Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.II/1-0050/60/04
z 10 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IS.II/1-0050/60/04
Data
2004.08.10



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
usługi związane z nieruchomościami
wysokość obrotów
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
dotyczy zwolnienia z opodatkowania usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie przepisu art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926; ze zm.), dokonuje zmiany informacji udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli w piśmie z dnia 19.06.2004 r. (znak: nr US-III-443/11/2004), gdyż jest ona nieprawidłowa:

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie z dnia 19.05.2004 r. wynika, iż Grzegorz D. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Do dnia 30.04.2004 r. korzystał ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu § 67 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03. 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268; ze zm.). W związku z powyższym zwraca się z zapytaniem, czy wobec wejścia w życie ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) świadczone przez niego usługi nadal korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, czy też podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a jeśli tak, to jaką stawką. Dodatkowo w przypadku wyłączenia ww. usług ze zwolnienia przedmiotowego podatnik pyta, czy mógłby korzystać ze zwolnienia podmiotowego na zasadach ogólnych. Pytający wskazuje, iż w dniu 24.08.1999 r. dokonał rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na formularzu VAT-R i od tego czasu regularnie składał deklaracje VAT-7, w których wykazywał obrót zwolniony od podatku VAT.

W treści rozdziałów 2 i 3 działu VIII oraz w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), enumeratywnie wymieniono czynności zwolnione od podatku VAT. Ponadto inne niż określone w ustawie zwolnienia od podatku VAT wymienione zostały w rozdziale 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). W katalogach tych czynności nie zostały wymienione usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami PKWiU 70.31..., co oznacza, że czynności te od dnia 1.05.2004 r. nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług.

Z treści przepisu art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że dla wszystkich czynności opodatkowanych podatkiem VAT obowiązuje podstawowa 22-procentowa stawka podatku za wyjątkiem tych czynności, które zostały jednoznacznie z tego kręgu wyłączone i poddane opodatkowaniu stawkami obniżonymi, tj. 0 %, 3 % i 7 %. Katalog czynności korzystających z preferencyjnych stawek podatku VAT określony w ustawie oraz w cytowanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. nie obejmuje usług w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami PKWiU 70.31..., co oznacza, że usługi te opodatkowane są podstawową, 22-procentową stawką podatku.

Uwzględniając powyższe wskazać należy, iż z dniem 1.05.2004 r. usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami utraciły zwolnienie określone przepisem § 67 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Stosownie do przepisu art. 168 ustawy wielkość obrotu w takich przypadkach należy obliczyć zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50; ze zm.), a zatem do limitu przyjąć należy całą wartość dokonanej w roku 2003 sprzedaży towarów i usług, a więc również sprzedaż zwolnioną.

Wysokość obrotu za 2003 r. wykazanego przez podatnika w deklaracjach VAT-7 wyniosła 76.893 zł. Biorąc pod uwagę fakt, iż podatnik w 2003 r. przekroczył limit sprzedaży – wynoszący 10.000 euro – z tytułu świadczonych usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, uprawniający do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w przedmiotowym stanie znajduje zastosowanie przepis art. 168 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, w świetle którego do podatników, którzy utracili prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnowali z tego zwolnienia, zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), przed dniem 1.05.2004 r., stosuje się odpowiednio przepisy art. 113 ust. 11 ustawy. Przepis art. 113 ust. 11 ww. ustawy wskazuje natomiast, iż podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W tym stanie faktycznym i prawnym, zwolnienie określone przepisem § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970; ze zm.), nie może mieć zastosowania z uwagi na przepis § 9 ust. 4 pkt 4 tegoż rozporządzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj