Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1MUS-1471/VTR2/443-175/04/JW
z 30 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
1MUS-1471/VTR2/443-175/04/JW
Data
2004.07.30
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
czasopisma
stawka
stawki podatku
Pytanie podatnika
W jaki sposób Spółka powinna rozliczać podatek od towarów i usług w odniesieniu do towarów wytwarzanych metodami innymi niż poligraficzna, załączanych przez nią do sprzedawanych czasopism, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 maja 2004 r.
Na podstawie art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary rozumie się przy tym, zgodnie z art.2 pkt 6 ustawy, rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zarówno więc sprzedawane przez Spółkę czasopisma jak dołączane do nich w celu uatrakcyjnienia oferty płyty DVD czy inne artykuły (dalej-gadżety) stanowią towary we wskazanym wyżej rozumieniu. Jak wynika z przedstawionego opisu, Spółka dołącza gadżety do wydawanych czasopism w oparciu o różne schematy, z których jeden polega na dołączaniu gadżetów uprzednio przez nią zakupionych. W takim przypadku są one rozpowszechniane , jak pisze Spółka, w imieniu własnym i na jej własny rachunek. Dodatkowo Spółka stosuje niekiedy rozwiązanie określone mianem "nakładu dzielonego", w ramach którego egzemplarze czasopism z dołączonym gadżetem są sprzedawane za cenę wyższą niż egzemplarze bez gadżetu, przy czym różnica w cenie nie odpowiada wartości gadżetu - jest niższa, ponieważ Spółka kalkulując cenę bierze pod uwagę także inne czynniki, np. wpływy z dodatkowej reklamy. Nie budzi wątpliwości, że dostawa ( sprzedaż) czasopism, z gadżetem czy bez, polega na podstawie powołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stawka podatku, o ile spełnione są warunki wynikające z poz.49 załącznika nr 3 do ustawy, wynosi w tym wypadku 7 % . Natomiast co się tyczy gadżetów, to zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego dołączanie ich do sprzedawanych przez Spółkę czasopism stanowi przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną przez nią działalnością (przedsiębiorstwem). Jeżeli ich wartość jest niewielka, stosownie do art.7 ust.4 ustawy, ich przekazanie nie stanowi zgodnie z art.7 ust.3 ustawy dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A contrario, w innych wypadkach podlega ono opodatkowaniu wg stawek właściwych dla dołączanych towarów, stosownie do art.7 ust.3 w zw. z ust. 1 i 2 oraz art.5 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.