Interpretacja Urzędu Skarbowego w Gryfinie
US.DPD/34/415/18/04
z 18 czerwca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.DPD/34/415/18/04
Data
2004.06.18
Autor
Urząd Skarbowy w Gryfinie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
pracownik
samochód prywatny
użytkowanie (używanie)
zakład pracy
zwrot kosztów
Pytanie podatnika
Czy zwroty kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, poniesionych przez pracownika zatrudnionego w samorządowej jednostce sfery budżetowej, podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23 b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gryfinie, na pisemne zapytanie Urzędu Miejskiego z dnia 11 maja 2004 r., znak: KB 5/2004, udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje: Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że dokonuje zwrotu kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych pojazdów będących własnością pracownika w formie miesięcznego ryczałtu ustalonego na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. z 2002 r. Nr 27, poz. 271 ze zm.). Na tle takich okoliczności faktycznych płatnik formułuje stanowisko, że zwroty powyższych kosztów poniesionych przez pracownika zatrudnionego w samorządowej jednostce sfery budżetowej nie podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23 b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gryfinie stwierdza, że stanowisko płatnika jest prawidłowe. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 23 b ustawy z dnia 26 lipca1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska płatnika, uzasadnionej w sposób następujący: Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23 b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 maja 2004 r., „wolne od podatku dochodowego są: zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach, wydanych przez właściwego ministra, (...)”. Inną ustawą w rozumieniu cytowanego przepisu dla pracowników samorządowych może być np: ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r Nr 142, poz. 1593 ze zm.). Wg stanu prawnego na dzień udzielenia pisemnej informacji przez Naczelnika tut. Urzędu w treści tej ustawy brak jest zapisów stanowiących o możliwości przyznawania prawa przez pracodawcę do zwrotu kosztów związanych z używaniem własnych pojazdów - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego. Zatem płatnik stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłacone pracownikowi samorządowemu świadczenie dotyczące zwrotu ww. kosztów sumuje z innymi przychodami ze stosunku pracy wypłaconymi pracownikowi w danym miesiącu i od łącznej kwoty pobiera zaliczkę, stosując zasady określone w art. 32 tej ustawy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.