Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie
Pdf-415/14/2004
z 6 kwietnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
Pdf-415/14/2004
Data
2004.04.06



Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc finansowa
pomoc zagraniczna
warunki zwolnienia


Pytanie podatnika
dotyczy zakresu stosowania zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych


Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z pismem z dnia 19.02.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.02.2004 r.), uzupełnionego następnie pismem z dnia 12.03.2004 r. dotyczącym udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie informuje:

Z przedstawionego w piśmie uzupełniającym stanu faktycznego oraz dołączonych do niego dokumentów, tj.:

  1. pismo znak: INW.2226-66/1/2004 Urzędu Gminy Z. z dni 11.03.2004 r.,
  2. kserokopia umowy nr 2478/732-090017/02 zawartej pomiędzy Gminą Z., a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie,
  3. protokół odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji inwestycji,

wynika:

Na podstawie umowy 2478/732-090017/02 z dnia 06.06.2003 r. zawartej pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie, a Gminą Z. Gmina stała się beneficjentem środków z pomocy finansowej – Program SAPARD, w zakresie przewidzianym w Rocznej Umowie Finansowej zawartej na rok 2000/2001 między Komisją Wspólnot Europejskich, a rządem Rzeczpospolitej Polskiej w ramach „Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków komunalnych”. Gmina Z. zobowiązała się ww. umową do realizacji inwestycji „Budowa sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami”. Zgodnie z § 3 umowy, kwota pomocy finansowej stanowiącej zwrot części kosztów poniesionych przez beneficjenta na realizację inwestycji, jaką udzieli Agencja wynosi 526.771,27 zł nie więcej niż 75 % kwalifikowanych kosztów inwestycji wynoszących 702.361,70 zł. Kwota pomocy finansowej w wysokości 526.771,27 zł obejmuje środki krajowe w wysokości 131.692,82 zł, a środki pochodzące z Unii Europejskiej w kwocie 395.078,45 zł.

W 2003 r. pomiędzy Gminą Z. a Z. sp. j. została zawarta umowa nr INW.342-5/2003, nr projektu 732-090017/02 na budowę sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami w miejscowości J. W umowie określono wartość umowy z zaznaczeniem, że środki pochodzą z Funduszów Komisji Europejskiej. Nadmienić należy, iż Z. sp. j. nie przedłożył szczegółowych dokumentów potwierdzających dokonanie płatności przez Gminę ze środków przekazanych jej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie, które wg umowy z tą Agencją miały wpłynąć na wyodrębnione konto. W miejsce tego udostępnił oświadczenie Wójta Gminy Z. z dnia 11.03.2004 r., iż Gmina zapłaciła wykonawcy za realizację przedmiotowej inwestycji kwotę 702.361,70 zł, z czego kwota 526.771,27 zł pochodziła z dotacji Programu SAPARD. Według umowy nr 2478/732-090017/02 zawartej pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie a beneficjentem - Gminą Z. kwota pomocy finansowej w wysokości 526.771,27 zł obejmuje również środki krajowe – 131.692,82 zł. Wobec braku możliwości weryfikacji dokonanych płatności opinia odniesie się jedynie do zasady zwolnienia ww. środków. Wskazać należy jednak, iż na podstawie § 3 umowy beneficjenta z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie kwota środków pochodzących z Unii Europejskiej określona została na 395.078,45 zł.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 wyżej cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga kumulatywnego spełnienia następujących warunków:

  • źródło pochodzenia – bezzwrotna pomoc w tym ze środków programów ramowych Unii Europejskiej,
  • przyznanie środków – między innymi na podstawie umów zawartych między organizacjami międzynarodowymi a rządem Rzeczpospolitej Polskiej,
  • bezpośrednia realizacja przez podatnika celu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Z przedłożonych w tut. Urzędzie dokumentów wynika, że inwestycja była finansowana ze środków Programu SAPARD w zakresie Rocznej Umowy Finansowej zawartej między Komisją Wspólnot Europejskich a rządem Rzeczpospolitej Polskiej. Przekazanie tych środków dokonane zostało za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy (Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa). Z załączonego protokołu odbioru wynika, że Z. sp. j. bezpośrednio realizował cel finansowany z bezzwrotnej pomocy programu. Zakładając, że wynagrodzenie określone w umowie przekazane zostało z utworzonego przez Gminę Z. konta dla otrzymania bezzwrotnej pomocy, spełnione zostały przesłanki zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie nadmienia się, iż zwolnienie w cyt. wyżej przepisie dochodów koreluje z wyłączeniem z kosztów uzyskania przychodów – na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy podatkowej „nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów – wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a - 47c i 48”.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj