Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PDF/415-0055/04
z 21 czerwca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PDF/415-0055/04
Data
2004.06.21



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
komornik


Pytanie podatnika

W świetle art. 3a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. Nr 133, poz. 882 ze zm.) komornik na własny rachunek wykonuje czynności, o których mowa w art. 2, i nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 ze zm.). Jednocześnie art. 28 powołanej ustawy o komornikach sądowych i egzekucji stanowi, że komornik sądowy jest osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów: o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ubezpieczeniach społecznych oraz o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

Jeżeli komornik sądowy nie może pełnić obowiązków z powodu przeszkód prawnych lub faktycznych, zgodnie z art. 26 ww. ustawy pełnienie obowiązków zleca się zastępcy komornika sądowego . Art. 27 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że w przypadku gdy w kancelarii nie jest zatrudniony asesor komorniczy, zastępcę komornika wyznacza prezes właściwego sądu apelacyjnego na wniosek właściwej rady izby komorniczej. Zgodnie z art. 63 ust. 1 tej ustawy o komornikach, zastępca niezdolnego do pracy komornika ustanowiony na podstawie art. 26 pobiera 20 % dochodu, uzyskanego w zastępowanym rewirze komorniczym za czas niezdolności do pracy komornika nie przekraczający 35 dni w ciągu roku, natomiast ust. 2 tego artykułu przewiduje, że jeżeli komornik pobiera zasiłek chorobowy, korzysta z urlopu bezpłatnego lub z innych przyczyn nie może wykonywać obowiązków, zastępca komornika pobiera całość dochodu.

Wnioskodawca – komornik sądowy zwrócił się o podanie informacji:

  1. czy dochód o jakim mowa w art. 63 ustawy o komornikach należy rozumieć w sposób określony w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 ze zm.),
  2. jaką formę winno posiadać zgłoszenie zastępstwa Naczelnikowi Urzędu Skarbowego,

c)dotyczącej sposobu prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w zakresie dotyczącym zakończenia okresów obrachunkowych, z upływem których należy zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy,

komornik zajął następujące stanowisko:

ad.a) dochód o jakim mowa w art. 63 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji przypadajacy w całości lub w części zastępcy komornika należy rozumieć w sposób określony w art. 9 ust.2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochod ten lub jego 20 %część przypadająca zastępcy komornika stanowi u komornika zastępowanego koszty uzyskania przychodów,

ad.b) przepisy nie regulują formy zgłoszenia Naczelnikowi U.S. faktu zastępowania komornika, może to być np. pisemna informacja zastępcy o wyznaczeniu go do sprawowania funkcji wraz z odpisem zarządzenia prezesa sądu apelacyjnego o powołaniu zastępcy,

ad.c) podatkowa księga przychodów i rozchodów kancelarii, w której wykonywane jest zastępstwo, powinna być prowadzona na dotychczasowych zasadach; zastępca komornika powinien złożyć deklarację podatkową., obejmującą przypadajacy mu dochód.


Art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24 – 25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Komornik sądowy jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych i z przedmiotowego wniosku wynika, że z tytułu tej działalności jest prowadzona podatkowa księga przychodów i rozchodów. Zatem dochód, o którym mowa w art. 63 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji, należy rozumieć w sposób przedstawiony w art. 24 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym. Zgodnie z treścią tego przepisu „U podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 a kosztami uzyskania (...)”.

Natomiast należność wypłacona zastępcy komornika, będąca równowartością obliczonego w powyższy sposób dochodu lub jego 20%-wej części, stanowi u komornika zastępowanego koszt uzyskania przychodu, który winien być zaewidencjonowany w księdze podatkowej w momencie faktycznego wypłacenia należności.

Ponadto zauważa się, że ustawodawca w art. 10 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym wyodrębnia różne źródła przychodów: m. in. w pkt 2 – działalność wykonywaną osobiście. Przychody otrzymane przez osobę zastępującą nieobecnego komornika zaliczane są do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, w oparciu o art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Przepis art. 13 pkt 6 powołanej ustawy o podatku dochodowym stanowi, że: „Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

Przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności

(...) z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9” (tj. dotyczących przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich i innych umów o podobnym charakterze).

Ponadto art. 41 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym stanowi, że: „ Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (...), które dokonują wypłaty należności (...) z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4 – 9 (...) są obowiązane jako płatnicy pobierać , z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 proc. należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b)”. Na podstawie ust. 1a art. 41 ustawy o podatku dochodowym zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym koszty uzyskania przychodów określa się – z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20 proc. uzyskanego przychodu , z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W świetle art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym: „Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek (...), w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika (...)”. Art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym stanowi, że w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1 są obowiązani przesłać podatnikom oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika – imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8B).

Zatem z tytułu wypłaconych zastępcy komornika należności pieniężnych na wnioskodawcy w przedmiotowym przypadku ciążą obowiązki płatnika, który zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej jest obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika (osoby zastępującej komornika) podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Ponadto informuje się, że przepisy podatkowe nie regulują kwestii zgłaszania Naczelnikowi Urzędu Skarbowego faktu zastępstwa komorniczego, zatem w tym zakresie na wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki.

Natomiast jeżeli chodzi o punkt c) wniosku, tut. organ podatkowy przychyla się do wyrażonego w nim stanowiska w części dotyczącej sposobu prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w zakresie dotyczącym zakończenia okresów obrachunkowych.

Dochody osoby zastępującej komornika uzyskane z tytułu ww. zastępstwa łączy się z jej innymi dochodami i winny być one wykazane w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj