Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/446-906/04/JP/656
z 7 czerwca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/446-906/04/JP/656
Data
2004.06.07
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
dokumenty celne
import towarów
procedura
skład celny
Pytanie podatnika
Określenie dokumentu, na podstawie którego Spółka będzie mogła po dniu 1 maja 2004r. dokonać odliczenia „podatku naliczonego od towarów przywiezionych do Polski i objętych procedurą składu celnego przed 1 maja 2004r. i po tej dacie w dalszym ciągu objętych w/w procedurą”.
W odpowiedzi na pismo z dnia 21 kwietnia 2004r. w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług - Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź – Śródmieście działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) uprzejmie wyjaśnia, co następuje. Przedmiotem pytania zawartego w w/w piśmie Spółki jest określenie dokumentu, na podstawie którego Spółka będzie mogła po dniu 1 maja 2004r. dokonać odliczenia „podatku naliczonego od towarów przywiezionych do Polski i objętych procedurą składu celnego przed 1 maja 2004r. i po tej dacie w dalszym ciągu objętych w/w procedurą”. Zdaniem Spółki „ z art. 170 nowej ustawy o podatku od towarów i usług wynika (...), że będą miały zastosowanie przepisy dotyczące VAT obowiązujące przed dniem 1 maja 2004r.. Zatem w stosunku do tych towarów będzie miało zastosowanie pojęcie importu udokumentowanego dokumentem SAD, w którym zostanie naliczony podatek VAT w długu celnym.” Zgodnie z art. 170 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwanej w dalszej części „ustawą”, w przypadku gdy towary zostały przywiezione z terytorium Wspólnoty przed rozszerzeniem lub z terytorium nowych państw członkowskich na terytorium kraju przed dniem 1 maja 2004 r. i w dniu 1 maja 2004 r. pozostają w dalszym ciągu na terytorium kraju objęte m. in. procedurą składu celnego, przepisy o podatku od towarów i usług obowiązujące w chwili nadania tym towarom tego przeznaczenia celnego stosuje się nadal do momentu zakończenia tego przeznaczenia. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż Spółka przed dniem 1 maja 2004r. sprowadziła towary z krajów Unii Europejskiej. Towary te składowane są w składzie celnym także po dniu 1 maja 2004r. gdzie objęte są procedurą składu celnego a w momencie znalezienia nabywcy następuje ich import. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny należy uznać, że w przedstawionej przez Spółkę sytuacji mają zastosowanie przepisy o podatku od towarów i usług obowiązujące w chwili nadania tym towarom przeznaczenia celnego i stosuje się je do momentu zakończenia tego przeznaczenia. Na podstawie przepisów art. 19 ust. 2-3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) obowiązujących do dnia 01 maja 2004r. Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowiącą, w przypadku importu, sumę kwot podatku wynikającą z dokumentu celnego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 września 2001r. w sprawie deklaracji skróconych i zgłoszeń celnych (Dz. U. Nr 117, poz. 1250 ze zm.) zgłoszenie celne towarów w formie pisemnej dokonywane jest na formularzu Jednolitego Dokumentu Administracyjnego (formularz SAD) lub na zestawie Jednolitego Dokumentu Administracyjnego (zestaw SAD). Stosownie zaś do § 48 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz. U. Nr 94, poz. 902) formularze SAD i SAD-BIS, których wzory zostały określone przepisami wyżej wymienionego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 września 2001r., z wyjątkiem kart 1A oraz 1A BIS, mogą być stosowane do dnia 31 grudnia 2006r. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.