Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-856/12/KG
z 3 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-856/12/KG
Data
2012.10.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
basen
brak prawa do odliczenia
gmina
pływalnia
projekt
remonty
wyposażenie
zadania własne


Istota interpretacji
Gmina nie ma prawa do doliczenia podatku naliczonego w związku z remontem i wyposażeniem krytej pływalni i kąpieliska.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2012r. (data wpływu 14 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2012r. (data wpływu 25 września 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani zwrotu różnicy podatku VAT w związku realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani zwrotu różnicy podatku VAT w związku realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 września 2012r. (data wpływu 25 września 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przystępuje do projektu pn. „…”, który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W najbliższym czasie planowane jest podpisanie umowy o dofinansowania projektu z Urzędem Marszałkowskim Województwa.

Projekt zakłada remont i instalację nowego wyposażeni w dwóch obiektach sportowych – otwartym i zamkniętym – w Q: kąpielisku i krytej pływalni.

W stanie obecnym obydwa obiekty odbiegają od norm, jaki powinien spełniać nowoczesny

obiekt sportowy – w szczególności dotyczy to norm sanitarnych, bezpieczeństwa i udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Bezpośrednim celem projektu jest poprawa jakości istniejących obiektów sportowych (krytej prywatni i kąpieliska) w Q, celem zapewnienia należytej oferty aktywnego spędzania wolnego czasu przez mieszkańców Gminy i Miasta i turystów, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych.

Na krytej pływalni przewiduje się wykonanie prac dotyczących m.in. wymiany płytek posadzkowychściennych, izolacji przeciwwilgociowej, remontu dużej niecki basenowej z wymianą folii, montaż sauny elektrycznej wraz z podłączeniem. Na otwartym kąpielisku przewiduje się remont niecki basenowej, montaż ogrodzenia wokół niecki, wymianę natrysków, montaż nogomyjek.

Z krytej pływalni w godzinach porannych korzystają uczniowie miejsko-gminnych szkół, później basen jest ogólnodostępny. W tych godzinach odbywają się również zajęcia szkółki pływackiej. W ciągu roku poszczególne szkoły organizują mistrzostwa w pływaniu oraz Szkolne Mistrzostwa Miasta, jak również Otwarte Mistrzostwa Miasta. W okresie ferii zimowych w określonych godzinach z pływalni korzysta młodzież w grupach zorganizowanych dla których organizowane są różnorodne zajęcia w wodzie.

Kąpielisko otwarte jest w sezonie letnim w miesiącu lipcu i sierpniu. W tym czasie obszar jest ogólnodostępny. Ceny za korzystanie z krytej pływalni i kąpieliska ustalane są na podstawie Zarządzenia Burmistrza Gminy i Miasta Q z dnia 18 lutego 2011r. Rada Miejska uchwałą nr xxx z dnia 27 listopada 2009r. upoważniła Burmistrza Gminy i Miasta do określenia sposobu ustalania cen i opłat za korzystanie z usług komunalnych o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej Gminy i Miasta Q.

Projekt będzie w 85% wydatków kwalifikowanych finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet IX Zdrowie i rekreacja, Działanie 9.3. Lokalna infrastruktura sportowa oraz 15% z budżetu Gminy i Miasta Q.

W trakcie realizacji robót budowlanych część prac należy zakwalifikować jako ulepszenie już istniejących środków trwałych (przykładowo montaż sauny elektrycznej), a część należy traktować jako koszty ich remontu. Powstałe w wyniku realizacji projektu ulepszenia już istniejących środków trwałych, wytworzone nowe środki trwałe, remont środków trwałych oraz osiągnięte rezultaty zachowają trwałość po zakończeniu robót budowlanych. Gmina jako beneficjent posiada pełną zdolność organizacyjną i finansową do zrealizowania i utrzymania trwałości projektu w okresie 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu, a perspektywa dalszego utrzymania środków trwałych należeć będzie w dalszym ciągu do Gminy. Projekt będzie zarządzany przez Urząd Gminy i Miasta, który będzie prowadził całość procedur przetargowych i rozliczeniowych.

Po zakończeniu realizacji robót budowlanych właścicielem zasobów materialnych powstałych w wyniku realizacji projektu będzie Gmina, po wykonaniu robót budowlanych ulepszona wartość majątku, nowo wytworzone środki trwałe przekazane zostanie nieodpłatnie jednostce budżetowej pod nazwą Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Q, który jest trwałym zarządcą basenu i kąpieliska na podstawie dwóch decyzji Burmistrza Gminy i Miasta Q z dnia 11 maja 2006r. W decyzjach ustalono opłatę roczną z tytułu trwałego zarządu w wysokości 1% ceny ustalonej przez rzeczoznawcę majątkowego. Koszty związane z eksploatacją basenu i kąpieliska są ponoszone przez Miejski Ośrodek Sportu j Rekreacji w Q, będący odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Q wykorzystuje wytworzony majątek do prowadzenia działalności odpłatnej związanej z świadczeniem odpłatnych usług związanych z korzystaniem z basenu oraz kąpieliska.

Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych gminy.

Natomiast koszty remontu basenu i kąpieliska zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w Urzędzie Gminy i Miasta i nie zwiększą wartości już istniejących środków trwałych.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako realizator projektu pn. „…” ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku VAT w odniesieniu do ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 20 września 2012r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani zwrotu różnicy podatku VAT w związku realizacją ww. projektu

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Powyższe zatem wskazuje, że realizowany projekt pod nazwą „…” wpisuje się w zakres prowadzonej przez Gminę działalności.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. „…”. Projekt zakłada remont i instalację nowego wyposażeni w dwóch obiektach sportowych – otwartym i zamkniętym – w Q: kąpielisku i krytej pływalni.

Na podstawie dwóch decyzji Burmistrza Gminy i Miasta Q z dnia 11 maja 2006r. basen i kąpielisko zostały przekazane w trwały zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w Q, będącym odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Q wykorzystuje wytworzony majątek do prowadzenia działalności odpłatnej związanej z świadczeniem odpłatnych usług związanych z korzystaniem z basenu oraz kąpieliska.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem trwałym zarządcą remontowanej pływalni i kąpieliska jest Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Q, będącym odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. „…”. Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, w związku z którym nie ma on możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani zwrotu różnicy podatku VAT w związku realizacją projektu pn. „…”, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywanie przez Gminę mienia będącego efektem projektu do czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj