Interpretacja
Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-662/12/MN
z 12 października 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-662/12/MN
Data
2012.10.12
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Słowa kluczowe
stawka preferencyjna
świadczenie usług
Istota interpretacji
opodatkowanie usług sprzedaży karnetów miesięcznych i biletów jednorazowego wejścia na siłownie
Wniosek ORD-IN 5 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012r. (data wpływu 28 czerwca 2012r.) uzupełnionego pismem z dnia 24 września 2012r. (data wpływu 27 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług sprzedaży karnetów miesięcznych i biletów jednorazowego wejścia na siłownie – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 28 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług sprzedaży karnetów miesięcznych i biletów jednorazowego wejścia na siłownie. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 września 2012r. (data wpływu 27 września 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 września 2012r. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 24 września 2012r.): Wnioskodawca (CK) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, Nr rejestru ..., organ rejestrowy Urząd Miejski. W Statucie stanowiącym załącznik do Uchwały nr (…) Rady Miejskiej z dnia 27 marca 2012r. określony zostały przedmiot i zakres działania. Przedmiotem działania CK jest wykonywanie zadań gminy w zakresie kultury, w tym rekreacji i sportu oraz zapewnienie obsługi ekonomiczno - administracyjnej placówek i obiektów kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych. Do zadań CK należy w szczególności:
W celu realizacji ww. zadań CK prowadzi działalność w domach kultury, świetlicach oraz na terenie obiektów sportowych (boiska, korty, basen letni), będące w dyspozycji CK na podstawie umowy użytkowania. Ponadto CK może podejmować inną działalność gospodarczą, handlową i usługową w celu pozyskania środków na realizację zadań kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych. CK realizując cele statutowe realizuje szereg działań, nieodpłatnych, jak i odpłatnych. Usługi świadczone odpłatnie to w szczególności:
Dane uzupełniające do wniosku:
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Wnioskodawca jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, której jednym z celów statutowych jest działalność upowszechniania sportu. Opłata wnoszona przez osobę fizyczną (karnet miesięczny/bilet jednorazowy) umożliwiająca wstęp do siłowni obejmuje możliwość korzystania przez wpłacającego ze wszystkich urządzeń stanowiących wyposażenie siłowni, dostępnego sanitariatu. W określone dni jest możliwość korzystania z porady i konsultacji pracownika. Nie wiąże się to z koniecznością ponoszenia dodatkowych opłat, innych niż zakupiony karnet miesięczny/bilet jednorazowy. Numer PKWiU dla świadczonych usług polegających na sprzedaży karnetów miesięcznych/biletów jednorazowego wejścia do siłowni, właściwego dla wykonywanych czynności, o których mowa 93.11.10 - Usługi związane z działalnością obiektów sportowych. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Jaką stawką VAT należy zastosować dla usług sprzedaży karnetów miesięcznych a także jednorazowego wejścia do siłowni, w wydzielonych pomieszczeniach domu kultury... (usługa oznaczona we wniosku numerem 8) Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 24 września 2012r.): Na wstępie tut. organ wyjaśnia, iż wniosek złożono w kontekście 10 usług. Niniejszą interpretację wydano w odniesieniu do usług sprzedaży biletów wstępu na siłownie (pkt 8); Zatem konsekwentnie poniżej przytoczono stanowisko również w odniesieniu do ww. usług. Zdaniem Wnioskodawcy usługi sprzedaży karnetów miesięcznych/biletów jednorazowych wejścia do siłowni, w wydzielonych pomieszczeniach domu kultury opodatkowane są stawką VAT 8%. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień. Art. 146a ust. 1 ustawy o VAT (wprowadzony do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011r. ustawą z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej - Dz. U. Nr 238 poz. 1578) stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, (art. 146f wprowadzono do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011r. ustawą z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. 257 poz. 1726). Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi bądź zwolnienie od podatku. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust 1. Stosownie do postanowień art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. W załączniku nr 3 do ustawy – stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., wymieniono pod pozycją 179 – oznaczone symbolem PKWiU 93.11.10.0 (symbol PKWiU 2008) „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”. Natomiast pod poz. 186 załącznika nr 3, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu. Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
-z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Wskazać należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie z cyt. powyżej przepisu wynika, że ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857). Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (CK) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury. Zgodnie z zapisem w Rejestrze Instytucji Kultury Nr ... przedmiotem działalności jest upowszechnianie i rozwój kultury. Działalność CK opiera się na przepisach ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 408). Przedmiotem działania CK jest wykonywanie zadań gminy w zakresie kultury, w tym rekreacji i sportu oraz zapewnienie obsługi ekonomiczno - administracyjnej placówek i obiektów kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych. CK realizując cele statutowe realizuje szereg działań, nieodpłatnych, jak i odpłatnych. Do działań odpłatnych należą m.in.: sprzedaż karnetów miesięcznych/biletów jednorazowego wejścia osobom fizycznym na wstęp do siłowni, która znajduje się w wydzielonych pomieszczeniach domu kultury. Dochód z działalności przeznaczany jest na cele statutowe oraz na poprawę jakości świadczonych usług. Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Wnioskodawca jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, której jednym z celów statutowych jest działalność upowszechniania sportu. Opłata wnoszona przez osobę fizyczną (karnet miesięczny/bilet jednorazowy) umożliwiająca wstęp do siłowni obejmuje możliwość korzystania przez wpłacającego ze wszystkich urządzeń stanowiących wyposażenie siłowni, dostępnego sanitariatu. W określone dni jest możliwość korzystania z porady i konsultacji pracownika. Nie wiąże się to z koniecznością ponoszenia dodatkowych opłat, innych niż zakupiony karnet miesięczny/bilet jednorazowy. Numer PKWiU dla świadczonych usług polegających na sprzedaży karnetów miesięcznych/biletów jednorazowego wejścia do siłowni, właściwego dla wykonywanych czynności, o których mowa 93.11.10 - Usługi związane z działalnością obiektów sportowych. W pierwszej kolejności należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Pozostaje zatem do rozpatrzenia, czy usługa wstępu może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług jako usługa sportowa. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż jak wskazał Wnioskodawca, nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Zatem Zainteresowany nie spełnia kryteriów niezbędnych do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku nie korzystają ze zwolnienia od podatku, tym samym należy przeanalizować przepisy odnoszące się do zastosowania preferencyjnych stawek podatku. Z powołanych wcześniej przepisów art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 i 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m. in. usługi związane z działalnością obiektów sportowych oznaczone symbolem PKWiU 93.11.10.0 oraz usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu. Zgodnie z definicją zawartą w Małym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN – Warszawa 1994) „wstęp” to: „wstąpienie, wchodzenie, wejście do kogo, czego lub na co; prawo wejścia, wstąpienia dokąd”. Natomiast obowiązujący od 1 lipca 2011r. art. 32 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazuje, iż usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej. v W art. 32 ust. 2 tego rozporządzenia wskazano natomiast, że ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:
W myśl art. 32 ust. 3 ww. rozporządzenia, ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę. W związku z powyższym określenie „wstęp” należy rozumieć jako możliwość wejścia „gdzieś”, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. widza, co do zasady, za uczestniczenie w imprezie poprzez oglądanie np. spektaklu, seansu, wystawy (uczestnictwo bierne). Zatem pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy) nie można utożsamiać z pojęciem „biletu wstępu” uprawniającego do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych (bądź korzystania z udostępnionych urządzeń), które prowadzone są na zasadzie czynnego uczestnictwa. Wstęp na siłownie nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, lecz obejmuje również czynne uczestnictwo, ściślej korzystanie z urządzeń. Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, iż opłata wnoszona w formie karnetu miesięcznego/biletu jednorazowego nie jest wyłącznie opłatą za wstęp do siłowni lecz stanowi opłatę za możliwość skorzystania z za usługę dostępu przez wpłacającego do korzystania ze wszystkich urządzeń stanowiących wyposażenie siłowni, dostępnego sanitariatu (w określone dni również porada i konsultacje pracownika). Usługa udostępnienia wszystkich urządzeń stanowiących wyposażenie siłowni znajdujących się na jej terenie, dostępnego sanitariatu oraz możliwości korzystania z porad i konsultacji pracownika, w związku z którą pobierana jest opłata z tytułu wstępu na siłownię (bilet wstępu) nie mieści się w zakresie objętym preferencyjną stawką opodatkowania na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, jako wymieniona w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Wnioskodawca wskazał jednak, ze symbol PKWiU dla świadczonych przez niego usług polegających na sprzedaży karnetów miesięcznych/biletów jednorazowego wejścia do siłowni, właściwego dla wykonywanych czynności, o których mowa 93.11.10 - Usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Podsumowując, usługi polegające na udostępnieniu wszystkich urządzeń stanowiących wyposażenie siłowni znajdujących się na jej terenie, dostępnego sanitariatu oraz możliwości korzystania z porad i konsultacji pracownika, sklasyfikowane zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy w grupowaniu PKWiU 93.11.10 obejmującym usługi związane z działalnością obiektów sportowych podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146 pkt 2 i z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Należy nadmienić, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Tut. organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie stanu faktycznego w odniesieniu do pytania Wnioskodawcy oznaczonego numerem 8. Wniosek w zakresie pozostałych pytań został rozstrzygnięty w odrębnych interpretacjach indywidualnych. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.