...usługi polegające na naprawie, uszlachetnianiu towarów sprowadzonych na polski obszar celny...” w związku z czym należy uznać, iż różnica wynikająca z wyżej wymienionych przepisów polega na tym, że w pierwszym przypadku chodzi o podatnika, który bezpośrednio wykonuje usługi uszlachetniania, natomiast w drugim o podatnika, który nie spełnia warunku „bezpośredniego wykonywania usług”. W związku z tym, zdaniem tutejszego organu podatkowego:

  1. w przypadku tych czynności, w których firmę można uznać za podmiot bezpośrednio wykonujący procesy uszlachetniania, czynności te należy zaliczyć do czynności określonych przepisem § 58 ust. 1 pkt 1,
  2. 2. w pozostałych przypadkach, tj. w przypadku, gdy czynności uszlachetniania firma nie świadczy bezpośrednio lecz wykonuje je przy wykorzystaniu pomocników i zastępców, czynności te należy zaliczyć do czynności określonych przepisem § 58 ust. 1 pkt 4, jako usługi polegające na uszlachetnianiu, lecz usługi, które nie są świadczone bezpośrednio przez podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj