Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP I 443/845/44/MH/04
z 17 maja 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP I 443/845/44/MH/04
Data
2004.05.17



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
obniżenie podatku należnego
przemieszczanie towarów
skład konsygnacyjny
stawki podatku


Pytanie podatnika
Z treści wystąpienia podatnika wynika, iż Spółka dokonuje wywozu (przemieszczenia) wyrobów do własnego składu konsygnacyjnego w Niemczech. Sprzedaż towarów ze składu dokonywana jest przez Stronę w Niemczech w związku z czym podatnik wystąpił do niemieckiego urzędu skarbowego celem rejestracji jako podatnik VAT w Niemczech.
W przedmiotowej sprawie wątpliwości podatnika dotyczą prawidłowości opodatkowania - na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) - przemieszczenia wyrobów Spółki z terytorium Polski na terytorium Niemiec w celu ich dalszej sprzedaży, a konkretnie:
1. Czy dostarczenie wyrobów do składu w Niemczech będzie traktowane jako dostawa wewnątrzwspólnotowa?
2. Jaką stawką podatku opodatkowany będzie wywóz przedmiotowych wyrobów?
3. Czy Spółce przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług służących do wytworzenia wyrobów przekazywanych do składu w Niemczech?
4. Czy wywóz tych towarów winien być wykazany w informacji podsumowującej oraz w deklaracji INTRASTAT?


Ad.1
W myśl przepisu art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535) o podatku od towarów i usług za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika (osobę prawną, jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej, osobę fizyczną wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności), lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego.
Przepis ten rozszerza pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zdefiniowane w powołanym przez Stronę art. 13 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług na czynności polegające na przemieszczaniu towarów przedsiębiorstwa z Polski do innego kraju Wspólnoty, w którym mają posłużyć wykonywanym tam przez niego jako podatnika czynnościom.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka dokonuje transferu towarów z Polski do składu konsygnacyjnego w Niemczech celem ich dalszej sprzedaży w związku z czym wystąpiła do niemieckiego urzędu skarbowego o nadanie numeru identyfikacyjnego. Należy zatem stwierdzić, iż przemieszczenie tych towarów stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Ad.2
Stosownie do przepisu art. 42 ust. 1 ww. ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

    1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnatrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
    2) podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Jak wskazano powyżej (pkt 1) transfer towarów przedsiębiorstwa w stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę stanowi dostawę wewnątrzwspólnotową i przy spełnieniu warunków określonych w art. 42 ust. 1 omawianej ustawy podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%.

Ad. 3
Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu opodatkowaną stawką podatku w wysokości 0% (art. 42 ust. 1 ustawy) w związku z czym przysługuje Stronie prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących wytworzeniu towarów będących przedmiotem dostawy.

Ad. 4
Stosownie do art. 100 ustawy o podatku od towarów i usług zarejestrowani jako podatnicy VAT UE - podatnicy VAT oraz osoby prawne niebędące podatnikami, dokonujący wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąc następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

    1) wewnątrzewspólnotowego nabycia towarów – w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów,
    2) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Przemieszczenie towarów Spółki z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego Unii stanowi, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy, dostawę wewnątrzwspólnotową w związku z czym na podatniku, w przypadku dokonywania powyższych czynności, ciążyć będzie obowiązek złożenia informacji podsumowujących. Informacje te składa się do właściwego Urzędy Skarbowego.
Natomiast odnosząc się do zapytania Strony w sprawie obowiązku złożenia deklaracji INTRASTAT tutejszy Organ zauważa, iż zgodnie z przepisem art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Obowiązek składania deklaracji INTRASTAT wynika z przepisów Prawa celnego oraz wydanych na jego podstawie rozporządzeń wykonawczych. W związku z czym, w sprawie obowiązku składania tych deklaracji Strona winna zwrócić się z zapytaniem do właściwego organu tj. Izby Celnej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj