Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Grunwald
BP-II/443-92/04
z 28 czerwca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
BP-II/443-92/04
Data
2004.06.28



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Grunwald


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
marża
umowa komisu


Pytanie podatnika
W jaki sposób należy opodatkować dostawę towarów w ramach umów komisu oraz w jaki sposób należy ujmować obrót opodatkowany dla celów ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ?


Zgodnie z art.7 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535) przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej. Zgodnie z art.120 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535) przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie niebędące dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi i antykami, a także metalami szlachetnymi lub kamieniami szlachetnymi. Zgodnie z art.120 ust.16 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535) podatnik, o którym mowa w ust. 4, nie może oddzielnie wykazywać na wystawianych przez siebie fakturach podatku. Zgodnie z art.120 ust.21 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535) przepisu art.120 ust.4 nie stosuje się w odniesieniu do nowych środków transportu będących przedmiotem wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów. Zgodnie z art.111 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z par.12 ust.8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur<...> (Dz.U.Nr 97, poz.971) faktury dokumentujące świadczenie usług turystyki jak również dostawę towarów używanych (w rozumieniu art.120 ustawy o podatku od towarów i usług) zawierają dane określone w ust.1 pkt 1-5 i 12 (cyt. rozporządzenia) oraz wyrazy „VAT marża”. Zgodnie z par.5 ust.5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.07.2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U.Nr 108, poz.948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnych charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika w przedmiotowym piśmie, prowadzi on działalność jako osoba fizyczna i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności jest dostawa towarów używanych (samochodów). Podatnik nabywa samochody w drodze kupna lub przyjęcia w komis od osób fizycznych krajowych w celu ich zbycia. Zasady opodatkowania dostaw towarów używanych unormowane w art.120 ustawy o podatku od towarów i usług znajdują zastosowanie m.in. do działalności autokomisów, czyli wszelkich form pośrednictwa w handlu samochodami używanymi.

Niewątpliwie samochody używane nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym, stanie są towarami używanymi w rozumienie przepisu art.120 ust.1 pkt 4 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku gdy podatnik wykonuje czynności polegające na: dostawie towarów używanych, którymi są samochody, nabytych przez niego uprzednio dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży. Podstawą opodatkowania podatkiem jego dostaw jest marża stanowiąca różnicę miedzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca samochodu, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Aby w przypadku takich dostaw miały zastosowanie szczególne zasada opodatkowania muszą zostać spełnione następujące warunki: używane samochody zostały nabyte od osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej, używane samochody zostały nabyte od podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, jeżeli dostawa tych towarów (nabycie przez autokomis) jest zwolniona od podatku przedmiotowo lub podmiotowo, używane samochody zostały nabyte od podatnika–pośrednika w handlu takimi samochodami, który przy swojej dostawie dokonał opodatkowania marży. Jak widać taki rodzaj opodatkowania ma głównie miejsce, gdy źródło nabycia samochodów używanych przez pośrednika w ich handlu – jest nieopodatkowane.

Tak jest w przypadku gdy zbywający nie jest podatnikiem (w rozumieniu art.15 ustawy VAT) lub czynność ta objęta jest zwolnieniem. W żadnym z tych przypadków nie występuje podatek naliczony związany z nabyciem tych towarów. Podatnik – pośrednik w handlu samochodami używanymi, stosujący opodatkowanie marży–nie może oddzielnie wykazywać na wystawianych przez siebie fakturach podatku od sprzedaży samochodów. Nabywca zatem nie może dokonać odliczenia z tytułu nabycia tych towarów. Należy w szczególności zaznaczyć, iż procedury specjalne nie mogą mieć zastosowania w odniesieniu do nowych środków transportu, które są przedmiotem wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów. Jak wspomniano wcześniej, podatnik stosujący szczególną procedurę opodatkowania marży przy dostawach towarów używanych, nie może oddzielnie wykazywać na wystawianych przez siebie fakturach podatku od sprzedaży towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża.

W przepisie par.12 ust.8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie <...> zasad wystawiania faktur <...> postanowiono, że faktury tych podatników zawierają następujące dane: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy, numery identyfikacji podatkowe sprzedawcy i nabywcy, dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FATKURA VAT” nazwę towaru lub usługi, jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów, kwotę należności ogółem, wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie, wyrazy „VAT MARŻA”. Jak wynika z cyt. na wstępie przepisów ewidencji przy użyciu kas rejestrujących podlegać będzie cała wartość sprzedaży i kwoty podatku należnego przez komisanta osobie fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej oraz osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych. Nie ma podstawy do rejestrowania przy użyciu kasy rejestrującej odrębnie prowizji i kwoty podatku realizowanej przez komisanta i odrębnie wartości sprzedaży pomniejszonej o prowizję. Prowizja z tytułu dokonywanych czynności komisowych powinna być dokumentowana fakturą VAT marża. Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko podatnika zawarte w piśmie w części dot. sposobu opodatkowania umów komisu jest właściwe. Natomiast zdaniem Naczelnika tut. Urzędu stanowisko w kwestii sposobu ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest niewłaściwe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj