Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1069/12/AD
z 1 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1069/12/AD
Data
2012.10.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
nieruchomości
pierwsze zasiedlenie
zamiana


Istota interpretacji
Opodatkowanie czynności zamiany nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2012 r. (data wpływu 4 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania czynności zamiany nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania czynności zamiany nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Województwo, w nawiązaniu do interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 stycznia 2011 r. nr ITPP2/443-1029/10/MD dotyczącej kwestii podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży m.in. działki nr …, …, …, oświadcza, że jest właścicielem nieruchomości gruntowych zabudowanych oznaczonych jako:


  • działka nr …. o pow. 717 m2 zabudowana śmietnikiem o pow. użytkowej 12 m2,
  • działka nr … o pow. 2.300 m2 zabudowana budynkiem o pow. użytkowej 340 m2,
  • działka nr … o pow. 1.644 m2 zabudowana budynkiem o pow. użytkowej 1412 m2,
  • działka nr … o pow. 480 m2 zabudowana budynkiem o pow. użytkowej 1.766,34 m2.


Działki nr …, … i … powstały w wyniku kolejnych podziałów działki nr …, która z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. stała się własnością Województwa, co zostało potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 23 listopada 1999 r. Prawo własności działek Województwo nabyło od Skarbu Państwa na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną. Ww. decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i stanowiła podstawę wpisu prawa własności działki nr … na rzecz Województwa w księdze wieczystej. Na mocy ostatecznej decyzji Prezydenta Miasta z dnia 11 maja 2010 r., z działki nr … w wyniku podziału powstały m.in. działki nr …, … i …, dla których prowadzona jest jedna księga wieczysta.

Do dnia 1 marca 2010 r. działki nr …, … i …. pozostawały we władaniu Wojewódzkiego Szpitala, a następnie zostały przejęte do zasobu Województwa. W okresie od 5 lipca 1993 r. do 31 grudnia 1999 r., zgodnie z oświadczeniem Szpitala, część budynku nr 7 położonego na działce nr … była wydzierżawiona, a część budynku nr 8 położonego na działce nr … była wynajmowana. Zgodnie z oświadczeniem Szpitala, jednostka w okresie od 1999 r. do 2010 r. nie poniosła wydatków na ulepszenie działek nr …, … i … oraz na ulepszenie budowli i budynków na nich się znajdujących, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej tych obiektów

W okresie od 1 marca 2010 r. do dnia sporządzenia niniejszego wniosku Województwo nie wydzierżawiało i nie wynajmowało żadnego z budynków położonych na działkach nr … i …. W okresie od 10 marca 2010 r. do dnia sporządzenia niniejszego wniosku Województwo poniosło wydatki związane z bieżącym utrzymaniem nieruchomości, tj. naprawą wodociągu biegnącego przez działkę nr … (kwota 1.108,84 zł netto), pracami związanymi z wprowadzeniem środków bezpieczeństwa energetycznego na nieruchomości (koszt ok. 9.400 zł netto). Zgodnie z operatem szacunkowym, sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 16 sierpnia 2012 r., działki nr …, … i … objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym Uchwałą Rady Miasta z dnia 24 listopada 2005 r., zgodnie z którym znajdują się na terenie przeznaczonym pod tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Działkę nr … Województwo nabyło również z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 60 ww. ustawy, co zostało potwierdzone prawomocną decyzją Wojewody z dnia 6 grudnia 1999 r. Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i stanowiła podstawę wpisu prawa własności nieruchomości na rzecz Województwa.

Działka nr … w dniu 31 marca 2003 r. została przejęta do zasobu Województwa od Medycznego Studium w likwidacji, który władał tą nieruchomością. W okresie od 31 marca 2003 r. do dnia sporządzenia niniejszego wniosku Województwo nie wydzierżawiało i nie wynajmowało budynku położonego na działce nr …. W okresie od 15 listopada 2011 r. do 21 listopada 2011 r. budynek został użyczony Gminie.

W okresie od 31 marca 2003 r. do dnia sporządzenia niniejszego wniosku Województwo poniosło wydatki związane z bieżącym utrzymaniem nieruchomości, tj. czyszczeniem strychów wraz z zabezpieczeniem otworów okiennych (kwota 4.295 zł netto), czyszczeniem rynien wraz z wymianą ich części (kwota 3.180 zł netto), pracami przywracającymi sprawność budynku (kwota 6.602,00 zł netto), usunięciem luźnych elementów dachu i elewacji (kwota 4.200,00 zł netto).

Zgodnie z operatem szacunkowym, sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 16 sierpnia 2012 r., działka nr … jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym nieruchomość znajduje się na terenie przeznaczonym pod tereny zabudowy usługowej z wyłączeniem garaży boksowych oraz obiektów handlowych o pow. powyżej 2.000 m2.


Współwłaścicielami nw. działek są osoby fizyczne (wspólność ustawowa małżeńska):


  • nr … o pow. 3.167 m2 zabudowana budynkiem o pow. użytkowej 2.885,85 m2 i dwoma budynkami gospodarczymi parterowymi,
  • nr … o pow. 1.429 m2 zabudowana budynkiem portierni,
  • nr … o pow. 1.466 m2 zabudowana budynkiem o powierzchni użytkowej 1.706,48 m2 oraz budynkiem o powierzchni użytkowej 171,5 m2.


Województwo nie posiada informacji nt. umów dzierżaw lub najmu ww. budynków. Zgodnie z ww. operatami budynek na działce nr …był modernizowany w 1930 r. i 1960 r., a w ostatnim okresie wymieniono pokrycie dachowe, obiekt na działce nr 194/3 był modernizowany w 1970 r., a w ostatnim okresie wzmocniono fundamentowanie ścian i słupów parteru.

Zgodnie z operatami szacunkowymi z dnia 10 kwietnia 2012 r. działki nr …, … i … objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 30 listopada 2005 r., zgodnie z którym leżą na terenie oznaczonym 58U, na którym dopuszcza się: mieszkania integralnie związane z prowadzoną działalnością dojazdy i parkingi, sieci i urządzenia infrastruktury technicznej; wyklucza się: rzemiosło produkcyjne i usługowe, stacje paliw, nowe garaże, nowe budynki gospodarcze, nowe obiekty tymczasowe.

Województwo zamierza na podstawie art. 15 w zw. z art. 37 ust. 2 pkt. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami dokonać transakcji w trybie bezprzetargowym zamiany nieruchomości (dz. …, …, … i …) na nieruchomości (dz. …, …, …), których współwłaścicielami są osoby fizyczne (wspólność ustawowa małżeńska).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy zamiana nieruchomości, stanowiących własność Województwa (dz. …, …, …, …) na nieruchomości stanowiące współwłasność osób fizycznych (dz. nr …, …, …), jest zwolniona od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy w stosunku do działki nr …, … i …, a opodatkowana tym podatkiem w stawce podstawowej w stosunku do działki nr …...


Zdaniem Wnioskodawcy, zamiana w trybie bezprzetargowym nieruchomości - działek nr … i … oraz nr … na nieruchomości - działki nr …,…, … będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 , rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 603 Kodeksu cywilnego przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Z regulacji art. 504 Kodeksu cywilnego wynika, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Z kolei przez „towary, w świetle art. 2 pkt. 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty”. Z powyższego wynika, że przeniesienie własności nieruchomości na podstawie umowy zamiany stanowi odpłatną dostawę towarów i podlega opodatkowaniu w odniesieniu do obu stron transakcji.


Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Według art. 43 ust. 1 pkt. 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Z ww. przepisu wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie musi dojść do oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce, gdy nowowybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie np. oddany w dzierżawę, najem.

Województwo wskazało, że z uwagi na fakt, że budynek nr 7 położony na działce nr … oraz budynek nr 8 położony na działce nr …były w części wydzierżawione (wynajmowane), a ich zamiana nastąpi po upływie dwóch lat od wydzierżawienia (pierwszego zasiedlenia), czynność zamiany będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zakresie części wydzierżawionych budynków. Podobne stanowisko w sprawie, przy innym zdarzeniu przyszłym wskazanym przez Województwo dotyczącym sprzedaży budynków (działki nr …, ….) zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 12 stycznia 2011 r. znak: ITPP2/443-1029/10/MD. Z kolei zamiana dot. części niewydzierżawionej budynków będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia i dostawa ta będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy korzystać będzie również dostawa budynku na działce oznaczonej, jako ….

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 10 pod warunkiem, że w stosunku do obiektu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu. Z uwagi na fakt, że Województwu w stosunku do budynków położonych na działkach nr: … (część niewydzierżawiona), … (część niewydzierżawiona) i … mających być przedmiotem zamiany, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania budynków nie wykonywano remontów ulepszających, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej, a w stosunku do których miałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zamiana części ww. budynków oraz budynku na działce nr … jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione. Województwo wskazało, iż biorąc pod uwagę fakt, że zamiana budynków jest zwolniona od podatku od towarów i usług, dostawa gruntu działki nr …, … i …. jest również zwolniona od tego podatku.

Z kolei czynność zamiany działki nr 116/29 będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług - stawka w wysokości 23% na mocy art. 5 ust. 1 pkt. 1, art. 7 ust. 1 ustawy. Podobne stanowisko w sprawie, przy innym zdarzeniu przyszłym wskazanym przez Województwo dotyczącym sprzedaży działki nr …, zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 12 stycznia 2011 r. znak: ITPP2/443-1029/10/ MD.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez „towary, w świetle art. 2 pkt. 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty”. Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt. 1 , w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 i art. 110, wynosi 23%.

Wobec faktu, że działka nr … zabudowana śmietnikiem, zgodnie z ww. interpretacją nie będącym budowlą w rozumieniu art. 3 prawa budowlanego, jest w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona pod zabudowę, jej zamiana jako gruntu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W opinii Województwa, w przypadku zamiany działki nr 116/27 czynność ta jest opodatkowana 23% stawką podatku.

Przy założeniu, że współwłaścicielami nieruchomości – działek nr 194/1, 194/2 i 194/3, są osoby fizyczne, nie prowadzące działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami, dla których zamiana (dostawa) nieruchomości ma charakter incydentalny, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług wystąpi tylko po stronie Województwa i tylko w stosunku do działki nr 116/29.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce zapłaty w pieniądzu pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

W wyniku zamiany każda ze stron wchodzi we władanie nabytym towarem jak właściciel. Na podstawie powyższego można stwierdzić, że na gruncie podatku od towarów i usług umowa zamiany jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów.

W myśl art. 710 ww. Kodeks, przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Należy jednakże zauważyć, iż biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej. Jeśli zatem, zgodnie z zawartą umową użyczenia, biorący w użytkowanie jest obciążony kosztami tych usług, wówczas użyczający powinien wystawiać faktury na te usługi.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.


Na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego należy rozumieć:


  1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  2. budowlę stanowiącą całość techniczno - użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  3. obiekt małej architektury.


W pkt 2 powyższego artykułu wskazano, iż przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Budowlą - w myśl pkt 3 ww. artykułu - jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.


Z punktu 4 ww. artykułu wynika, że przez obiekt małej architektury należy rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności:


  1. kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,
  2. posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,
  3. użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach planowanej zamiany gruntów Województwo przekaże osobom fizycznym działki gruntu oznaczone numerami: … (zabudowaną śmietnikiem) i …, … oraz … (zabudowane budynkami).

Przedmiotowe działki nabyło od Skarbu Państwa na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną. Do dnia 1 marca 2010 r. działki nr …, …i … pozostawały we władaniu Wojewódzkiego Szpitala, a następnie zostały przejęte do zasobu Województwa. W okresie od 5 lipca 1993 r. do 31 grudnia 1999 r., część budynku nr 7 położonego na działce nr … była wydzierżawiana, a część budynku nr 8 położonego na działce nr … była wynajmowana. Szpital w okresie od 1999 r. do 2010 r. nie poniósł wydatków na ulepszenie działek oraz na ulepszenie budynków i budowli na nich się znajdujących, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej tych obiektów. W okresie od 1 marca 2010 r. do chwili sporządzenia wniosku Województwo nie wydzierżawiało i nie wynajmowało żadnego z budynków położonych na działkach nr … i 116/33. W tym czasie poniosło wydatki związane z bieżącym utrzymaniem nieruchomości. Działki nr …, … i … objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (znajdują się na terenie przeznaczonym pod tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej). Działkę nr … Województwo nabyło również z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. W dniu 31 marca 2003 r. została ona przejęta do zasobu Województwa od Medycznego Studium w likwidacji, który władał tą nieruchomością. W okresie od 31 marca 2003 r. do dnia sporządzenia niniejszego wniosku Województwo nie wydzierżawiało i nie wynajmowało budynku położonego na działce nr 267/2, natomiast w okresie od 15 listopada 2011 r. do 21 listopada 2011 r. został on użyczony Gminie. W tym okresie Województwo poniosło wydatki związane z bieżącym utrzymaniem tej nieruchomości. Działka jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (przeznaczona pod tereny zabudowy usługowej.


Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż planowana dostawa - jak słusznie stwierdziło Województwo - będzie zwolniona od podatku, przy czym:


  • dostawa budynków nr 7 oraz nr 8 (w części będącej przedmiotem dzierżawy i najmu) podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż będzie dokonywana po pierwszym zasiedleniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i po upływie dwóch lat od tego zasiedlenia,
  • dostawa budynków nr 7 i 8 (w części nie będącej przedmiotem dzierżawy, ani najmu) podlegać będzie zwolnieniu od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a Województwo nabyło je z mocy prawa i nie ponosiło nakładów na ich ulepszenie, w stosunku do których miałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o wartości przewyższającej 30% wartości początkowej tych obiektów,
  • dostawa budynku (działka nr … podlegać będzie zwolnieniu od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a Województwo nabyło go z mocy prawa i nie ponosiło nakładów na jego ulepszenie, w stosunku do którego miałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o wartości przewyższającej 30% wartości początkowej tego obiektu,


W konsekwencji, uwzględniając zapis art. 29 ust. 5 ustawy, dostawa gruntów (działek nr …, …i …), na których obiekty te są posadowione również będzie zwolniona od podatku. Natomiast działka zbudowana śmietnikiem (nie będącym budynkiem, ani budowlą w rozumieniu prawa budowlanego) będzie podlegać – jak słusznie Województwo wskazało - opodatkowaniu 23% stawką podatku, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, ponieważ zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod zabudowę.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie zawiera oceny stanowiska Województwa dotyczącego sposobu opodatkowania czynności zamiany przez osoby fizyczne mające brać udział w tej transakcji, bowiem zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przypadku zatem, gdy strony (osoby fizyczne) biorące udział w przedmiotowej transakcji są zainteresowane uzyskaniem interpretacji indywidualnej powinny wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj