Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-680/12/KG
z 3 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-680/12/KG
Data
2012.10.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
sprzęt
urząd
wojewoda


Istota interpretacji
Urząd Wojewódzki nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z doposażeniem służb w sprzęt teleinformatyczny i łączności.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2012r., a następnie oryginał wpłynął w dniu 9 lipca 2012r., uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2012r. (data wpływu 7 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dot. realizacji projektu nr xxx „...” w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych Programu Ogólnego SOLID „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012r. za pośrednictwem urządzenia faksowego wpłynął ww. wniosek (oryginał wpłynął w dniu 9 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dot. realizacji projektu nr xxx „...” w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych Programu Ogólnego SOLID „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 sierpnia 2012r. (data wpływu 7 września 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-680/12/KG z dnia 24 sierpnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Wojewódzki (Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców) ubiega się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na zadane, które podlega współfinansowaniu z Programu ogólnego SOLID „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi” w ramach Programu Rocznego 2010 Funduszu Granic Zewnętrznych (procedura bezkonkursowa). Zadanie polega na doposażeniu służb Wojewody w sprzęt teleinformatyczny i łączności z innymi systemami; POBYT, SIS, VIS, Biometria (projekt otrzymał numer: xxx).

Podstawę prawną dla wykorzystania przez Polskę środków z Funduszu Granic Zewnętrznych 2007-2013 stanowi Decyzja nr 574/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 maja 2007r. ustanawiająca Fundusz Granic Zewnętrznych na lata 2007-2013 jako część Programu ogólnego „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi”. Ze względu na specyfikę działań kwalifikowalnych do realizacji w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych, projekty wybierane są w trybie zamkniętego naboru wniosków, z pominięciem procedury zamieszczania oficjalnego ogłoszenia o naborze.

Realizacja projektu w Urzędzie Wojewódzkim przyczyni się do: usprawnienia wykonywania zadań związanych z ochroną granicy zewnętrznej jak i całego obszaru strefy Schengen oraz podniesienia efektywności rozpatrywania prowadzonych przez Wojewodę postępowań w zakresie spraw dotyczących cudzoziemców. Wyposażenie służb Wojewody we wnioskowany sprzęt znacznie usprawni realizację nałożonych zadań i przyczyni się w większym stopniu do eliminowania nieprawidłowości. Ponadto zostanie zintensyfikowana wymiana informacji w sprawach wjazdu i pobytu cudzoziemców, prowadzona z placówkami Straży Granicznej, w tym z jednostkami odpowiedzialnymi za ochronę granicy zewnętrznej. Działania, podejmowane przez Wojewodę są niejednokrotnie bezpośrednio związane z kontrolą graniczną i mają związek z zapewnieniem ochrony granicy państwowej. Dotyczy to szczególnie przypadków, kiedy na podstawie analizy zapisów w systemach Pobyt i SIS pojawia się uzasadnione podejrzenie, iż cudzoziemiec zmienił dane osobowe lub zataił ważne informacji. W takich sytuacjach ważne dowody muszą być zebrane i przesłane do odpowiednich służb, a ich właściwe udokumentowanie ma znaczenie dla merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy. W tym celu odbywane są również liczne szkolenia pracowników oraz organów współpracujących. Dlatego doposażenie Wydziału w odpowiedni sprzęt jest niezbędne, aby umożliwić szybkie i skuteczne podejmowanie decyzji. Ponadto założony cel projektu jest zgodny z wytycznymi i zaleceniami kierowanymi do wojewodów przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w zakresie implementacji dorobku prawnego Schengen Rezultaty projektu będą wykorzystywane także po zakończeniu przedsięwzięcia.

Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nr xxx przez Wojewodę, wspierają cele szczegółowe Funduszu Granic Zewnętrznych określone w Decyzji xxx, tj. art. 4 ust.1 lit. h. Zgodnie z § 17 Statutu Urzędu Wojewódzkiego do zakresu działania Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców należy m.in. realizacja zadań Wojewody objętych działem administracji rządowej: sprawy wewnętrzne w zakresie kontroli ruchu granicznego i cudzoziemców. Natomiast zgodnie z zapisem zawartym w załączniku nr 2 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Wojewódzkiego (pkt 10), Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców wykonuje zadania w dziedzinie spraw cudzoziemców, wynikające m. in. z ustawy z dnia 13 czerwca 2003r. o cudzoziemcach (wydawanie i przedłużanie wiz; wydawanie decyzji o wydaleniu; rejestracja zaproszeń; wydawanie i cofanie zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony, na osiedlenie się oraz zezwoleń na pobyt rezydenta długoterminowego UE; udzielanie zgody na pobyt tolerowany; wydawanie i wymiana kart pobytu; kontrola legalności pobytu cudzoziemców).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w zakresie najmu nieruchomości, natomiast działania statutowe Urzędu Wojewódzkiego niepodlegają VAT.

Urząd Wojewódzki (Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców) w wyniku realizacji projektu nie osiąga żadnych obrotów.

Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Towary i usług nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 31 sierpnia 2012r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dot. realizacji projektu nr xxx „...” w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych Programu Ogólnego SOLID „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi”...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 31 sierpnia 2012r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dot. realizacji projektu nr xxx „...” w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych Programu Ogólnego SOLID „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2009r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206) dyrektor generalny urzędu wojewódzkiego zapewnia jego prawidłowe funkcjonowanie. Prawa i obowiązki dyrektora generalnego urzędu określa odrębna ustawa.

W myśl art. 25 ust. 1 pkt e ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.) Dyrektor Generalny urzędu zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy urzędu, warunki jego działania, a także organizację pracy, w szczególności przez gospodarowanie mieniem urzędu, w tym zlecanie usług i dokonywanie zakupów dla urzędu oraz zapewnienie prowadzenia ewidencji majątku urzędu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie projektu pn. „...” w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych Programu Ogólnego SOLID „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi”.

Wnioskodawca w wyniku realizacji projektu nie osiąga żadnych obrotów.

Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Towary i usług nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem realizowany projekt nie będzie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dot. realizacji projektu nr xxx „...” w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych Programu Ogólnego SOLID „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj