Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie
Pdf-415/14/2004
z 6 kwietnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
Pdf-415/14/2004
Data
2004.04.06
Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc finansowa
pomoc zagraniczna
warunki zwolnienia
Pytanie podatnika
dotyczy zakresu stosowania zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z pismem z dnia 19.02.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.02.2004 r.), uzupełnionego następnie pismem z dnia 12.03.2004 r. dotyczącym udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie informuje: Z przedstawionego w piśmie uzupełniającym stanu faktycznego oraz dołączonych do niego dokumentów, tj.:
wynika: Na podstawie umowy 2478/732-090017/02 z dnia 06.06.2003 r. zawartej pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie, a Gminą Z. Gmina stała się beneficjentem środków z pomocy finansowej – Program SAPARD, w zakresie przewidzianym w Rocznej Umowie Finansowej zawartej na rok 2000/2001 między Komisją Wspólnot Europejskich, a rządem Rzeczpospolitej Polskiej w ramach „Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków komunalnych”. Gmina Z. zobowiązała się ww. umową do realizacji inwestycji „Budowa sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami”. Zgodnie z § 3 umowy, kwota pomocy finansowej stanowiącej zwrot części kosztów poniesionych przez beneficjenta na realizację inwestycji, jaką udzieli Agencja wynosi 526.771,27 zł nie więcej niż 75 % kwalifikowanych kosztów inwestycji wynoszących 702.361,70 zł. Kwota pomocy finansowej w wysokości 526.771,27 zł obejmuje środki krajowe w wysokości 131.692,82 zł, a środki pochodzące z Unii Europejskiej w kwocie 395.078,45 zł. W 2003 r. pomiędzy Gminą Z. a Z. sp. j. została zawarta umowa nr INW.342-5/2003, nr projektu 732-090017/02 na budowę sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami w miejscowości J. W umowie określono wartość umowy z zaznaczeniem, że środki pochodzą z Funduszów Komisji Europejskiej. Nadmienić należy, iż Z. sp. j. nie przedłożył szczegółowych dokumentów potwierdzających dokonanie płatności przez Gminę ze środków przekazanych jej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie, które wg umowy z tą Agencją miały wpłynąć na wyodrębnione konto. W miejsce tego udostępnił oświadczenie Wójta Gminy Z. z dnia 11.03.2004 r., iż Gmina zapłaciła wykonawcy za realizację przedmiotowej inwestycji kwotę 702.361,70 zł, z czego kwota 526.771,27 zł pochodziła z dotacji Programu SAPARD. Według umowy nr 2478/732-090017/02 zawartej pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie a beneficjentem - Gminą Z. kwota pomocy finansowej w wysokości 526.771,27 zł obejmuje również środki krajowe – 131.692,82 zł. Wobec braku możliwości weryfikacji dokonanych płatności opinia odniesie się jedynie do zasady zwolnienia ww. środków. Wskazać należy jednak, iż na podstawie § 3 umowy beneficjenta z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie kwota środków pochodzących z Unii Europejskiej określona została na 395.078,45 zł. Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 wyżej cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga kumulatywnego spełnienia następujących warunków:
Z przedłożonych w tut. Urzędzie dokumentów wynika, że inwestycja była finansowana ze środków Programu SAPARD w zakresie Rocznej Umowy Finansowej zawartej między Komisją Wspólnot Europejskich a rządem Rzeczpospolitej Polskiej. Przekazanie tych środków dokonane zostało za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy (Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa). Z załączonego protokołu odbioru wynika, że Z. sp. j. bezpośrednio realizował cel finansowany z bezzwrotnej pomocy programu. Zakładając, że wynagrodzenie określone w umowie przekazane zostało z utworzonego przez Gminę Z. konta dla otrzymania bezzwrotnej pomocy, spełnione zostały przesłanki zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie nadmienia się, iż zwolnienie w cyt. wyżej przepisie dochodów koreluje z wyłączeniem z kosztów uzyskania przychodów – na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy podatkowej „nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów – wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a - 47c i 48”. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.