Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim
PP/443-23/04
z 28 czerwca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-23/04
Data
2004.06.28



Autor
Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
koszty przewozu
podmiot zagraniczny
składowanie
usługi transportowe


Pytanie podatnika
Pełna treść zapytania w odpowiedzi , dotyczy kwestii wewnątrzwspólnotowych


Pismem z dnia 27-05-2004 r. zwróciła się Spółka z prośbą o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 , poz. 535 ) w następującym stanie faktycznym

1) Przepis art. 28 ust.3 cytowanej ustawy mówi , że w przypadku usług transportowych za miejsce ich świadczenia uważa się miejsce , gdzie transport towarów się rozpoczyna . W przypadku jednak, gdy nabywca wewnątrz wspólnotowej usługi transportowej poda dla tej czynności świadczącemu usługę, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, za miejsce świadczenia tej usługi uznaje się terytorium państwa członkowskiego, które ten numer wydało. Spółka ma wątpliwość czy chodzi o numer identyfikacji krajowej czy unijny.. Według Spółki w tym przepisie chodzi o numer „ krajowy ” zwłaszcza , że ustawodawca rozróżnia – „ numer przyznany przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych ” – art.25 ust.2 i – „ numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego ”- art. 28 ust.3.

2)Zgodnie z przepisem art.31 ustawy o PTU podstawa w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów jest określana jako kwota, którą nabywający jest obowiązany zapłacić, powiększana o podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku nabyciem towarów ( art.31 ust.2 pkt 1) oraz o wydatki dodatkowe,takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawce od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia ( art.31 ust.2 pkt 2). Czy przez dostawcę, o którym mowa w tym przepisie należy rozumieć tylko ten podmiot, od którego został nabyty towar czy też przewoźnika, który przewozi towar na zlecenie Spółki. Czyli zatem w przypadku, jeżeli oprócz zapłaty za towar firmie zagranicznej jesteśmy obciążani kosztami transportu dokonanego przez firmę trzecią to czy koszty te doliczamy do podstawy opodatkowania .Zdaniem Spółki „ dostawcą ” o którym mówi ten przepis jest tylko firma sprzedająca towar ponieważ to ona dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i w takim przypadku koszty transportu dokonanego przez podmiot trzeci jako nie pobrane przez dostawcę nie powiększają podstawy opodatkowania w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów.

3) Jeżeli koszty opisane w pkt 2 zwiększałyby podstawę opodatkowania prosimy o wskazanie jak powinno się dzielić koszt transportu w przypadku , jeżeli jedna faktura za transport obejmuje dostawę różnych towarów , opodatkowanych różnymi stawkami podatku VAT. Czy koszt transportu powinien być dzielony w proporcji do wartości czy ilości zakupionych towarów. Przykładowo , jeżeli jeden transport będzie obejmował części elektroniczne o wadze 100 kg i wartości 100 000 EURO ( stawka 22 %)i owoce cytrusowe o wadze 15 000 kg. i wartości 20 000 EURO ( stawka 7 % ) to sposób podziału kosztów transportu znacząco wpłynie na podstawę opodatkowania i wartość podatku. Zdaniem Spółki powinno się dzielić koszty transportu według kryterium ilościowego , ponieważ koszty transportu nie zależą ( jak np. koszty ubezpieczenia w drodze ) od wartości towaru a od jego masy.

4 ) Spółka w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi polegające m.in. na udostępnianiu powierzchni magazynowych w celu przechowywania towaru. Usługi te świadczymy na rzecz podmiotów z poza Unii, które nie są podatnikami podatku VAT na terytorium żadnego kraju Wspólnoty ( nie dokonują żadnych innych czynności poza zakupem i wywozem towarów ). W naszym magazynie towary te są przechowywane do czasu wywozu poza terytorium Wspólnoty ( składowane , przeładowywane itp.). Na fakturach dokumentujących zakupy dokonywane przez naszych usługobiorców , którzy są nabywcami tych towarów , nasz magazyn jest wskazywany jako miejsce dostarczenia towarów przez sprzedającego ten towar ( sprzedawca – firma hiszpańska , nabywca – firma ukraińska , przeznaczenie towaru - Tomaszów Lub. skład „ F. ” ) Towary są następnie wywożone do kraju nabywcy. Czy w opisanym przypadku nastąpi w Spółce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ze wszystkimi związanymi z tym konsekwencjami . Zdaniem Spółki nie mamy tu do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów ani po stronie Spółki – w żadnym momencie nie nabywamy prawa do rozporządzania tym towarem jako jego właściciel ani po stronie firmy zlecającej nam składowanie ( towar został nabyty na terytorium innego państwa członkowskiego nie służy do wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu polskim podatkiem VAT ( art. 9 ).

5) Czy w przypadku dokonywania przez Spółkę wywozu tych towarów poza granicę Unii mamy prawo do zastosowania do tych usług stawki VAT 0 %. Zdaniem Spółki mamy do czynienia z usługami związanymi bezpośrednio z eksportem towarów ( art. 83 ust.1 pkt 21 )

6 ) Czy w przypadku świadczenia usług transportowych dla firmy z poza Unii nie będącej podatnikiem podatku VAT w żadnym z krajów Wspólnoty , a usługa polega na przewiezieniu towarów np. z Włoch do Polski , to czy taka usługa będzie podlegała opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług . Naszym zdaniem nie, ponieważ art.28 ustawy , określa , że miejscem świadczenia usługi transportowej jest kraj na terenie którego transport się rozpoczyna ( w tym konkretnym przypadku Włochy ).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lub. , działając na podstawie art.14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zmian.) uprzejmie wyjaśnia:

W zakresie wątpliwości jaki ma podać nabywca wewnątrzwspólnotowej usługi transportu numer identyfikacji krajowej czy unijny , stanowisko Spółki jest prawidłowe. Gdyż przepis art. 28 ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi , że został podany „ numer , pod którym jest nabywca zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu.” Nabywcą usługi transportu wewnątrzwspólnotowego nie koniecznie musi być firma zarejestrowana dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego.

Natomiast w zakresie wątpliwości co do przepisu art.31 cytowanej ustawy , zdanie Spółki w tej kwestii jest błędne . Z przepisu art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy o PTU wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje również inne należności płacone w związku z nabyciem towarów . A do takich należności można zaliczyć koszty transportu poniesione w wyniku nabycia towarów. Dodatkowo ust.3 w/w przepisu wymienia co nie obejmuje podstawa opodatkowania i jest to katalog zamkniętych przypadków.

Koszty transportu poniesione w związku z dowozem różnych towarów w ramach tej samej usługi gdy sprzedawca zafakturuje całość jedną kwota bez rozgraniczenia na poszczególne towary należałoby rozliczyć według kryterium ilościowego. Zatem stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe.

W opisanej sytuacji w punkcie 4 Spółka w żadnym momencie nie nabędzie prawa do rozporządzania przechowywanym towarem jako jego właściciel ani też takie prawo nie wystąpi po stronie firmy zlecającej składowanie. Zatem nie będzie miało miejsca w żadnym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie . Stanowisko Spółki w tej kwestii jest prawidłowe.

Natomiast w przypadku dokonania przez Spółkę wywozu składowanych towarów poza granice Unii zostanie wykonana usługa bezpośrednio związana z eksportem towarów. Właściwym będzie tak jak Spółka w zapytaniu wskazuje zastosowanie do tych usług stawki VAT w wysokości 0 % stosownie do przepisu art. 83 ust.1 pkt 21 lit. a ) ustawy o PTU , który do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów zalicza:- dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu , przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu , przeładunku , ważeniu , kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu.

W przypadku świadczenia usług transportowych dla firmy z poza Unii nie będącej podatnikiem podatku VAT w żadnym z krajów Wspólnoty a usługa będzie polegać na przewiezeniu towarów z Włoch do Polski ; przepis art. 28 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług definiuje miejsce świadczenia usługi transportu towarów , którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium dwóch różnych państw członkowskich jako miejsce gdzie transport się rozpoczyna. W przedstawionej sytuacji będą to Włochy i usługa ta nie będzie podlegać opodatkowaniu polskim podatkiem VAT . Tym samym stanowisko Spółki przedstawione w zapytaniu jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj