Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443-68/04
Data
2004.05.27
Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
czasopisma
oferta
reklama
stawki podatku
Pytanie podatnika
Jak należy rozumieć wyrażenie "ogłoszenie handlowe", wymienione w poz. 49 załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Czy ogłoszenie typu "sprzedam suknię ślubną" jest ogłoszeniem handlowym w rozumieniu powołanej ustawy?
Zgodnie z art. 41 ust. 2 powołanej ustawy o PTU, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W tymże załączniku, pod poz. 49 ustawodawca wymienił gazety, magazyny, czasopisma - oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe - ex PKWiU 22.12, 22.13. W przedmiotowym piśmie zawarta została prośba o wyjaśnienie pojęcia „ogłoszenia handlowe”. Zdaniem podatnika ogłoszenia osób fizycznych sprzedających lub kupujących pralkę, telewizor, samochód czy części do niego, nie są ogłoszeniami handlowymi, bowiem handlem - w oparciu o definicję w Słowniku Języka Polskiego PAN - jest zorganizowana wymiana dóbr, obrót towarów, polegający na kupnie - sprzedaży. Analizując sytuację, przedstawioną w piśmie, tutejszy organ podatkowy stwierdza, że przepisy powołanej ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „ogłoszenia handlowe”, dlatego też, w celu wyjaśnienia znaczenia tego wyrażenia należy posłużyć się definicjami, zawartymi w słownikach. I tak, zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego PAN, przez ogłoszenie rozumieć należy „wiadomość o czymś (np. sprzedaży czegoś, wolnej posadzie), lub reklamę czegoś, wydrukowaną w prasie, przekazaną pzez radio, umieszczoną w miejscu publicznym”. Definicję handlu przedstawił w piśmie podatnik, ale poprzez handel rozumieć należy również „formę wymiany towarowo-pieniężnej, zespół czynności doprowadzających do przygotowania i zawarcia transakcji kupna-sprzedaży” - Leksykon Marketingu PWE. Biorąc pod uwagę powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza, że nie należy wiązać pojęcia „ogłoszenie handlowe” tylko z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą. Wymienione definicje wypełnia bowiem także ogłoszenie typu „sprzedam suknię ślubną” - jest to wiadomość o sprzedaży, w wyniku której dochodzi do wymiany towarowo-pieniężnej. Ponadto zaznaczyć należy, ustawodawca nie wskazał podmiotów, których ogłoszenia nie są ogłoszeniami handlowymi - dlatego też wyrażenie to należy rozumieć szeroko, a nie zawężać tylko do podmiotów gospodarczych. W związku z tym, stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie należy uznać za błędne. Dodatkowo tutejszy Urząd informuje, że w myśl § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970), w okresie do dnia 01.07.2004 r. obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy gazet, magazynów i czasopism (PKWiU 22.12 i 22.13) - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzanych metodami poligraficznymi, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe i które przez wydawców zostały przekazane do dystrybucji przed 01.052004 r. Warunkiem stosowania obniżonej do wysokości 7% stawki podatku, jest posiadanie dokumentacji potwierdzającej datę przekazania tych wydawnictw do dystrybucji.
|