Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
BI/005-0463/03
z 20 stycznia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
BI/005-0463/03
Data
2004.01.20
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
dofinansowanie
koszty uzyskania przychodów
sponsoring
Pytanie podatnika
Czy wydatek na dofinansowanie przygotowania do druku książki w której zostanie opublikowany fakt dofinansowania wraz z pełną nazwą Studium może stanowić koszt uzyskania przychodów z tytułu reprezentacji i reklamy?
Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, o nazwie Studium Szkolenia Specjalistycznego przekazał wydawnictwu kwotę pieniężną na pokrycie kosztów przygotowania do druku książki. Wpłata została udokumentowana fakturą. Fakt dofinansowania tych kosztów będzie opublikowany wraz z pełną nazwą Studium na stronie redakcyjnej książki. Książka zostanie wydana w ilości 500 egz. i rozprowadzona poprzez sieć dystrybucyjną wydawnictwa do odbiorców indywidualnych, bibliotek oraz ogólnokrajowej sieci sprzedaży w księgarniach naukowych. Ponadto treści zawarte w tej książce będą wykorzystywane w działalności szkoleniowej Studium. Pojęcie kosztów uzyskania przychodów zostało zdefiniowane w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Ponieważ w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991r. nie zostały zdefiniowane pojęcia „reklamy" i „reprezentacja” w orzecznictwie sądowym oraz interpretacjach Ministerstwa Finansów powszechnie stosuje się wykładnię językową tych pojęć. W słowniku języka polskiego PWN pod redakcją Mieczysława Szymczaka (PWN 1995 r.) pojęcia te zostały zdefiniowane następująco:Reklama to - rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi;Reprezentacja to - okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną.Transponując powyższy zakres semantyczny tych pojęć na grunt prawa podatkowego należy stwierdzić, że w pojęciu wydatków na reklamę mieszczą się te wydatki, które ponosi między innymi przedsiębiorca świadczący usługi szkoleniowe ale tylko wówczas gdy jednocześnie z nazwą podaje do wiadomości dane o miejscu, rodzaju i możliwościach nabycia świadczonych usług. W pojęciu zaś reprezentacji mieszczą się te wydatki, które ponosi w celu kształtowania właściwego wizerunku prowadzonej działalności, nie wyłączając dobrej kondycji finansowej. Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Studium w zamian za przekazanie kwoty pieniężnej na pokrycie kosztów przygotowania do druku książki zapewniło sobie opublikowanie w książce informacji o swej nazwie.W takim przypadku można uznać, że wydatki zostały poniesione na szczególną formę reklamy i reprezentacji, zwaną powszechnie sponsoringiem, gdyż w Słownika wyrazów obcych (wyd. PWN, 1995) sponsoring oznacza bowiem „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności”, pod tym jednak warunkiem, iż w zamian za przekazane środki pieniężne zostanie zamieszczona nie tylko nazwa Studium ale również pozostałe dane, mieszczące się w powyższym zakresie pojęcia reklamy. Zamieszczenie tylko nazwy bez danych wskazujących na reklamę działalności Studium będzie skutkowało uznaniem, iż umowa z wydawnictwem nie miała charakteru świadczenia wzajemnego, a więc była umową darowizny, za którą w myśl art. 888 Kodeksu cywilnego uważa się taką umowę w której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Zgodnie zaś z art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. darowizny i ofiary wszelkiego rodzaju nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika również, że książka na której przygotowanie do druku został poniesiony wydatek zostanie rozprowadzona poprzez sieć dystrybucyjną wydawnictwa do odbiorców indywidualnych, bibliotek oraz ogólnokrajowej sieci sprzedaży w księgarniach naukowych. Jeżeli więc w książce zostaną przedstawione dane mieszczące się w przedstawionym powyżej pojęciu reklamy, to wówczas będzie można uznać, że będą to wydatki na reklamę i reprezentację publiczną, nie podlegające limitowaniu. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.W słowniku języka polskiego PWN pod redakcją Mieczysława Szymczaka (PWN 1995 r.) przez pojęcie publiczny uważa się dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich; związany z jakimś urzędem, z jakąś instytucją itp.; ogólny, powszechny, społeczny, nieprywatny»Transponując również zakres semantyczny tego pojęcia na grunt prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż użyty w tym przepisie zwrot „publicznie w inny sposób” oznacza, iż o charakterze publicznym reprezentacji reklamy nie decyduje tylko miejsca ale przede wszystkim adresat do którego jest skierowana, czyli anonimowy odbiorca lub bliżej nieokreślona zbiorowość ludzi, jak w przedstawionym w zapytaniu słuchaczy szkoleń, czytelników w bibliotekach czy nabywców w księgarniach. W przedstawionym stanie faktycznym i prawnym podatnikowi jako wspólnikowi Studium Szkolenia Specjalistycznego będzie przysługiwało prawo ujęcia wydatków na sponsoring w koszty uzyskania przychodów, jako wydatków na reprezentację i reklamę publiczną, a więc nie podlegającą limitowi określonemu w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. tylko wówczas gdy informacja zamieszczona w książce, będzie zawierała prócz nazwy Studium pozostałe dane definiujące pojecie reklamy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.