Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1MUS-1471/DPD/423/90/04/DC
z 17 czerwca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
1MUS-1471/DPD/423/90/04/DC
Data
2004.06.17



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
opodatkowanie dochodów
powiązania
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Pytanie podatnika
W złożonym zapytaniu Bank prosi o potwierdzenie prawidłowości interpretacji postanowień znowelizowanej Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu sie od opodatkowania w zakresie podatku od dochodów, w następujących kwestiach związanych z pełnioną przez Bank funkcją płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek i dywidend wypłacanych na rzecz osób prawnych będących rezydentami podatkowymi w Holandii:
1) czy podlegają opodatkowaniu u źródła przychody odsetkowe uzyskane przy wykupie bonów skarbowych,
2) czy od 1 maja 2004 r. Polska rozpocznie stosowanie Dyrektywy z dnia 23 lipca 1990 r. o wspólnym systemie opodatkowania miedzy spółkami matkami i spółkami córkami różnych państw (90/435/EEC) i zaczną obowiązywać postanowienia znowelizowanej konwencji polsko-holenderskiej w zakresie opodatkowania dywidend.


Na podstawie przepisu art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm. - zwana dalej ustawą Ordynacja podatkowa) odpowiadając na pisemne zapytanie z dnia 17 marca 2004 r. w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje:

W złożonym zapytaniu Bank prosi o potwierdzenie prawidłowości interpretacji postanowień znowelizowanej Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu sie od opodatkowania w zakresie podatku od dochodów, w następujących kwestiach związanych z pełnioną przez Bank funkcją płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek i dywidend wypłacanych na rzecz osób prawnych będących rezydentami podatkowymi w Holandii:
1) czy podlegają opodatkowaniu u źródła przychody odsetkowe uzyskane przy wykupie bonów skarbowych,
2) czy od 1 maja 2004 r. Polska rozpocznie stosowanie Dyrektywy z dnia 23 lipca 1990 r. o wspólnym systemie opodatkowania miedzy spółkami matkami i spółkami córkami różnych państw (90/435/EEC) i zaczną obowiązywać postanowienia znowelizowanej konwencji polsko-holenderskiej w zakresie opodatkowania dywidend.

ad. 1)
Zgodnie z postanowieniami art. 11 ust. 3 lit. d) Konwencji podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2003 r., nr 216, poz. 2120 – dalej zwana Konwencją) odsetki podlegają opodatkowaniu tylko w Umawiającym się Państwie, w którym odbiorca odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, jeżeli odbiorca ten jest osobą uprawnioną do odsetek i jeżeli takie odsetki są wypłacane w związku z obligacjami, skryptami dłużnymi lub innymi podobnymi obligacjami emitowanymi przez Rząd Umawiającego się Państwa, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny.

Przepis art. 11 ust. 3 lit. d) Konwencji, zakłada opodatkowanie odsetek tylko w Umawiającym się Państwie, w którym odbiorca odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, jeżeli odbiorca ten jest osobą uprawnioną do odsetek a odsetki są związane z obligacjami, skryptami dłużnymi lub innymi podobnymi obligacjami emitowanymi przez Rząd Umawiającego się Państwa, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. W świetle powyższego osoby prawne będące rezydentem w Holandii, którzy uzyskują dochód z tytułu odsetek uzyskanych przy zakupie bonów skarbowych emitowanych przez rząd polski, jednostkę terytorialną lub organ lokalny nie będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art.21 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych.

ad.2)
Zgodnie z art.32 Konwencji, o której mowa w punkcie pierwszym, wchodzi ona w życie po upływie jednego miesiąca od daty wymiany późniejszej z rat ratyfikowanych i będzie miała zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia lub po tym dniu w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym Konwencja weszła w życie.

Jako, że wymiana rat miała miejsce w 2003 roku Konwencja podpisana w Warszawie z dn.13 lutego 2002 roku między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku ma zastosowanie od 01 stycznia 2004 roku.
Jednocześnie, zgodnie z ustepem 3 artykułu 32 tej Konwencji, dotychczasowa Konwencja pomiędzy obydwoma państwami straciła moc w dniu poprzedzającym dzień, od którego nowa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania ma zastosowanie (tj. 31 grudnia 2003r.)

Zgodnie z częścią VII Protokołu do tej Konwencji do czasu gdy obydwa Umawiające się Państwa nie zaczną stosować w pełni Dyrektywy z dnia 23 lipca 1990 r. o wspólnym systemie opodatkowania między spółkami matkami i spółkami córkami różnych państw (90/435/EEC – dalej Dyrektywa), będą miały w dalszym ciągu zastosowanie postanowienia artykułu 10 ust. 3 Konwencji między Rządem Królestwa Holandii a Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z protokołem, podpisanej w Warszawie dnia 20 września 1979 r.

Ustawą z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz.1957) dokonano nowelizacji m.in. art.22 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, która realizuje powyższą Dyrektywę.

Zgodnie z art.9 w/w ustawy dodane przepisy art.22 ust.4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
Tym samym Naczelnik Urzędu podziela stanowisko Banku przedstawione w powyższym piśmie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj