Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pabianicach
USIIIVAT/443/486/2004/RD
z 10 maja 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
USIIIVAT/443/486/2004/RD
Data
2004.05.10
Autor
Urząd Skarbowy w Pabianicach
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
przedmiot opodatkowania
refakturowanie
reklama publiczna
sponsoring
telewizja
Pytanie podatnika
Zwracamy się z zapytaniem czy umowa sponsoringu i jej refakturowanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
W odpowiedzi na pismo z dnia 27.02.2004r. (data wpływu: 08.03.2004r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach informuje: Sponsoring jest to finansowanie przez instytucję lub osobę prywatną, także podmiot gospodarczy, zwany sponsorem, w całości lub w części jakiegoś przedsięwzięcia, imprezy kulturalnej, sportowej, programu telewizyjnego lub programu radiowego, zwanego sponsorowanym, często w zamian za reklamowanie własnej działalności (Wielki słownik języka polskiego. Suplement, Warszawa 1993, s. 90) Jako sponsoring określa się odpłatne przysporzenie majątkowe wyrażające się w pieniądzach, rzeczach lub usługach dokonywane przez określony podmiot gospodarczy (sponsora), na rzecz wybranej osoby fizycznej, organizacji, instytucji lub innej struktury prawnej (sponsorowanego), w celu wykonania przez niego czynności wskazanych w umowie sponsoringu, a zmierzające do utrwalenia bądź spotęgowania renomy tego podmiotu, do podwyższenia stopnia jego popularności w środowisku społecznym oraz do zwiększenia jego zysków (L.Stecki, Sponsoring, Toruń 1995, s. 19-33). Ponadto w języku potocznym „sponsorować” to znaczy wspierać materialnie jakąś działalność w celu reklamowania się (Nowy słownik poprawnej polszczyzny, s. 957). Sponsor w zamian za finansowanie jakiegoś przedsięwzięcia, imprezy kulturalnej, sportowej, programu telewizyjnego lub programu radiowego ma (w zależności od treści zawartej umowy) zagwarantowane m.in.:
Jak wynika z umowy zawartej między Pana firmą, a Telewizją Polską S.A., Telewizja zobowiązuje się do wskazania Pana firmy jako sponsora programu poprzez emisje billboardu sponsorskiego. Treść billboardu stanowić będzie logo Sponsora oraz tekst lektorski. Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, że w/w działania mają charakter usług reklamowych, bowiem zmierzają do podniesienia prestiżu Pana firmy, a w konsekwencji dążą do zwiększenia przychodu firmy. Usługi te zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993r. Nr 11, poz. 50 ze zm.), do dnia 30.04.2004r., podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22% oraz od dnia 01.05.2004r. na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535) podlegają opodatkowaniu również według stawki 22%. Natomiast odnośnie refakturowania w/w usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach informuje, iż „refakturowanie” usług oznacza nic innego, jak „fakturowanie” usługi świadczonej przez podatnika podatku od towarów i usług przy pomocy osoby trzeciej. Podatnik wykonujący usługę przy pomocy osoby trzeciej ma obowiązek jej refakturowania. Opodatkowaniu podlega bowiem wykonanie usługi na podstawie czynności wymienionej w art. 2 cytowanej ustawy obowiązującej do dnia 30.04.2004r. i w art. 5 cytowanej ustawy obowiązującej od dnia 01.05.2004r. nawet wtedy, gdy „fizycznie” dokonuje tego osoba trzecia. Ceny netto jak i stawki VAT w fakturach dokumentujących odprzedaż usług są takie same jak w fakturze usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu – do części podlegającej odprzedaży. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.