Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.II/2-443/58/04
z 2 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IS.II/2-443/58/04
Data
2004.07.02



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bilety
eksport usług
pośrednictwo
umowa pośrednictwa
usługi transportowe
usługi turystyczne


Pytanie podatnika
Biuro podróży jako agent sprzedaje usługi transportu lotniczego. W chwili obecnej nie będzie już otrzymywać od przewoźnika lotniczego prowizji za wystawienie biletu. Opłata będzie pobierana bezpośrednio od usługobiorcy, tj. od klienta, na podstawie faktury VAT i nie zostanie ujęta w wartości biletu lotniczego. Jaką stawką podatku od towarów i usług powinna być opodatkowana ww. opłata w przypadku sprzedaży biletów przez agenta na przeloty krajowe, a jaką na przeloty międzynarodowe?


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, dokonując weryfikacji w trybie przepisu art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informacji udzielonej jednostce przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli pismem z dnia 5.04.2004 r. (znak: US.III-443/7/2004) w zakresie stosowania przepisów o podatku od towarów i usług wyjaśnia:

Podatnik jako agent sprzedaje usługi transportu lotniczego dotyczące przewozu osób na przeloty krajowe i międzynarodowe. Dotychczas wynagrodzenie za wystawienie biletu lotniczego jednostka otrzymywała w formie prowizji od przewoźnika powietrznego. Obecnie za wystawienie biletu lotniczego spółka będzie pobierała bezpośrednio od klienta opłatę, której wartość nie będzie objęta ceną biletu. Wątpliwości podatnika dotyczą wysokości stawki, jaką winna być opodatkowana ww. opłata w przypadku sprzedaży biletów lotniczych na przeloty krajowe oraz międzynarodowe.

Zgodnie z przepisem § 66 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 18 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obniża się do wysokości 7 % dla usług świadczonych na podstawie umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze związanych ze świadczeniem usług w zakresie turystyki oraz sprzedażą biletów dotyczących przewozu osób kolejami, taborem samochodowym, wodnym i lotniczym oraz środkami komunikacji miejskiej. Stosownie natomiast do treści przepisu § 60 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu obniżoną do wysokości 0 % stawką podatku podlegają usługi, o których mowa w § 53 ust. 3 (tj. wykonywane w kraju usługi pośrednictwa związane z usługami transportu międzynarodowego), związane z usługami transportu międzynarodowego określonymi w § 54 ust. 1 i w § 55. Jak wynika z treści ww. § 54 ust. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia z dnia 22.03.2002 r., za eksport usług uznaje się usługi, o których mowa w § 53 ust. 1, polegające na przewozie przez przewoźnika powietrznego i morskiego osób - na podstawie dokumentów wymienionych w § 56 ust. 1 pkt 3. Usługi międzynarodowego transportu osób są usługami eksportowymi w całości, jeżeli są wykonywane przez przewoźnika powietrznego (§ 55 pkt 1 ww. rozporządzenia).

W świetle powołanych przepisów usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych na przeloty osobowe krajowe, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 7 %. Natomiast usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych na przeloty osobowe międzynarodowe, opodatkowane są 0-procentową stawką VAT. Wobec tego przedstawione w piśmie z dnia 24.02.2004 r. stanowisko jednostki jest prawidłowe, jednakże pod warunkiem, iż opłaty związane ze sprzedażą biletów na przeloty krajowe oraz międzynarodowe pobierane są przez nią tytułem pośrednictwa w ich zakupie na zlecenie klientów.

Informacji udzielono wg stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzania informacji przez organ I instancji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj