Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
IMUS–1471/VUR2/443-91/04/BZ
z 20 maja 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IMUS–1471/VUR2/443-91/04/BZ
Data
2004.05.20



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
nieruchomości
opodatkowanie
sprzedaż nieruchomości
użytkowanie (używanie)


Pytanie podatnika
1.Jak należy opodatkować sprzedaż używanych nieruchomości?2.Czy w związku faktem, iż od dnia 01.05.2004 r. oddziały nie są już odrębnymi podatnikami VAT, należy wymieniać kasy fiskalne, a jeżeli tak to w jakim terminie?


Jak wynika z przedstawionej sytuacji Podatnik wykonuje niżej wymienione czynności:
1. sprzedaży zabudowanych nieruchomości gruntowych będących własnością Skarbu Państwa a zarządzanych przez Podatnika, gdzie zabudowę tych nieruchomości stanowią: a. zarówno obiekty budownictwa mieszkaniowego jak i towarzysząca im infrastruktura w postaci: sieci rozprowadzających wraz z przyłączami do budynków mieszkalnych (hydrofornie), urządzenia i zagospodarowania terenu w ramach przedsięwzięć budownictwa mieszkaniowego (drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę) a także nienależące do infrastruktury towarzyszącej budynki z pomieszczeniami przynależnymi budynkom mieszkalnym – komórkami, schowkami, piwnicami. b. obiekty inne (kasyno)Zdaniem Podatnika sprzedaż ta jest zwolniona od podatku. Ponadto z przedstawionych informacji wynika, iż część osób zainteresowanych wykupem wpłaciła należność za wykup lokalu wraz z udziałem w gruncie w kwietniu 2004r.
2. Podatnik celem wykonywania nałożonych ustawami obowiązków otrzymuje dotacje celowe z budżetu na:- finansowanie ustawowo określonych zadań bieżących realizowanych przez pozostałe jednostki sektora finansów publicznych (§284)- finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych innych jednostek sektora finansów publicznych (§622)które to dotacje zdaniem Podatnika korzystają ze zwolnienia od podatku.
3. Podatnik wynajmuje kwatery i lokale mieszkalne, które to czynności sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 70.20.11 stosując zwolnienie od podatku.
4. Podatnik, jako zarządzający nieruchomościami Skarbu Państwa, ustanawia prawo wieczystego użytkowania gruntu. Przy czynności tej, przed podpisaniem aktu nabywca wnosi opłatę w wysokości 15% wartości gruntu, a następnie przez okres lat 99 wnosi raz w roku opłatę w wysokości 1% wartości gruntu. Zdaniem Podatnika czynności te nie podlegają przepisom ustawy z dnia 11.03.2004r.
5. Jednostka realizuje swoje działania poprzez sieć oddziałów terenowych, które, zgodnie z dyspozycją art. 11 ust. 2 ustawy o rachunkowości, posiadają księgi rachunkowe w swoich siedzibach, tam sporządzają rejestry podatkowe. Zdaniem Podatnika powinien on sporządzać deklarację łączną w oparciu o sporządzone przez te oddziały deklaracje jednostkowe. Ponadto z pisma wynika, iż oddziały, będące do dnia 30.04.2004 r. odrębnymi podatnikami VAT, rejestrują sprzedaż na rzecz osób fizycznych za pomocą kas fiskalnych. W związku z brzmieniem przepisów nowej ustawy nie jest dla Podatnika jasne czy należy dokonać wymiany kas fiskalnych. Przedmiotowe pismo zawiera zapytanie o możliwość przedłużenia terminu wymiany kas fiskalnych do końca b.r. w związku z jednoczesnym wejściem w życie nowej ustawy i przeprowadzaną reorganizacja przedsiębiorstwa .

Ad.1 Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem przywołanego w dalszej części pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków budowli i ich części, będących przedmiotem najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze. Natomiast zgodnie z pkt 10 cyt. przepisu zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkalne. W odniesieniu do dostawy (sprzedaży) obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części zastosowanie znajduje zastosowanie tylko przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Na mocy właśnie tego przepisu zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę używanych obiektów budownictwa mieszkaniowego i ich części, wyraźnie wyłączając ze zwolnienia obiekty nowe (przed pierwszym zasiedleniem) i ich części, a także części budynków mieszkalnych (używanych) przeznaczone na cele inne niż mieszkaniowe. Co do obiektów używanych nie mieszczących się w ustawowej definicji obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 2 pkt 12 ustawy) oraz części budynków mieszkalnych przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe zastosowanie ma zwolnienie zgodne z dyspozycją w/cyt. art. 43 ust. 1 pkt 2. W obydwu zaś przypadkach zastosowanie ma art. 29 ust. 5 ustawy, na mocy którego, przy dostawie budynków lub budowli trwale z gruntem związanych lub części takich budynków do podstawy opodatkowania zalicza się wartość gruntu. Zastosowanie przez Podatnika zwolnienia od podatku powyższych czynności przyjmując, iż grunt, którego wartości nie można wydzielić z podstawy opodatkowania, korzysta z tego samego zwolnienia, co posadowione na nim nieruchomości, jest zgodne z powołanymi wyżej przepisami. Jeżeli, jak to ma miejsce w niektórych przypadkach wskazanych przez Podatnika, zapłata za wykup lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w działkach gruntu została dokonana w kwietniu, to na mocy obowiązującego do dnia 30.04.2004 r. art. 6 ust. 7 b ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 ze zm.) obowiązek podatkowy powstawał z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty nie później jednak niż 30 dni od dnia wydania. Powyższy przepis oznacza, iż w deklaracji za kwiecień należy rozliczyć otrzymane płatności w części dotyczącej nieruchomości z wyłączeniem gruntu, który nie był towarem w rozumieniu ustawy z dnia 08.01.1993 r. i jako taki nie podlegał przepisom ustawy.

Ad. 2 Od dnia 01.05.2004 r. włączeniu do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług podlegają także dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze związane z dostawą lub świadczeniem usług. Zgodnie bowiem z dyspozycją art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku, przy czym obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Jeżeli zatem otrzymywane przez Podatnika dotacje są związane z dostawą lub świadczeniem usług, to będą podlegały opodatkowaniu w takiej części i według stawki podatku, właściwej dla dostawy lub świadczenia usług, z którą są związane. Ponadto, zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. O ile zatem usługi świadczone przez Podatnika faktycznie zaliczają się do usług obrony narodowej, to korzystają na mocy powołanego przepisu ze zwolnienia od podatku, jako wymienione w poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy. Zatem zwolnienie to będzie obejmować także dotacje otrzymywane na cele świadczenia tych usług.

Ad. 3 Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4. A zatem, o ile świadczone przez Podatnika czynności najmu kwater i lokali mieszkalnych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.20.11, będą korzystały ze zwolnienia jako usługi wymienione w poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy - usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem najmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe. Podobnie jest w przypadku usług gospodarowania powierzonym mieniem Skarbu Państwa, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.32.11 usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie dyspozycji § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970). Zgodnie z powołanym przepisem zwalnia się od podatku od towarów usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).

Ad. 4 Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony (...). Stosownie zaś do art. 2 pkt 6 pod pojęciem towarów rozumie się również grunty. Zgodnie z art. 233 ustawy z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (D. U. nr 16, poz. 93 ze zm.) w granicach, określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego oraz przez umowę o oddanie gruntu Skarbu Państwa lub gruntu należącego do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków w użytkowanie wieczyste, użytkownik może korzystać z gruntu z wyłączeniem innych osób. W tych samych granicach użytkownik wieczysty może swoim prawem rozporządzać. W świetle powołanych uregulowań nie ma zatem wątpliwości, iż ustanowienie użytkowania wieczystego jest przeniesiemy prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, co wyczerpuje ustawową definicję dostawy towarów. Dla dokonania powyższej czynności nie przewidziano w ustawie żadnych zwolnień jest ona zatem opodatkowana zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 stawką podatku w wysokości 22%. Jeżeli jednak ustanowieniu prawa użytkowania wieczystego towarzyszy dostawa budynku, budowli lub ich części trwale złączonych z gruntem to mają zastosowanie przepisy § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970). Stosownie do powołanego przepisu zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%.

Ad. 5 W myśl z art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku (...) oraz zwolnionych od podatku (...), są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej(...). Powyższy przepis nakłada na Podatnika obowiązek prowadzenia ewidencji na podstawie której sporządza się deklaracje dla podatku od towarów i usług. Oznacza to, że deklaracja składana przez Podatnika winna być sporządzona na podstawie danych zawartych w tej ewidencji.

Ponadto, na podstawie art. 160 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług osoba prawna, której zakłady (oddziały) rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem 1 maja 2004 r. we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojego zakładu (oddziału), który przestał być wyodrębnionym podatnikiem - w zakresie, w jakim dotyczą podatku od towarów i usług. Z uwagi na fakt, że zgodnie z przepisami ww. ustawy z dniem 1 maja 2004 r. oddziały przestały być wyodrębnionymi podatnikami podatku od towarów i usług, należy dokonać likwidacji kas rejestrujących (wymiany pamięci fiskalnych) zgłoszonych do urzędów skarbowych przez w/w oddziały, po spełnieniu wymogów wynikających z § 5 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. nr 108, poz. 948 ze zm.). Tym samym z dniem 1 maja 2004 r centrala wstąpiła we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego ich prawa i obowiązki, w tym również obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. W związku z zapytaniem Podanika o możliwość przedłużenia terminu wymiany modułów kas rejestrujących użytkowanych przed 1 maja 2004r. przez oddziały, do momentu zakończenia reorganizacji struktury przedsiębiorstwa, tj. do końca 2004 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że przepisy prawa podatkowego dotyczące kas fiskalnych nie zawierają regulacji w tym zakresie, natomiast art. 160 ust. 3 w/w ustawy jednoznacznie wskazuje termin dokonania wymiany kas fiskalnych. Niemniej, kierując się pismem Ministra Finansów z dnia 7 maja 2004 r. nr PP7-8180/270/2004/JS/1450 za dopuszczalne należy uznać prowadzenie ewidencji przez Podatnika przy zastosowaniu dotychczasowych kas, do czasu zakończenia procesu wymiany wspomnianych modułów - jednak nie dłużej niż do 31 lipca br. - pod warunkiem stemplowania dokumentów emitowanych przez te kasy pieczęcią z właściwą nazwą i numerem NIP, tj. centrali.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj