IBPP3/443-661/12/MN, Dyrektor - IBPP3/443-659/12/MN">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-659/12/MN
z 12 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-659/12/MN
Data
2012.10.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawka preferencyjna
świadczenie usług


Istota interpretacji
opodatkowanie usług organizacji wyjazdów na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, do muzeów, na lodowiska, na pływalnie oraz wyjazdów do parku linowego



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012r. (data wpływu 28 czerwca 2012r.) uzupełnionego pismem z dnia 24 września 2012r. (data wpływu 27 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach Akcji Lato i Zima dla dzieci jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej określenia stawki podatku VAT dla usługi organizacji wyjazdu na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, do muzeów, na lodowiska, na pływalnie;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej określenia stawki podatku VAT dla usługi organizacji wyjazdu do parku linowego.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji wyjazdów w ramach Akcji Lato i Zima dla dzieci. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 września 2012r. (data wpływu 27 września 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 września 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 24 września 2012r.):

Wnioskodawca (CK) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, Nr rejestru ..., organ rejestrowy Urząd Miejski.

W Statucie stanowiącym załącznik do Uchwały nr (…) Rady Miejskiej z dnia 27 marca 2012r. określony zostały przedmiot i zakres działania. Przedmiotem działania CK jest wykonywanie zadań gminy w zakresie kultury, w tym rekreacji i sportu oraz zapewnienie obsługi ekonomiczno - administracyjnej placówek i obiektów kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych.

Do zadań CK należy w szczególności:

  • edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,
  • gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury,
  • tworzenie warunków rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz rozwój folkloru, rękodzieła ludowego i artystycznego,
  • organizowanie imprez kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych i rozrywkowych dla mieszkańców Gminy,
  • organizowanie imprez zleconych w zakresie upowszechniania kultury, sportu, rekreacji i turystyki,
  • prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej oraz sportowo-rekreacyjnej wśród dzieci i młodzieży, współpraca ze szkołami i organizacjami młodzieżowymi,
  • współpraca ze stowarzyszeniami, organizacjami kulturalnymi i sportowo-rekreacyjnymi na zasadach organizowania i finansowania działalności kulturalnej w zakresie zadań własnych gminy,
  • opieka i wyposażenie w urządzenia użyteczności kulturalnej oraz sportowo-rekreacyjnej przynależnych obiektów i terenów,
  • zapewnienie dostępności, właściwej eksploatacji i konserwacji obiektów oraz urządzeń użyteczności kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej CK,
  • prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej oraz marketingu w zakresie kultury, sportu, rekreacji i turystyki.

W celu realizacji ww. zadań CK prowadzi działalność w domach kultury, świetlicach oraz na terenie obiektów sportowych (boiska, korty, basen letni), będące w dyspozycji CK na podstawie umowy użytkowania.

Ponadto CK może podejmować inną działalność gospodarczą, handlową i usługową w celu pozyskania środków na realizację zadań kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych.

CK realizując cele statutowe realizuje szereg działań, nieodpłatnych, jak i odpłatnych.

Usługi świadczone odpłatnie to w szczególności:

  1. zajęcia kół zainteresowań: plastycznych, tanecznych, teatralnych, Nordic Walking - dla dzieci, młodzieży i dorosłych - odpłatność w postaci wpisowego,
  2. zajęcia umuzykalniające dla małych dzieci (mające na celu edukację kulturalną i rozwijanie zdolności artystycznych),
  3. w domu kultury prowadzona jest działalność polegająca na organizowaniu wyjazdów do teatru, opery, operetki, będąca formą oferty kulturalnej, mającej na celu edukację kulturalną- uczestnicy ponoszą odpłatność, w cenie której skalkulowane są bilety do teatru, opery, transport oraz ubezpieczenie uczestników, wyjazdy organizowane są dla grupy osób fizycznych bądź na zlecenie zakładów pracy dla swoich pracowników,
  4. organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży w ramach Akcji Lato i Akcji Zima w okresie wakacji letnich i ferii zimowych poprzez szereg działań kulturalno – edukacyjno - rekreacyjnych: zajęcia w domach kultury i świetlicach rożnego rodzaju konkursy plastyczne zajęcia taneczne, bale przebierańców, gry, zabawy, zawody sportowe, za które pobierana jest odpłatność w formie wpisowego.
  5. w czasie Akcji Lato i Akcji Zima CK organizuje wyjazdy na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, wyjazdy na lodowiska, pływalnie czy też na inne obiekty rozrywkowo-rekreacyjne, wyjazdy do muzeów itp., mające na celu rozszerzenie oferty kulturalno-dydaktycznej i rekreacyjnej domu kultury. Uczestnicy ponoszą odpłatność za bilety wstępu do obiektów kulturalnych, rekreacyjnych, sportowych oraz częściowo transport. Nie jest to działalność nastawiona na zysk, często jest to odpłatność częściowa.
  6. organizacja imprez kulturalno-rekreacyjnych na zlecenie. W obrębie tej oferty organizowane są imprezy, które polegają na szeregu działań kulturalno-rekreacyjnych (teatrzyki, koncerty, konkursy plastyczne, gry i zabawy).
  7. imprezy wyjazdowe - edukacyjno-integracyjne (pikniki, rekreacja, gry, zabawy, poznawanie ciekawych miejsc turystycznych, muzeów).
  8. Sprzedaż karnetów miesięcznych/biletów jednorazowego wejścia osobom fizycznym na wstęp do siłowni, która znajduje się w wydzielonych pomieszczeniach domu kultury,
  9. organizacja przedsięwzięć kulturalnych, rozrywkowych, oświatowych, turystycznych i edukacyjnych dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych mieszkańców Gminy - programu „...” - realizacja Gminnego Programu Profilaktyki) Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Programu Przeciwdziałania Narkomani - poprzez różnego rodzaju imprez kulturalnych, sportowych, rozrywkowych - imprez mających związek z profilaktyką uzależnień, eksponujących zdrowy, trzeźwy styl życia mających na celu angażowania młodych oraz dorosłych ludzi w atrakcyjne, aktywne i zdrowe formy spędzania wolnego czasu (umowa na realizację usług na przestrzeni kilku miesięcy z Urzędem Miasta według szczegółowego programu oraz kalendarza imprez- faktury wystawiane są w cyklach miesięcznych). W ramach tej umowy CK organizuje cykl imprez kulturalno rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży teatrzyki, koncerty muzyczne, gry, zabawy, pikniki integracyjne z okazji Dnia Dziecka, rozpoczęcia wakacji, organizacja Mikołajek dla dzieci, turnieje sportowe, rajdy, biegi uliczne, konkursy tematyczne, wystawy tematyczne, prelekcje, dystrybucja broszur, ulotek, (turnieje sportowe organizowane są na terenie obiektu sportowego będącego w użytkowaniu przez CK bądź w dzierżawionej na czas turnieju hali sportowej) oraz wyjazdy kulturalno – edukacyjno - profilaktyczne, w ramach których prowadzone są prelekcje, dystrybucja broszur tematycznych (finansowanie usług transportowych w ramach tej umowy).
  10. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczone są usługi szkoleniowe w zakresie bhp i p.poż. - dla pracowników podmiotów gospodarczych oraz podmiotów sektora finansów publicznych.

Dane uzupełniające do wniosku:

  1. CK jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego.
  2. Zgodnie z zapisem w Rejestrze Instytucji Kultury Nr ... przedmiotem działalności jest upowszechnianie i rozwój kultury. Działalność CK opiera się na przepisach ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U z 2012r., poz. 408)
  3. Opisane usługi zgodne są z zadaniami statutowymi.
  4. Dochód z działalności przeznaczany jest na cele statutowe oraz na poprawę jakości świadczonych usług.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Wnioskodawca jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, której jednym z celów statutowych jest działalność upowszechniania sportu.

Jako inne obiekty sportowo-rekreacyjne Wnioskodawca wskazał parki linowe itp. W obiektach tych dzieci korzystać będą z urządzeń parku i są to usługi rekreacyjne.

Wyjazdy na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin to usługi kulturalne, mające na celu upowszechnianie kultury.

CK nabywa usługi transportowe od innych podmiotów. Uczestnicy wyjazdów nie pokrywają w całości kosztów transportu, gdyż są to wyjazdy częściowo dofinansowywane przez CK.

Odpłatność za bilety wstępu do wskazanych we wniosku obiektów są wkalkulowane w cenę wyjazdu jaką uczestnicy ponoszą na rzecz CK. CK dokonuje zakupu biletów wstępu.

Nie każdy bilet wstępu upoważnia uczestników tylko do biernego uczestnictwa.

W przypadku obiektów kultury bilety wstępu upoważniają do wejścia do obiektów w charakterze widza:

  • bilet wstępu do kina upoważnia do obejrzenia filmu,
  • bilet wstępu do teatru upoważnia do obejrzenia przedstawienia teatralnego,
  • bilet wstępu do muzeum upoważnia do obejrzenia ekspozycji muzealnej.

Natomiast w przypadku obiektów o charakterze sportowo-rekreacyjnym uczestnik korzysta czynnie z udostępnionych obiektów:

  • bilet wstępu na pływalnie upoważnia do pływania i korzystania z atrakcji (zjeżdżalnie, jacuzzi itp.),
  • bilet wstępu na lodowiska upoważnia do czynnego korzystania z tafli lodowiska, bilet wstępu do parku linowego upoważnia do korzystania z urządzeń tego obiektu.

Numery PKWiU dla każdej z usług:

  • organizacja wyjazdu do kina - 90.04.10 - Usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych,
  • organizacja wyjazdów do teatru - 90.04.10 - Usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych,
  • organizacja wyjazdów do muzeum - 90.04.10 - Usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych,
  • organizacja wyjazdów do obiektów: lodowisko, pływalnia - 93.11.10 - Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
  • organizacja wyjazdów do parku linowego itp. - 93.29.1- Pozostałe usługi związane z rekreacją.

Świadczone przez CK usługi organizacji wyjazdów w ramach Akcji Lato i Zima nie wypełniają definicji usług opieki nad dziećmi i/lub młodzieżą

Świadczone usługi (wymienione jak wyżej) nie są wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

CK nie posiada statusu szkoły lub innej jednostki objętej systemem oświaty w myśl ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 września 2012r.):

Jaką stawkę VAT należy zastosować dla usług polegających na organizacji wyjazdów w ramach Akcji Lato i Akcji Zima - wyjazdy na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, do muzeów, wyjazdy na lodowiska, pływalnie czy też inne obiekty rozrywkowo-rekreacyjne...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 września 2012r.):

Na wstępie tut. organ wyjaśnia, iż wniosek złożono w kontekście 10 usług. Niniejszą interpretację wydano w odniesieniu do usług organizacji wyjazdów na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, do muzeów, na lodowiska, na pływalnie, do parku linowego, (pkt 5);

Zatem konsekwentnie poniżej przytoczono stanowisko również w odniesieniu do ww. usług.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi polegające na organizacji wyjazdów w ramach Akcji Lato i Akcji Zima - wyjazdy na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, do muzeów, wyjazdy na lodowiska, pływalnie czy też inne obiekty rozrywkowo-rekreacyjne opodatkowane są stawką VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej określenia stawki podatku VAT dla usługi organizacji wyjazdu na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, do muzeów, na lodowiska, na pływalnie;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej określenia stawki podatku VAT dla usługi organizacji wyjazdu do parku linowego.

Na wstępie należy zaznaczyć, że w piśmie z dnia 24 września 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż pod pojęciem inne obiekty rekreacyjne należy rozumieć parki linowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 8 ust. 2a ww. ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Analiza treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje na bardzo szerokie pojęcie świadczenia usług obejmujące różnego rodzaju świadczenia nie będące dostawą towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Regulacja art. 8 ust. 2a ustawy wskazuje, iż w katalogu usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług mieszczą się również przypadki, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się wtedy, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Odnosząc się do art. 30 ust. 3 w zw. z art. 8 ust. 2a ustawy, podmiot „odsprzedający” daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Art. 146a ust. 1 ustawy o VAT (wprowadzony do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011r. ustawą z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej - Dz. U. Nr 238 poz. 1578) stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, (art. 146f wprowadzono do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011r. ustawą z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. 257 poz. 1726).

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi bądź zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do postanowień art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy – stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., wymieniono:

  • pod pozycją 179 – oznaczone symbolem PKWiU 93.11.10.0 (symbol PKWiU 2008) „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”;
  • pod pozycją 182 – bez względu na symbol PKWiU „Usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:
    • na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe
    • do obiektów kulturalnych”;
  • pod poz. 186 – bez względu na symbol PKWiU, pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.), działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ww. ustawy).

Zgodnie zaś z przepisem art. 3 ust. 2 działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

W myśl art. 8 ustawy o działalności kulturalnej, ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Natomiast jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym (art. 9 ust. 1). Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami, a ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury (art. 10 ust. 1 i 2).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (CK) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury. Zgodnie z zapisem w Rejestrze Instytucji Kultury Nr ... przedmiotem działalności jest upowszechnianie i rozwój kultury. Działalność CK opiera się na przepisach ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 408).

Przedmiotem działania CK (określonym w statucie) jest wykonywanie zadań gminy w zakresie kultury, w tym rekreacji i sportu oraz zapewnienie obsługi ekonomiczno - administracyjnej placówek i obiektów kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych.

W celu realizacji ww. zadań CK prowadzi działalność w domach kultury, świetlicach oraz na terenie obiektów sportowych (boiska, korty, basen letni), będące w dyspozycji CK na podstawie umowy użytkowania. Ponadto CK może podejmować inną działalność gospodarczą, handlową i usługową w celu pozyskania środków na realizację zadań kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych.

CK realizując cele statutowe realizuje szereg działań, nieodpłatnych, jak i odpłatnych. Do działań odpłatnych należą m.in.: organizacja w czasie Akcji Lato i Akcji Zima wyjazdów na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, wyjazdy na lodowiska, pływalnie czy też na inne obiekty rozrywkowo-rekreacyjne, wyjazdy do muzeów itp., mające na celu rozszerzenie oferty kulturalno-dydaktycznej i rekreacyjnej domu kultury. Uczestnicy ponoszą odpłatność za bilety wstępu do obiektów kulturalnych, rekreacyjnych, sportowych oraz częściowo transport. Nie jest to działalność nastawiona na zysk, często jest to odpłatność częściowa.

Inne obiekty sportowo-rekreacyjne to parki linowe. W obiektach tych dzieci korzystać będą z urządzeń parku i są to usługi rekreacyjne.

Wyjazdy na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin to usługi kulturalne, mające na celu upowszechnianie kultury.

CK nabywa usługi transportowe od innych podmiotów. Uczestnicy wyjazdów nie pokrywają w całości kosztów transportu, gdyż są to wyjazdy częściowo dofinansowywane przez CK.

Odpłatność za bilety wstępu do wskazanych we wniosku obiektów są wkalkulowane w cenę wyjazdu jaką uczestnicy ponoszą na rzecz CK. CK dokonuje zakupu biletów wstępu.

Nie każdy bilet wstępu upoważnia uczestników tylko do biernego uczestnictwa.

W przypadku obiektów kultury bilety wstępu upoważniają do wejścia do obiektów w charakterze widza:

  • bilet wstępu do kina upoważnia do obejrzenia filmu,
  • bilet wstępu do teatru upoważnia do obejrzenia przedstawienia teatralnego,
  • bilet wstępu do muzeum upoważnia do obejrzenia ekspozycji muzealnej.

Natomiast w przypadku obiektów o charakterze sportowo-rekreacyjnym uczestnik korzysta czynnie z udostępnionych obiektów:

  • bilet wstępu na pływalnie upoważnia do pływania i korzystania z atrakcji (zjeżdżalnie, jacuzzi itp.),
  • bilet wstępu na lodowiska upoważnia do czynnego korzystania z tafli lodowiska,
  • bilet wstępu do parku linowego upoważnia do korzystania z urządzeń tego obiektu.

W ocenie tut. organu w sytuacji opisanej we wniosku mamy do czynienia z kompleksową usługą związaną ze sprzedażą biletów wstępu do danego obiektów kulturalnych (kino, teatr, muzeum) lub sportowo-rekreacyjnych (lodowisko, pływalnia, park linowy).

Należy pamiętać, iż co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Usługa kompleksowa zawiera zatem kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami VAT, z tym że jedna z nich jest usługą główną przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Aby móc wskazać, iż dane usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Usługa transportu uczestników wyjazdu nie miałyby racji bytu gdyby nie świadczenie polegające na odsprzedaży biletu wstępu na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, do muzeów, na lodowiska, na pływalnie lub do parku linowego.

Mając zatem na uwadze opisany stan faktyczny stwierdzić należy, iż zapewnie transportu dla uczestników wyjazdu wchodzi w zakres usługi kompleksowej związanej z wstępem na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, do muzeów, na lodowiska, na pływalnie lub do parku linowego, przy czym za usługę główną w takim przypadku należy uznać sprzedaż biletu wstępu do ww. obiektów.

Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania tym podatkiem stanowi obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostawczych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle powyższego dla kompleksowej usługi związanej ze sprzedażą biletów wstępu na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, do muzeów, na lodowiska, na pływalnie lub do parku linowego, o której mowa we wniosku należy zastosować jednolitą stawkę podatku VAT w odniesieniu do całej otrzymanej należności.

Zatem transport uczestników nie będzie stanowił dodatku do sprzedaży biletów, lecz będą nierozerwalnym funkcjonalnie, pomocniczym elementem usługi głównej polegającej na sprzedaży biletów, umożliwiających wejście na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, do muzeów, na lodowiska, na pływalnie lub do parku linowego. W efekcie, sprzedaż biletów oraz transport uczestników wyjazdu będzie stanowiło świadczenie złożone, a jego podstawowym elementem, determinującym sposób opodatkowania VAT będzie czynność sprzedaży biletów.

Zaznaczenia wymaga, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a.

Jak wynika z treści art. 43 ust. 19 pkt 2 i 3 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  • wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  • wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

Skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku nie korzystają ze zwolnienia od podatku, tym samym należy przeanalizować przepisy odnoszące się do zastosowania preferencyjnych stawek podatku.

Z powołanych wcześniej przepisów art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 182 i 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wynika, iż stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały usługi kulturalne i rozrywkowe oraz usługi rekreacyjne, bez względu na symbol PKWiU – wyłącznie w zakresie wstępu.

Zawarte w załączniku objaśnienie 1) wskazuje, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „wstępu”. W procesie stosowania prawa organ podatkowy dokonuje interpretacji norm prawnych zawartych w ustawach i rozporządzeniach za pomocą różnych wykładni. Jednakże w przypadku prawa podatkowego dominującą wykładnią jest wykładnia literalna, gdyż w prawie tym obowiązuje prymat wykładni gramatycznej.

Zgodnie z definicją zawartą w Małym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN – Warszawa 1994) „wstęp” to: „wstąpienie, wchodzenie, wejście do kogo, czego lub na co; prawo wejścia, wstąpienia dokąd”.

Natomiast obowiązujący od 1 lipca 2011r. art. 32 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazuje, iż usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

W art. 32 ust. 2 tego rozporządzenia wskazano natomiast, że ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

  1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
  2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
  3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

W myśl art. 32 ust. 3 ww. rozporządzenia, ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

W związku z powyższym określenie „wstęp” należy rozumieć jako możliwość wejścia „gdzieś”, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. widza, co do zasady, za uczestniczenie w imprezie poprzez oglądanie np. spektaklu, seansu, wystawy (uczestnictwo bierne).

Zatem pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w poz. 182 oraz 186 załącznika nr 3 do ustawy) nie można utożsamiać z pojęciem „biletu wstępu” uprawniającego do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych (bądź korzystania z udostępnionych urządzeń), które prowadzone są na zasadzie czynnego uczestnictwa. Wstęp na lodowisko, pływalnię, do parku linowego nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce w przypadku nabycia biletu do kina, do muzeum na przedstawienie teatralne lub muzyczne, lecz obejmuje również czynne uczestnictwo, ściślej korzystanie z urządzeń.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż pojęcie usług w zakresie wstępu (o którym mowa w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy) uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, tzn. obejmuje tylko bierne uczestnictwo.

Taka sytuacja będzie miała miejsce w przypadku sprzedaży biletów na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin i do muzeów, bowiem zakupione bilety wstępu do tych obiektów, będą umożliwiały tylko i wyłącznie wejście do nich na seans, spektakl czy wystawę.

Tym samym świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji wyjazdów na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin i do muzeów, będą opodatkowane preferencyjną 8% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 182 załącznika nr 3 ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej części, należało uznać za prawidłowe.

Odmienna sytuacja występuje w odniesieniu do sprzedaży biletów wstępu na pływalnie, na lodowisko i do parku linowego. Osoby kupujące od Wnioskodawcy bilety do takich obiektów nie będą nabywać wyłącznie prawa do wejścia do danego obiektu, ale również możliwość czynnego korzystania z dostępnych tam „urządzeń/atrakcji” (pływanie w basenie, jazda po tafli lodu). Opłata za usługę nie jest więc wyłącznie opłatą za wstęp na pływalnie, do parku linowego czy na lodowisko lecz stanowi opłatę za możliwość czynnego skorzystania z basenu, z lodowiska lub za możliwość korzystania z dostępnych w parku linowym urządzeń.

Opłata za usługę polegającą na udostępnianiu znajdujących się na terenie wskazanych obiektów atrakcji, dokumentowana biletem wstępu nie jest tożsama z „opłatą w zakresie wstępu”.

Usługa udostępnienia atrakcji znajdujących się na terenie pływalni, lodowiska, parku linowego w związku z którą pobierana jest opłata z tytułu wstępu do wskazanych obiektów (bilet wstępu) nie mieści się w zakresie objętym preferencyjną stawką opodatkowania na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, jako wymieniona w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał jednak, symbol PKWiU dla świadczonych przez niego usług organizacji wyjazdów na lodowisko i na pływalnię - 93.11.10 - Usługi związane z działalnością obiektów sportowych, oraz dla usług organizacji wyjazdów do parku linowego itp. - 93.29.1 - Pozostałe usługi związane z rekreacją.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że usługi polegające na organizowaniu wyjazdów na lodowisko i pływalnię sklasyfikowane zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy w grupowaniu PKWiU 93.11.10 obejmującym usługi związane z działalnością obiektów sportowych podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146 pkt 2 i z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast usługi polegające na organizowaniu wyjazdów do parków linowych sklasyfikowane zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy w grupowaniu PKWiU 93.29.1 obejmującym pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej niesklasyfikowane, nie zostały wymienione w załącznikach do ustawy, jako korzystające z obniżonych stawek podatku VAT.

Reasumując, świadczona przez Wnioskodawcę usługa polegająca na organizowaniu wyjazdów na lodowisko i na pływalnię, podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, jako wymieniona w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Natomiast świadczona przez Wnioskodawcę usługa polegająca na organizowaniu wyjazdów do parku linowego podlega opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe w części dotyczącej określenia stawki podatku VAT dla usługi organizacji wyjazdu na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, do muzeów, na lodowiska, na pływalnie;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej określenia stawki podatku VAT dla usługi organizacji wyjazdu do parku linowego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy nadmienić, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie pozostałych kwestii przedstawionych we wniosku wydaną zostaną odrębne interpretacje indywidualne.

Tut. organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie stanu faktycznego w odniesieniu do pytania Wnioskodawcy oznaczonego numerem 5. Wniosek w zakresie pozostałych pytań został rozstrzygnięty w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj