Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1MUS-1471/DPD2/423/118/2004/RCh
z 18 czerwca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
1MUS-1471/DPD2/423/118/2004/RCh
Data
2004.06.18



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
restrukturyzacja
świadczenia na rzecz pracowników


Pytanie podatnika
Prawidłowość zaliczenia wydatków z tytułu świadczeń przedemerytalnych do kosztów uzyskania przychodów w 2004 r.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w latach 2000-2002 Spółka Akcyjna realizowała restrukturyzację zatrudnienia. Na podstawie czterostronnej umowy zawartej przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej, Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, Zarząd Przedsiębiorstwa Państwowego i Zarząd Agencji Rozwoju Przemysłu, oraz art. 48 i następnych ustawy z dnia 8 września 2000r o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego (Dz.U. Nr 84, poz.948 z późn.zm.). Spółka Akcyjna (jako sukcesor prawny Przedsiębiorstwa Państwowego ) była zobowiązana do wypłaty świadczeń przedemerytalnych dla zwalnianych pracowników. W styczniu 2001r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 stycznia 2001r w sprawie trybu przekazania przez przedsiębiorstwo państwowe , a następnie przez spółkę akcyjną , na konto Funduszu Pracy środków na finansowanie świadczeń przedemerytalnych (Dz.U. Nr 9, poz.70). Na mocy powołanych wyżej przepisów, Spółka Akcyjna została zobowiązana do przekazania na konto Funduszu Pracy, wypłaconych przez Krajowy Urząd Pracy kwot świadczeń przedemerytalnych. Zgodnie z powołanym wyżej rozporządzeniem, przed przekazaniem środków do Funduszu Pracy miała nastąpić weryfikacja wysokości świadczeń. Weryfikacja następowała na podstawie informacji przekazanych przez Prezesa Krajowego Urzędu Pracy (za pośrednictwem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej a następnie Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej), sporządzonej w oparciu o informacje powiatowych urzędów pracy zawierających wyszczególnione liczby osób oraz kwot wydatkowanych na świadczenia.

Ze względu na bardzo dużą liczbę osób zwolnionych, którym przysługiwało prawo do otrzymania świadczeń oraz konieczność dokładnej weryfikacji wysokości tych świadczeń, zaistniały problemy w określeniu prawidłowej wysokości zobowiązania z tytułu tych świadczeń.

Z ogólnej kwoty uregulowano w latach 2002-2003 pewną część, która została zaliczona do kosztów odpowiednio roku 2002 i 2003. Pozostała kwota została po weryfikacji uregulowana przez Spółkę Akcyjną w 2004r. Na kwotę zobowiązania z tytułu świadczeń przedemerytalnych została utworzona rezerwa, która nie została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Rezerwa na powyższe zobowiązanie została rozwiązana przed sporządzeniem sprawozdania finansowego za rok 2003.

Z ogólnej kwoty uregulowano w latach 2002-2003 pewną część, która została zaliczona do kosztów odpowiednio roku 2002 i 2003. Pozostała kwota została po weryfikacji uregulowana przez Spółkę Akcyjną w 2004r. Na kwotę zobowiązania z tytułu świadczeń przedemerytalnych została utworzona rezerwa, która nie została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Rezerwa na powyższe zobowiązanie została rozwiązana przed sporządzeniem sprawozdania finansowego za rok 2003.

Zgodnie z art.15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. nr 54, poz.654 z późniejszymi zmianami)w:- ust.1 – kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1......... natomiast,- ust 4 stanowi, że - koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

Opisane wyżej wydatki na restrukturyzację zatrudnienia stanowią koszty podatkowe, jednak ponieważ kosztów tych nie można bezpośrednio powiązać z konkretnymi przychodami, zatem nie ma do nich zastosowania przepis art.15 ust.4 w/w ustawy. W związku z powyższym koszty te będą uznane za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art.15 ust. 1 ustawy w okresie ich poniesienia, tj w 2004r. Zatem stanowisko Spółki polegające na uwzględnieniu przedmiotowej kwoty w kosztach 2004r. jest zgodne z przepisami prawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj