Interpretacja Urzędu Skarbowego w Elblągu
PP1/443-82-I/04
z 12 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP1/443-82-I/04
Data
2004.08.12



Autor
Urząd Skarbowy w Elblągu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki


Słowa kluczowe
gastronomia
hotele
marża
usługi turystyczne


Pytanie podatnika
Czy w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jeśli hotel obok usługi własnej (noclegowej), świadczy dla grup turystycznych usługi nabyte (gastronomiczne), przewodnika, bilety wstępu, usługi transportowe podlega to szczególnym procedurom opodatkowania na zasadzie VAT marża wynikającym z art. 119 ustawy o VAT?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu odpowiadając, zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) na wniosek z dnia 06.07.2004 r. (data wpływu 12.07.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej odpowiedzi o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

Podatnik w swoim wniosku poinformował, że świadczy usługi hotelowe. W skład takiej usługi wchodzi usługa noclegowa, gastronomiczna i inne usługi. Hotel nie posiada własnej gastronomii, w związku z tym nabywa usługi gastronomiczne od podmiotów trzecich, a następnie sprzedaje w ramach usługi hotelowej. Obok usług noclegowych i gastronomicznych Podatnik, na podstawie umów zawartych z biurami podróży, świadczy dla grup turystycznych inne usługi nabyte np. usługi przewodnika, bilety na żeglugę itp. Na wystawianej fakturze odrębnie uwidaczniana jest usługa własna (noclegowa), usługa gastronomiczna i pozostałe nabyte usługi.

W związku z powyższym zachodzi pytanie, czy w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jeśli hotel obok usługi własnej – noclegowej, świadczy dla grup turystycznych usługi nabyte – gastronomiczne, przewodnika, bilety wstępu, usługi transportowe podlega to szczególnym procedurom opodatkowania na zasadzie VAT marża wynikającym z art. 119 ustawy o VAT?

Podatnik również pyta, czy ustalając w związku z tym podstawę opodatkowania na zasadach ogólnych dla usług własnych (noclegowych) można stosować te same zasady w stosunku do usług gastronomicznych, które są w pakiecie z noclegiem dla grup turystycznych, a tylko od pozostałych usług opodatkować marżę?

Zdaniem Podatnika, hotel kupując usługi gastronomiczne w celu sprzedaży dla turysty w pakiecie z usługą noclegową ma prawo zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupionej usługi gastronomicznej, czyli rozliczenia na zasadach ogólnych, a tylko od pozostałych nabytych usług opodatkować marżę.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w odpowiedzi na złożone w dniu 12.07.2004 r. zapytanie informuje o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. Przy tym zgodnie z art. 119 ust. 2 cyt. ustawy przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Z przedłożonych w Urzędzie Skarbowym danych ewidencyjnych wynika, że rodzajem przeważającej działalności Podatnika wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest działalność hoteli i moteli z restauracjami – 5511Z. Sekcja „hoteli i restauracji” wg Polskiej Klasyfikacji Działalności obejmuje:
- wynajem pomieszczeń przeznaczonych do krótkotrwałego zamieszkania prowadzony bez lub łącznie z wyżywieniem przez: hotele, motele, schroniska, pola kempingowe, pensjonaty, domy wypoczynkowe, internaty, bursy, domy studenckie itp.,
- działalność gastronomiczną prowadzoną przez restauracje, bary, stołówki i pozostałe jednostki, których działalność polega na przygotowaniu i dostarczaniu posiłków i napojów odbiorcom zewnętrznym, z wyłączeniem sprzedaży w automatach sprzedających objętej sekcją G.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 6 lipca 2004 r. stanu faktycznego wynika, że Podatnik na rzecz i w imieniu biur podróży, na podstawie umów z nimi zawartych świadczy dla grup turystycznych danych biur podróży usługi własne tj. noclegowe oraz usługi nabyte np. usługi przewodnika, bilety na żeglugę itp.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz klasyfikację działalności wskazaną przez Podatnika należy stwierdzić, że w przedstawionej sytuacji nie występują zdarzenia jakimi są nabycie i sprzedaż usług turystycznych. W związku z tym nie występuje także marża. Ponieważ nie są spełnione warunki określone w art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania świadczonych przez Podatnika usług jest kwota należna na podstawie umowy otrzymana od organizatorów imprez turystycznych.

Z uwagi na powyższe, w przedmiotowej kwestii, interpretacja przepisów podatkowych dokonana przez Podatnika nie jest zgodna z interpretacją Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu.

Powyżej udzielona przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu odpowiedź o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczy stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszej interpretacji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj