Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach
IIUSPP/443/31/50/66162/04
z 17 maja 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSPP/443/31/50/66162/04
Data
2004.05.17
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
ładowność
obniżenie podatku należnego
samochód
świadectwo homologacji
Pytanie podatnika
Jeśli świadectwo homologacji pojazdu samochodowego nie posiada danych dotyczących dopuszczalnej ładowności tego pojazdu, to czy na potrzeby dokonania obliczenia z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług z 2004 roku za dopuszczalną ładowność można przyjąć różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu ?
W odpowiedzi na Państwa pismo, przesłane do tut. Urzędu w dniu 29.04.2004 r., w sprawie sposobu określenia dopuszczalnej ładowności dla posiadanych przez firmę pojazdów samochodowych marki Skoda Felicia Pick-up 1,9 D w przypadku gdy wyciąg ze świadectwa homologacji nie zawiera tego określenia, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr. 137, poz. 926 ze zm.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia co następuje: W art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), na który powołują się Państwo w swoim piśmie - zawarty został katalog uprawnień a także ograniczeń do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego z tytułu nabycia m.in. pojazdów samochodowych a także użytkowania pojazdów samochodowych w zakresie w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Podstawowym kryterium uprawniającym do skorzystania z uprawnień lub nie – jest w przypadku pojazdów samochodowych „dopuszczalna ładowność”, która jest wielkością graniczną. Jeśli bowiem dopuszczalna ładowność pojazdów samochodowych, określona dla potrzeb ww. ustawy wzorem: Dł = 357 kg+ n x 68 kg gdzie: n- oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem kierowcy Dł- oznacza dopuszczalną ładowność, jest niższa od wynikającej z wyciągu ze świadectwa homologacji pojazdu, pojazd taki zaliczany jest do samochodów osobowych oraz innych pojazdów, a podatnikowi z tytułu nabycia tych pojazdów przysługuje 50% zwrotu podatku naliczonego zawartego w fakturze zakupu, jednak nie więcej niż 5000 zł oraz nie przysługuje zwrot podatku naliczonego z tytułu zakupu paliw silnikowych, olejów napędowych oraz gazu. Jednocześnie ustawodawca w art. 86 ust. 5 ww. ustawy zastrzegł, iż dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) w samochodzie winna wynikać bezpośrednio z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanej zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 ze zm.) „dopuszczalna ładowność” została zdefiniowana jako największa masa ładunku i osób jaką może przewozić pojazd, która jednocześnie stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu. Biorąc pod uwagę powyższą regulację w odniesieniu do dołączonych przez Spółkę do wniosku trzech wyciągów ze świadectwa homologacji dotyczących samochodów marki Skoda Felicja Pick-up 1,9 D – w których określona została masa całkowita i masa własna pojazdu, należy stwierdzić, iż wynika z tych homologacji dopuszczalna ładowność, będąca różnicą masy całkowitej i masy własnej i jest zgodna z definicją zawartą w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Tak więc przedstawione przez Państwo stanowisko w przedmiotowej sprawie jest zgodne ze stanowiskiem tutejszego Urzędu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.