Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/27/04/KK
z 6 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/27/04/KK
Data
2004.07.06



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
faktura
mały podatnik
opodatkowanie
podatek naliczony
rozliczanie podatku od towarów i usług
stawki podatku
usługi


Pytanie podatnika
  • Czy odpowiednikiem poz.86 zał nr 5 do ustawy o VAT z 1993 r. jest aktualnie w zakresie 7% stawki podatku dla usług remontowych poz 161 zał. 3 do stawy o VAT z 2004r.?
  • Jaka jest aktualnie stawka podatku VAT na usługi zarządzania lokalami mieszkalnymi i użytkowymi?
  • Czy jestem małym podatnikiem w rozumieniu art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z 11.03.2004r.?
  • Czy prawidłowy jest sposób ustalania proporcji o której mowa w art. 9 ust. 2-4 w/w ustawy z 2004r.?
  • jak należy rozumieć słowo "sporadycznosć" wymieniane w art. 90 ust. 6 ustawy z 2004r. ?


W związku ze złożonym przez Pana w dniu 5 maja 2004r. i uzupełnionym w dniu 10 i 31 maja 2004r. zapytaniem dotyczącym udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź – Bałuty działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje:

    1. Na podstawie art. 14a § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Zapytanie sformułowane w punkcie 1 Pana pisma dotyczy zagadnienia będącego m.in. przedmiotem toczących się postępowań podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2002 oraz podatku od towarów i usług za okres maj 2002r – sierpień 2003r.Zatem w świetle cytowanego wyżej przepisu art. 14a § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa nie ma podstawy prawnej do udzielenia odpowiedzi na zapytanie w tym zakresie.
    2. Odnośnie do zamieszczonego w piśmie Pana z dnia 10 maja 2004r. pytania 5 dotyczącego obowiązku posiadania odpowiedniego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w przypadku osiągania przychodów z najmu lokalu mieszkalnego wyjaśniam, iż pytanie to nie jest zapytaniem w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, na które organy podatkowe są zobowiązane udzielać informacji stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.Zgodnie z art. 3 pkt 2 powołanej ustawy przepisami prawa podatkowego są przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Zasady podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej określa zaś ustawa z dnia 19 listopada 1999r. – Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 ze zm.).Jednocześnie wyjaśniam, iż dla celów dokonywania rozliczeń w podatku dochodowym w związku z osiąganiem przychodów z najmu lokalu mieszkalnego nie jest wymagane posiadanie odpowiedniego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Świadczenie takich usług jest równocześnie zwolnione z podatku od towarów i usług.
    3. W zakresie podatku od towarów i usług tut. Organ wyjaśnia:

- odnośnie pytań zawartych w piśmie z dnia 5 i 10 maja 2004r.:

  1. W pozycji 161 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stanowiącego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% została wymieniona: dostawa, budowa, remont lub przebudowa budynków mieszkalnych (PKOB 11) i ich części, z wyjątkiem lokali użytkowych, realizowanych w ramach budownictwa społecznego.Definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego została określona w art.2 pkt.12 w/w ustawy, zgodnie z którą przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania- wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W świetle powyższego, w/w pozycja 161 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. nie jest odpowiednikiem pozycji 86 załącznika nr 5 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993r.
  2. Zgodnie z wymienionym w w/w piśmie z dnia 10 maja 2004r. § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).Jeżeli natomiast chodzi o zamieszczanie na fakturach symbolu klasyfikacji statystycznej towarów lub usług to kwestię tę reguluje przepis § 12 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). W myśl tego przepisu w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.
  3. Z definicją „małego podatnika” o którym mowa w art. 2 pkt 25 w/w ustawy związana jest specjalna metoda rozliczeń w podatku od towarów i usług, zwana kasową metodą rozliczeń. Rozliczanie się tą metodą zależy od wyboru podatnika

Zgodnie z art. 21 ust. 1 w/w ustawy mały podatnik może wybrać metodę rozliczeń polegającą na tym, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z dniem uregulowania całości lub części należności, nie później niż 90 dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Uregulowanie należności w części powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części. Aby skorzystać z w/w „ metody kasowej”, należy uprzednio pisemnie zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który będzie stosował tę metodę.

Mały podatnik może zrezygnować z metody kasowej, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy, w trakcie których rozliczał się tą metodą, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do końca kwartału, w którym stosował tę metodę. Mały podatnik traci prawo do rozliczania podatku metodą kasową, począwszy od rozliczenia za miesiąc następujący po kwartale, w którym przekroczył kwotę określoną w art. 2 pkt 25 w/w ustawy.

Z wyborem metody kasowej rozliczania podatku należnego wiąże się także konieczność stosowania tej metody przy rozliczaniu podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 16 ustawy mali podatnicy mogą obniżyć kwotę podatku należnego w rozliczeniu za kwartał, w którym:

  • uregulowali całą należność wynikającą z otrzymanej od kontrahenta faktury;
  • dokonali zapłaty podatku wynikającego z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji, wydanych przez właściwy organ celny nie wcześniej jednak niż z dniem otrzymania faktury lub dokumentu celnego.

Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale ( art.99 ust.2 ustawy). W tym samym terminie zobowiązani są do obliczania i wpłacania podatku na rachunek urzędu skarbowego ( art.103 ust.2 ustawy).

Podatnicy, którzy utracili prawo do stosowania metody kasowej, tracą prawo ( art.99 ust.5 ustawy) do składania deklaracji podatkowej za okresy kwartalne, począwszy od rozliczenia za miesiąc następujący po kwartale, w którym nastąpiło przekroczenie kwot określonych w art. 2 pkt 25 w/w ustawy.

Mały podatnik, który nie wybrał kasowej metody rozliczenia podatku może również rozliczać się kwartalnie. O wyborze składania deklaracji za okresy kwartalne, należy pisemnie zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca kwartału poprzedzającego kwartał, za który po raz pierwszy będzie składana kwartalna deklaracja podatkowa. Z kwartalnego rozliczania podatku od towarów i usług mali podatnicy mogą zrezygnować i powrócić do miesięcznego trybu składania deklaracji VAT, ale dopiero po upływie czterech kwartałów, w których rozliczali się za okresy kwartalne, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do ostatniego dnia kwartału, za który będzie składana ostatnia kwartalna deklaracja podatkowa ( art.99 ust.3 i 4 ustawy).

Faktury wystawiane przez małych podatników, o których mowa w art.21 ust. 1 ustawy, zawierają dodatkowo oznaczenie „FAKTURA VAT – MP” oraz termin płatności należności określonej w fakturze ( § 12 ust. 2 w/w rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r.powołanego w pkt 3 lit. b niniejszego pisma).

- odnośnie pytań zawartych w piśmie z dnia 31 maja 2004r.:

  1. Z brzmienia art. 163 ust. 1 w/w ustawy wynika, że jeżeli w 2003r. podatnik osiągnął obrót przekraczający kwotę 30.000 zł z tytułu wykonywania czynności, które zgodnie z przepisami ustawy podlegałyby opodatkowaniu lub nie podlegałyby opodatkowaniu, przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004r. przyjmuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 – 8, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003r. z wykonywania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustawy. W przypadku gdy podatnik uzna jednak, że w odniesieniu do niego kwota osiągniętego w 2003r. obrotu byłaby niereprezentatywna, stosuje się art. 90 ust. 9.Biorąc pod uwagę powyższe, dla określenia proporcji sprzedaży, w liczniku należy uwzględnić roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego tzn. wartość transakcji, które zgodnie z art. 86 ust. 1, 8, 9 dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego a w mianowniku wartość stanowiącą kwotę wykazaną w liczniku powiększoną o sprzedaż zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem za poprzedni rok podatkowy (w tym również kwotę dotacji innych niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy).
  2. W obowiązujących od 1 maja 2004r. przepisach o podatku od towarów i usług ustawodawca nie zawarł definicji słowa „sporadycznie”. W związku z tym dokonując wykładni przepisu art. 90 ust. 6 w/w ustawy można posłużyć się definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN z 1996r. Pod pojęciem „sporadyczny” rozumie się: zjawiający się, występujący rzadko, od czasu do czasu, nieregularnie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj