Interpretacja Urzędu Skarbowego w Elblągu
PD2/415/24/04
z 7 czerwca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD2/415/24/04
Data
2004.06.07
Autor
Urząd Skarbowy w Elblągu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
reklama
reklama publiczna
Pytanie podatnika
Możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z uczestnictwem w Targach Poznańskich.
Pismem z dnia 04.05.2004 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 11.05.2004 r.), uzupełnionym w dniu 01.06.2004 r., właściciele P.P.H.U. Spółki Jawnej zwrócili się z prośbą o udzielenie informacji dotyczącej możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów niżej wymienionych wydatków poniesionych w związku z uczestnictwem w Targach Poznańskich:
Zdaniem Podatników wszystkie wydatki związane z uczestnictwem w Targach Poznańskich stanowią koszty uzyskania przychodu nie objęte limitem. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późniejszymi zmianami) na pisemne zapytanie Podatnika udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 23 cytowanej wyżej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba, że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Pojęcie reklama i reprezentacja nie zostały zdefiniowane ani w ustawach o podatku dochodowym, ani też w aktach wykonawczych wydanych na podstawie zawartych w nich delegacji. Słownik języka polskiego określa, że reklama jest to rozpowszechnianie informacji o towarach i ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś. Ogólnie zatem ujmując celem reklamy jest przekazanie informacji o towarach (usługach), nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Od strony metodycznej daje się wyodrębnić:
Pierwszy typ reklamy ma charakter publiczny, masowy. Taki charakter ma właśnie reklama prowadzona na krajowych i międzynarodowych targach. Drugi typ reklamy ma charakter niepubliczny, zindywidualizowany. Właśnie drugi typ reklamy jest kosztowo limitowany wraz z kosztami reprezentacji (do wysokości 0,25% przychodów firmy w skali roku podatkowego). Reklamowanie firmy poprzez udziały w targach, czy krajowych, czy też zagranicznych, ma wpływ na sytuację firmy na rynku i może sytuację tę uczynić korzystniejszą. Wobec powyższego, zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami prawa podatkowego wydatki związane z uczestnictwem w imprezach reklamowych publicznych do, których można zaliczyć Targi Poznańskie stanowią nie limitowany koszt uzyskania przychodów. Ponadto należy nadmienić, że aby móc zaliczyć wydatki na reprezentację i reklamę w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatki te muszą być właściwie udokumentowane. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.